arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

المانيتور: اولويت نخست عربستان داعش نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک رسانه غربي با تحليل تحولات يک ماه اخير در خاروميانه بويژه موارد مربوط به عربستان به اين نتيجه رسيده که اولويت اول سعوديها از بين بردن داعش نيست.

المانيتور در اين تحليل به يادداشت هاي «بروس ريدل» مدير «پروژه اطلاعات» موسسه بروکينگز آمريکا، اشاره کرده و مي نويسد: هفته گذشته داعش شهر رمادي در عراق و تدمر (پالميرا) در سوريه را به تصرف خود در آورد و در عين حال مسئوليت يک حمله انتحاري را در يک مسجد شيعيان در ايالت شرقي عربستان بر عهده گرفت. حمله مزبور به شهادت حداقل ۲۱ نفر انجاميد. مجموعه اين تحولات باعث گرديده که آمريکا در مورد استراتژي خود در برخورد با گروه تروريستي مزبور باز انديشي کند.

عليرغم اينکه حمله تروريستي مذکور در خاک عربستان صورت گرفته بروس ريدل معتقد است که عربستان در سياست خود بازنگري نخواهد کرد چرا که موضوع داعش براي آن کشور، در مقايسه با کارزار نظامي عليه انصارالله در يمن در اولويت دوم قرار دارد.

دايره حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۲۲ ماه مه از تخريب گسترده و عظيم زير ساخت هاي غير نظامي يمن بر اثر حملات هوائي عربستان خبر داد. بنا به گزارش مزبور از ماه مارس تاکنون بيش از ۱۰۰۰ نفر غير نظامي کشته شده اند.

علاوه بر بمباران ها تلاش سعودي ها براي سازمان دادن يک نيروي نظامي يمني نيز با تاخير روبرو شده است. ريدل مي نويسد: اين رويکرد، حتي اگر به نتيجه هم برسد فقط به يک جنگ خانگي بي ترحم منجر خواهد شد، وضعيتي مشايه ليبي و سوريه و عراق، که در آن صورت القاعده و گروه هاي مشابهي که از آن منشعب شده اند برندگان اصلي خواهند بود.

عربستان به جاي آنکه مبارزه با داعش را در اولويت کار قرار دهد جنگ با حوثي ها را اصل قرار داده است.

ريدل مي نويسد که «زمزمه هائي در منطقه خليج فارس است که رهبري سعودي غير منطقي و احساسي عمل مي کند. بطور سنتي سعودي ها بسيار محافظه کار و ريسک گريزند. از فيصل تا عبدالله پادشاهان سعودي همگي محتاط بودند. اينک رفته رفته زمزمه هائي هست که تيمي بر سر کار آمده که هيچ برنامه مشخصي ندارد. هيچکس نمي خواهد علنا بگويد که رياض در باتلاق فرو رفته است. تصميم عمان که خود را از جنگ کنار بکشد عاقلانه بوده است.»

مشاهدات ريدل نشان مي دهد که «شعارهاي سعودي ها هر روز افراطي تر مي شود. در حالي که وليعهد محمد بن نايف و پسر ملک سلمان در کمپ ديويد بودند شاه مشغول ملاقات با اعضاء روحانيت وهابي بود که جنگ را يک ماموريت مقدس اعلام کرده اند. ملک سلمان به دعوت پرزيدنت اوباما بي اعتنائي کرد و در کمپ ديويد حاضر نشد اما در عوض وقت خود را با روحانيتي گذراند که از برده داري حمايت مي کند، با نجوم جديد مخالف است، و شيعيان را مرتد مي داند.»

جالب توجه اين که بيانيه مشترک آمريکا و کشور هاي شوراي همکاري خليج فارس پس از اتمام اجلاس کمپ ديويد بر تلاش هاي جمعي براي مبارزه با القاعده شبه جزيره عربستان تاکيد کرده و خواستار تغيير رويکرد نظامي به سياسي در يمن شد. اين امر بطور غير مستقيم به نتايج زيانبار سياست هاي سعودي در مبارزه با تروريسم و نسبت به يمن اشاره دارد.

ريدل هشدار مي دهد که نهايت کارزار عربستان سعودي شکستي براي آمريکا خواهد بود. به نوشته وي بدون کمک واشنگتن سعودي ها قادر به انجام حمله هوائي نبودند. سعودي ها سخت متکي به کمک شرکت هاي آمريکائي و انگليسي براي قطعات هواپيماهاي خود هستند. ضمن اينکه براي زدن اهداف خود نياز به اطلاعات دارند و مهمات خود راهم بايد از غرب بگيرند. به اين ترتيب واشنگتن به آرامي به جنگي کشيده شده که خواسته اش نبوده است.
منبع: مهر
نظرات بینندگان