arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

چگونه رخداد تبريز مديريت شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: «حسن روحاني» رييس جمهوري روز چهارشنبه سي ام ارديبهشت ماه در هفدهمين سفر استاني خود در جمع مردم تبريز اعلام کرد: دولت با قدرت تمام با مقصران حادثه ي ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز که با احساسات پاک مردم قهرمان آذربايجان بازي کردند به شدت برخورد مي کند.

هر چند برخي از منتقدان دولت بر اين باورند که اين دسته از مسايل خُرد جامعه نبايد به سطح سران نظام برسد، ولي ورود هيات دولت و دستور مستقيم شخص رييس جمهوري براي رسيدگي به دروغ هفته ي پاياني ليگ برتر و برخورد با عاملان اين ماجرا نشان دهنده ي آن است که دولت تدبير و اميد خود را ملزم به اجراي قانون حتي در جزيي ترين شکل آن مي داند.

ورود مستقيم هيات دولت و وزارت ورزش و جوانان براي رسيدگي به شايعه ي ورزشگاه يادگار امام (ره)، چند پيام مهم را در بر دارد:

1- سال 1394 از سوي رهبر انقلاب، سال «دولت و ملت، همدلي و همزباني» نامگذاري شد. اگر بخواهيم نمونه يي از همدلي و همزباني بين مردم و دولت را ترسيم کنيم، بي شک توجه به درخواست هواداران فوتبال از مسوولان وزارت ورزش مي تواند مصداق عيني تحقق اين شعار باشد.

در حالي که هواداران 2 تيم فوتبال تراکتورسازي تبريز و نفت تهران در رسانه هاي مختلف و شبکه هاي اجتماعي از مسوولان ورزش کشور درخواست کرده بودند رخدادهاي هفته آخر ليگ را بررسي کنند رييس جمهوري خود وارد اين ماجرا شد. وي در جريان سفر استاني خود به آذربايجان شرقي در جمع مردم تبريز اعلام کرد: آن ها (هواداران فوتبال) حق دارند از رييس جمهورشان درخواست کنند که به اين مساله رسيدگي کند و اين اتفاق نيکويي است که مردم در عين صراحت حرف خود را در حضور مقام اول دولت مي زنند.

2- نزديک بودن زماني سفر استاني هيات دولت به آذربايجان شرقي و رخدادهاي روز پاياني ليگ برتر موجب شد برخي از منتقدان سفر رييس جمهوري به اين استان را سرد و بي رمق نشان دهند اما واقعيت حضور مردم چيز ديگري را نشان داد. رييس جمهوري نيز در برابر با تاکيد بر اين که تيم فوتبال تراکتورسازي متعلق به آذربايجان نيست بلکه براي تمام ايران است به حضور پرشور مردم آذربايجان شرقي و به ويژه طرفداران فوتبال در ديدارهاي مردمي پاسخ گفت.

تاکيد روحاني بر رسيدگي به شايعه ي تبريز نه تنها راه برخي مخالف خواني ها را بست بلکه وي با ملي خواندن تيم تراکتورسازي تبريز پيام ويژه يي را براي کساني که در شيپور قوم مداري مي دمند فرستاد. اصل رعايت حقوق تمام شهروندان و از خود دانستن اقوام و گروه هاي مختلف ايراني، پيام مهم رييس جمهوري براي بدخواهان يکپارچگي ايران بود.

3- پذيرش مشکل به وجود آمده در نهادهاي زير مجموعه ي وزارت ورزش و جوانان از سوي هيات دولت و عزم اين مجموعه براي رسيدگي و شناسايي عامل هاي آن يکي از مهمترين پيام هايي است که مي توان از سخنان رييس جمهوري در جمع مردم تبريز برداشت کرد. هيات دولت بدون اينکه بخواهد مسووليت شايعه ي ورزشگاه يادگار امام (ره) را به گردن کسي ديگر بندازد، در نخستين اقدام، وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال را مسوول پيگيري پرونده ي اين حادثه کرد.

اين رويکرد نشان دهنده ي آن است که پاسخگويي به مردم، از اصول اساسي و اوليه ي دولت تدبير و اميد است. ادامه ي اين روند مي تواند آغازي بر پايان اين سخن باشد که هيات دولت و کابينه ي يک رييس جمهوري تافته ي جدا بافته يا خط قرمز پرسشگري است زيرا شخص رييس جمهوري بايد در براي عمل نهادهاي زير مجموعه خود پاسخگو باشد.

پذيرش خطا و در پي آن تاکيد روحاني بر شناسايي و مجازات عاملان شايعه ي ورزشگاه يادگار امام (ره) از اقدام هاي مهمي است که اميد مي رود به الگويي در جامعه تبديل شود زيرا تا زماني که دولت بخواهد با روش هاي مختلف پشت پرده ي برخي از مشکل ها و چالش ها را از مردم پنهان کند نمي توان انتظار داشت عدالت به بهترين شکل ممکن آن در جامعه اجرا شود.

4- همراهي «محمود گودرزي» و ديگر مسوولان ورزش کشور در سفر هيات دولت به آذربايجان شرقي از اين واقعيت حکايت دارد که دولت تدبير و اميد براي مسايل مختلف جامعه همواره اهميت ويژه يي قايل است و سعي دارد در همه ي زمينه ها قانون را به بهترين شکل اجرا کند تا اگر حقي از کسي ضايع شده اين حق گرفته و عدالت به بهترين شکل آن در جامعه اجرا شود. طرفداران 2 تيم نفت تهران و تراکتورسازي تبريز هر چند ديگر اميدي به قهرماني در اين فصل ندارند ولي اقدام هاي دولت و وزارت ورزش در جهت پيگيري عاملان شايعه ي هفته ي پاياني ليگ برتر فوتبال، بذر اميد را در دل آنها کاشته است که دست کم مي توان به صورت جدي با متخلفان برخورد کرد.

5- به رغم تلاش هاي صورت گرفته براي برخورد با متخلفان طي سال هاي گذشته در برخي از مواقع ما شاهد بوديم که روند رسيدگي به يک حادثه يا واقعه ناتمام مانده و افکار عمومي جامعه براي پي بردن به اصل ماجرا به شايعه و خبرهاي غير موثق کشيده شده است. اميد است که دولت با هماهنگي ديگر قوه ها و نهادهاي حاکميتي زمينه هاي مبارزه با متخلفان در حوزه هاي مختلف بخصوص حوزه ي ورزش را فراهم کند تا درآينده هواداران بتوانند با خيال راحت و بدون دغدغه رقابت تيم محبوب خود را پيگيري کنند. بي شک تحقق چنين مهمي نه تنها مي تواند در زمينه ي ورزشي اعتماد طرفداران را جلب کند بلکه در ديگر زمينه ها موجب مي شود قشرهاي مختلف جامعه نسبت به گذشته اعتماد بيشتري به مسوولان خود داشته باشند.
نظرات بینندگان