arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴

نماینده مجلس: بسیاری از ابهامات مذاکرات با حضور وزیر خارجه در مجلس رفع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از ابهامات و نگرانی های نمایندگان ملت از روند مذاکرات هسته ای با حضور وزیر خارجه و معاون وی در بهارستان رفع شد.

احمد شوهانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نمایندگان مجلس دیروز یکشنبه در یک نشست خوب و طولانی با محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی مهمترین مسایل و دغدغه های مربوط به مذاکرات ایران با گروه 1+5 را مورد بررسی قرار دادند که منجر به رفع بخش عمده ای از ابهامات و دل مشغولی های نمایندگات ملت از روند مذاکرات شد.

وی افزود: دغدغه ها و نگرانی های جدیدی نیز در این دیدار به ویژه در خصوص درخواست بازدید از مراکز نظامی و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته ای مطرح شد که اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در این نشست تاکید کردند این موارد تنها در چارچوب پروتکل الحاقی صورت می گیرد و جمهوری اسلامی تعهدی را اضافه بر قوانین بین المللی نخواهد پذیرفت.

شوهانی ادامه داد: 124 کشور در جهان هم اکنون در حال اجرای پروتکل الحاقی هستند و در صورتی که این موضوع بخواهد در ایران اجرا شود، باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

نماینده ایلام، مهران، سیروان، ایوان، چرداول و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقایان ظریف و عراقچی به نمایندگان مجلس قول دادند دغدغه های رهبر معظم انقلاب و نمایندگان ملت درباره بازرسی ها به خصوص بازرسی از مراکز نظامی هسته ای در مذاکرات مد نظر قرار می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بازدید از مراکز مورد نظر در چارچوب پروتکل الحاقی و کاملا مدیریت شده و از قبل تعریف شده خواهد بود.

وی در خصوص ارزیابی خود از روند مذاکرات پس از بیانیه سوییس گفت: جمهوری اسلامی تاکنون به خوبی به تعهدات خود عمل کرده و زیاده خواهی های طرف مقابل و ورود کنگره آمریکا به موضوع مذاکرات موانعی را پیش روی گفت و گوهای هسته ای ایران با گروه 1+5 قرار داده ضمن اینکه کارشکنی هایی نیز از سوی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشاهده می شود که این توافق را به مصلحت خود نمی دانند.

شوهانی اضافه کرد: روند مذاکرات با وجود این مسایل رو به پیشرفت است و امیدواریم با یک توافق جامع که در عین حفظ مصالح ملی و حقوق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای حاصل می شود، ایران اسلامی بیش از پیش در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

ایران و کشورهای 1+5 سیزدهم فروردین 94 با صدور بیانیه مشترک، چارچوب توافقی را پی ریزی کردند که ضمن لغو کامل تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل فعالیت های هسته ای ایران بویژه حق غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخته شد و این می تواند پایانی بر بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران باشد.
نظرات بینندگان