arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

سخنگوي‌ دولت: توسعه کشور را به نتيجه مذاکرات گره نزده‌ايم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سخنگوي‌دولت گفت: ما به هيچ وجه توسعه کشور را به نتيجه مذاکرات گره نزده‌ايم٬ اگر مذاکرات به نتيجه نرسد٬ ما براي همين روند خودمان برنامه داريم و اگر به نتيجه برسيم براي منابع آزاد شده نيز برنامه‌هايي را در نظر گرفته‌ايم

محمدباقر نوبخت در همايش سراسري فرمانداران بيان کرد: درباره جزييات بودجه امسال و تهيه و تنظيم سند چشم انداز صحبت کنم.

سخنگوي دولت درباره جزييات بودجه سال 1394 گفت: ما بودجه را در موعد مقرر با فرض اينکه منابع عمومي 224 هزار ميليارد تومان محقق مي‌شود٬ به مجلس ارسال کرديم که در آن زمان قيمت نفت حدود 70 دلار بود و در اين لايحه پيش‌بيني قيمت نفت 72 دلار انجام شده بود.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور بيان کرد: در اين بين که مجلس در حال بررسي بودجه بود٬ قيمت نفت به زير 50 دلار آمد و طبيعي بود که با کاهش قيمت نفت سقف بودجه نيز کاهش پيدا مي‌کند اما مجلس بودجه‌اي که تصويب کرد 236 هزار ميليارد تومان بود که بسيار خوشبينانه به مساله توجه شده بود٬ اما قرار شد در 6 ماهه اول سال 1394 بودجه 220 هزار ميلياردي مورد توجه باشد؛ يعني 16 هزار ميليارد تومان از بودجه تصويب شده کمتر بود٬ لذا ما بودجه 220 هزار ميلياردي را به دستگاه‌ها ابلاغ کرديم؛ به فرض اينکه اگر رقم‌هاي بودجه تحقق پيدا کرد٬ 16 هزار ميليارد بعدي ابلاغ شود.

سخنگوي دولت تصريح کرد: با پيش‌بيني‌هايي که سازمان برنامه‌ريزي انجام داد٬ مشخص شد که بودجه 220 هزار ميلياردي نيز با واقعيت منطبق نيست و در وضعيتي که ما قرار داريم اگر نفت 52 دلار باقي بماند٬ تنها مي‌توانيم 199 هزار ميليارد تومان را به دست بياوريم که بنابراين نه بودجه 236 هزار ميلياردي مصوب٬ محقق مي‌شود٬ نه بودجه 220 هزار ميلياردي کف مجلس محقق مي‌شود.

نوبخت گفت: با اين واقعيت رخ‌داده که 199 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي دولت قابل تحقق است٬ ما برخي پرداخت‌هاي اجتناب‌ناپذير داريم که بايد آنها را پرداخت کنيم؛ اما بر اساس تعيين تکليف مجلس بايد 30 هزار ميليارد تومان را براي طرح‌هاي عمراني کنار بگذاريم.

وي درباره به دست آمدن اين رقم گفت: در سال گذشته ما در نيمه دوم پيش‌بيني مي‌کرديم٬ از بودجه 211 هزار ميلياردي دولت٬ تنها 185 هزار ميليارد تومان محقق شود. به علت آنکه به کسري بودجه برنخوريم٬ تغييري در برخي بندها به وجود آورديم که قرار است از 185 هزار ميليارد تومان 30 هزار ميليارد تومان براي بودجه عمراني در نظر گرفته شود٬ بنابراين در سال جاري مجلس به علت آنکه بودجه عمراني امسال کمتر از سال گذشته نباشد٬ 30 هزار ميليارد را تصويب کرد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گفت: در قانون بودجه 236 هزار ميلياردي قرار بود در صورت تحقق٬ 50 هزار ميليارد تومان صرف اعتبارات عمراني شود.

نوبخت درباره بودجه واقعي امسال نيز گفت: از 199 هزار ميليارد پيش‌بيني شده 184 هزار ميليارد آن پرداخت اجتناب‌ناپذير اول در حوزه 30 هزار ميليارد عمراني، دوم حقوق و دستمزد و در ساير بخش‌هاست؛ ما نمي‌توانيم در آنها مانند کميته امداد و بهزيستي پرداختي نداشته باشيم.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور به بحث يارانه‌ها و طرح هدفمندي اشاره کرد و گفت: قرار بود با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي٬ 50 درصد اين افزايش به صورت نقدي به خانوارها پرداخت شود؛ 30 درصد سهم توليد باشد؛ و 20 درصد سهم دولت٬ اما متاسفانه 100 درصد از افزايش قيمت‌ها نه تنها به پرداخت‌هاي نقدي اختصاص يافته شد٬ بلکه در بودجه٬ دولت بايد 630 ميليارد تومان از خزانه براي پرداخت يارانه‌ها اختصاص دهد که اين خود خلاف قانون هدفمندي يارانه‌هاست که سال گذشته هم سعي کرديم يک گام اين روش را اصلاح کنيم.

سخنگوي دولت افزود: عملا 200 هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت شده٬ اما آنچه دولت از محل افزايش قيمت حامل‌هاي سوخت تا به امروز به دست آورده 160 هزار ميليارد تومان است. اما ما‌به‌التفاوت اين رقم را مجبور شده است از خزانه عمومي پرداخت کند.

