arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴

سردار علایی: هیچ نیروی مسلحی در خاورمیانه متکی بر توانمندی داخلی نیست جز در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس اولین نقطه قوت جمهوری اسلامی را تکیه بر ظرفیت های علمی درون کشور دانست و گفت: ما برای تامین نیازمندی های خود، صنعت دفاعی و نظامی خود را توسعه دادیم و اکنون  به جایی رسیده ایم که صنعت دفاعی نظامی جمهوری اسلامی از برجسته ترین و پیشرفته ترین صنایع محسوب می شود.


 سردار حسین علایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در پاسخ به سوالی در مورد دستاوردهای دفاعی انقلاب اسلامی و اهمیت آن از دیدگاه امام خمینی(س)، اظهار کرد: نظام دفاعی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به طور کامل وابسته به آمریکا و دولت های بزرگ آن زمان بود.


ارتش قبل از انقلاب، تامین‌کننده منافع آمریکا در خاورمیانه بود


وی افزود: ارتش مدرنی که در ایران قبل از پیروزی انقلاب به وجود آمد، برخاسته از ظرفیت ها و توانمندی های درون کشور نبود؛ بلکه بر اساس برنامه هایی بود که آمریکا در آن زمان برای استفاده از ظرفیت ایران به منظور حفظ و تامین منافع خود در خاورمیانه طراحی کرده بود. 


 قائم مقام پیشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به حضور نیروی انسانی کشور در ارتش قبل از انقلاب، تصریح کرد: ظرفیت عظیم نیروی انسانی ایرانی در ارتش قبل از انقلاب به کار گرفته شده بود. ایرانی های مسلمان در ارتش قبل از انقلاب حضور  فعال داشتند، اما دکترین ، استراتژی ها و تاکتیک های ارتش ایران بر مبنای قدرت ملی به وجود نیامده بود، بلکه بر اساس آموزش‌ها و برنامه هایی که آمریکایی ها فکر می کردند لازم است، شکل گرفته بود.


علایی در ادامه به تشریح وضعیت دفاعی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در حقیقت ارتش آن زمان با طراحی آمریکایی و با استفاده از درآمدهای نفتی ایران ایجاد شده بود. البته آن بنیه ای که در آن زمان در ارتش به وجود آمده بود، بعد از انقلاب تبدیل به یک ارتش ملی شد.


نفوذ آمریکا در ارتش با پیروزی انقلاب از بین رفت 


وی با بیان اینکه بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی، نفوذ آمریکا در ارتش جمهوری اسلامی ایران از بین رفت، عنوان کرد: ارتش و قوای مسلح بعد از انقلاب بر اساس خواست ملی و بر اساس راهبردها و دکترینی که جمهوری اسلامی ایران می خواست بر آن مبنا، از استقلال کشور دفاع کند، توسعه پیدا کرد. و در کنار ارتشی که از زمان سابق باقی مانده بود، مجموعه ای دیگر بنام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وجود آمد که بر بسیج مردمی تکیه داشت.


رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه با اشاره به اینکه امام خمینی(س) از همان اوائل پیروزی انقلاب شعار «ارتش بیست میلیونی»(صحیفه امام،ج12،ص242)را مطرح کردند، ادامه داد: امام با طرح این شعار معتقد بودند که مستضعفین باید دور هم بسیج شوند تا بتوانند در برابر قدرت‌های بیگانه مقاومت کنند. فرق ارتشی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به وجود آمد با ارتش زمان شاه این بود که این ارتش، با عنوان ارتش اسلام، از روز اول متکی بر ظرفیت ها و توانمندی های ملی ایجاد شد.


وی یادآوری کرد: تمامی ساختار و سازمان ارتشی که در آن زمان و با نظر امام خمینی(س) شکل گرفت، متناسب با نیاز کشور پس از انقلاب اسلامی بود و عمده آموزش‌های آن در درون کشور انجام شد. خود این قدرت دفاعی انتخابگر تجهیزات و  نیازمندی ها بود و بر اساس نیازهای کشور اقدامات لازم را صورت می‌داد. در حقیقت بنیه اصلی تجهیزاتی این ارتش، متکی بر توانمندی های داخلی و توسعه صنایع نظامی بود.


 هیچ نیروی مسلحی در خاورمیانه متکی بر توانمندی داخلی نیست جز در ایران


علایی با اشاره به دستاوردهای دفاعی- نظامی انقلاب اسلامی، افزود: صنعت نظامی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در همه ابعاد توسعه و گسترش پیدا کرد. شاید بتوان گفت در خاورمیانه، هیچ یک از نیروهای مسلح کشورهای منطقه، مثل نیروهای مسلح ایران متکی بر ظرفیت های داخلی نیست. بیشتر آنها از نظر تجهیزات، سازماندهی، سلاح و آموزش‌های نظامی متکی بر قدرت های خارجی هستند. اما در ایران همه این ابعاد متکی بر ظرفیت های داخلی و توانمندی های ملی است که اکنون قدرت صادرات تاکتیک های نظامی و انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی را پیدا کرده است. همه اینها برگرفته از اندیشه امام خمینی(س) است که معتقد بودند ظرفیت های کشور و مردم ایران را باید بارور کرد. امام در زمان جنگ توانستند چنین کاری را انجام بدهند.


این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه دوران جنگ تحمیلی دوران سختی برای ملت ایران بود، اضافه کرد: با وجود سختی های جنگ، امام این دوران را به فرصتی تبدیل کردند که برای اولین بار ار درون و از دل این جنگ ارتش ملی ایران، به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی سر برآوردند. این دو نیروی قدرتمند نظامی ایران توانستند هم جنگ را به خوبی اداره کنند و هم پس از جنگ یک قدرت عظیم برای کشور ایجاد کنند تا جایی که اکنون جمهوری اسلامی ایران یک قدرت قوی در منطقه محسوب می شود.


 آمریکا سالهاست به دنبال محدود سازی ظرفیت های نیروهای مسلح ایران است


وی در عین حال تاکید کرد: آمریکا سالهاست به دنبال محدود سازی ظرفیت های نیروهای مسلح ایران است و به طور مشخص  دائما از تولید موشک های بالستیک در جمهوری اسلامی ایران اظهار نگرانی می کند. این، دستاورد بسیار عظیمی است که در تاریخ ایران به خصوص در تاریخ معاصر ایران بی سابقه بوده است.


علایی یادآور شد: اینکه ملتی در شرایطی که سایر قدرت های بزرگ با او همکاری نمی کنند و حتی او را در تحریم های تسلیحاتی قرار داده و هیچ نوع اطلاعات، آموزه ها و تجهیزات نظامی را دراختیار او قرار نمی دهند، بتواند یک نیروی مسلح مقتدری را سازماندهی کرده و ساختارهای مناسب را برای آن شکل دهد و تمام نفرات و نیروهایش را خودش آموزش دهد، یک افتخار است و در تاریخ بی نظیر.

 ایران دارای مکتب دفاعی مختص به خود است


وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای مکتب دفاعی مختص به خود است، گفت: مکتب دفاعی ما متمایز از آن چیزی است که در دنیای غرب و شرق وجود دارد. ما آموزه هایی داریم که برگرفته از مکتب اسلام است و این آموزه ها بنیه و اساس قدرت نیروهای مسلح را تشکیل می دهند. برای همین است که قدرت و انگیزه در نیروهای مسلح ما همیشه در اوج است و نیروهایی که سازماندهی می شوند با تمام ظرفیت وجودیشان در خدمت انقلاب، ایران و اسلام هستند.


رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره چگونگی استفاده از  تجربیات خودکفایی در عرصه نظامی- دفاعی در سایر عرصه های علمی و اقتصادی، اظهار کرد: اولین نقطه قوت ما تکیه بر ظرفیت های علمی درون کشور در مبادله با سایر کشورهایی بود که حاضر بودند تا حدی با ما کار کنند. ما برای تامین نیازمندی های خود، صنعت نظامی را توسعه دادیم و اکنون  به جایی رسیده ایم که صنعت نظامی ما از برجسته ترین و پیشرفته ترین صنایع در ایران محسوب می شود. برای این توسعه تا جایی که می شد از ظرفیت های جهانی استفاده کردیم، ولی تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی نیاز است با خودمان بود.


وی تصریح کرد: مهندسین و  نیروی های متخصصی که در داخل کشور آموزش داده بودیم، توانستند ساختارهای جدیدی را برای حوزه تسلیحات و تجهیزات به وجود بیاورند؛ بنابراین مساله مهمی که در حوزه دفاعی اتفاق افتاد شعار «ما می توانیم» بود که امام مطرح کردند.(ازجمله: ن.ک. همان،ج15،ص433و...)  اینکه اگر اراده کنیم و بخواهیم می توانیم راه ناگشوده را باز کنیم. تحمیل جنگ از سوی صدام این نیاز را در مردم و مسئولان کشور ایجاد کرد که ظرفیت های داخلی را توسعه دهیم و شاید یکی از دستاوردهای جنگ تحمیلی این بود که صنعت دفاعی ایران متکی بر استعداد نیروهای داخلی توسعه بسیار خوبی پیدا کرد. این تجربه ای است که می توانیم در سایر حوزه ها از آن بهره ببریم.


اراده ملی باعث توسعه و خودکفایی می‌شود


علایی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، وجود انسان‌های مخلص و با صفایی بود که در این حوزه بودند و به خاطر خدا تمام ظرفیت های وجودی شان را نثار کردند.  اگر بخواهیم در سایر حوزه ها هم جلو برویم می توانیم ظرفیت هایمان را بسیج کنیم و روی صنعت ملی تاکید بیشتری کنیم. اگر اراده ملی شکل بگیرد می توانیم در تمامی حوزه ها توسعه پیدا کرده  و مسیر خودکفایی را بپیماییم.

انتهای پیام /*
نظرات بینندگان