وي گفت: از 199 هزار ميليارد تومان بودجه قابل پيش‌بيني٬ 184 هزار ميليارد تومان آن همانطور که گفتم پرداخت‌هاي غيراجتناب‌ناپذير است٬ که 15 هزار ميليارد تومان باقي مي‌ماند که قرار شده از اين مقدار 60 درصد به دستگاه‌ها و 6 هزار ميليارد تومان آن به اعتبارات عمراني افزوده شود.

وي افزود: اما اين رقم در برابر طرح‌هاي عمراني کلنگ‌ خورده و نيمه کاره که محکوم به انجام آنها هستيم٬ رقم بسيار کمي است. زيرا ما براي به پايان رساندن اين طرح‌هاي عمراني به 400 هزار ميليارد تومان پول احتياج داريم.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گفت: 2900 طرح عمراني ناتمام از سال‌هاي گذشته و دولت گذشته باقي مانده که حتي برخي از آنها توجيه اقتصادي و اجتماعي ندارند. ما در سال 93، 246 طرح عمراني که بالاي 80 درصد پيشرفت داشتند را انجام داديم و با کمال افتخار آنها را به اتمام رسانديم٬ اما امسال دو شاخص توازن منطقه‌اي و طرح‌هاي بين پروژه‌اي را علاوه بر پيشرفت 80 درصدي براي اولويت‌بخشي و انجام پروژه‌ها در نظر گرفتيم که قرار است با 36 هزار ميليارد تومان اعتبارات عمراني که 6 هزار ميليارد تومان آن از محل صرفه‌جويي‌هاي هزينه‌هاي جاري است٬ انجام گيرد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گفت: ما درباره طرح‌هاي عمراني 4 گروه در نظر گرفته‌ايم؛ يک طرح‌هايي که الا و بالله به دليل ماهيت بايد از اعتبارات دولتي و عمومي براي اتمام آنها استفاده شود؛ اين طرح‌ها بسيار محدود هستند؛ دوم طرح‌هايي که دولت مي‌تواند با مشارکت بخش غيردولتي آنها را انجام دهد؛ سوم طرح‌هايي که مي‌توان آنها را به بخش غيردولتي سپرد که مجلس نيز مجوز آن را صادر کرده است؛ چهارم طرح‌هايي هستند که از روز اول يا در شرايط فعلي توجيه اقتصادي و اجتماعي و ضرورت ندارند آنها را انجام دهيم.

نوبخت بيان کرد: در شرايط فعلي درباره بودجه بايد بگويم رقم 236 هزار ميليارد مصوب مجلس و 220 هزار ميليارد کف را بايد از ذهنمان خارج کينم٬ بلکه رقم قابل وصول و قابل تحقق 199 هزار ميليارد تومان است که 184 هزار ميليارد آن همانطور که گفتم صرف پرداخت‌هاي غيراجتناب‌ است. ما بايد خودمان را در راستاي اقتصاد مقاومتي و کاهش هزينه‌ها آماده کنيم و براي آنها ما دستورالعمل 12 ماده‌اي را آماده کرده‌ايم و مکانيسم تحقق امکان سياست مقاومتي را نيز ابلاغ کرده‌ايم.

وي تصويب کرد: در اين مسير علاوه بر تخصيص بودجه اعتباري عمراني 36 هزار ميليارد توماني٬ ما قصد داريم با انتشار اوراق اين مساله را تا 40 هزار ميليارد تومان برسانيم تا رکود و تورم را کاهش دهيم و توليد و سرمايه‌گذاري ملي را رونق دهيم. بنابراين 161 هزار ميليارد تومان از تحقق سرمايه‌گذاري را از منابع مختلف در نظر گرفته‌ايم.

سخنگوي دولت درباره برنامه ششم توسعه گفت: سال جاري ما بايد برنامه ششم توسعه را تهيه کنيم و منتظر ابلاغ سياست‌هاي کلي رهبري هستيم و ما مي‌خواهيم اين برنامه توسعه‌اي بسيار متفاوت باشد و احکام تقنيني کم،‌ مختصر و قابل نظارت باشد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور افزود: تلاش کرده‌ايم در اين برنامه به موارد خاص منطقه‌اي توجه شود که قرار است در سال‌هاي 95 تا 99 به آنها دست بيابيم؛ زيرا توجه کرده‌ايم بدون توجه به توسعه مناطق، استان‌ها و شهرستان‌ها٬ توسعه ملي امکان‌پذير نيست و قرار شده هر فرماندار و استاندار با توجه به اطلاعات خود٬ نقشه راه استان و شهرستان را تهيه کند و ما نيز همين نقشه‌هاي راه را با کمي تغيير به صورت ملي قبول کنيم.

نوبخت درباره نتيجه مذاکرات و تهيه برنامه ششم توسعه نيز گفت: ما به هيچ وجه توسعه کشور را به نتيجه مذاکرات گره نزده‌ايم٬ اگر مذاکرات به نتيجه نرسد٬ ما براي همين روند خودمان برنامه داريم و اگر به نتيجه برسيم براي منابع آزاد شده نيز برنامه‌هايي را در نظر گرفته‌ايم.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان