arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

پاکستان: ان.پی.تی را امضا نمی کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان که برای انجام سومین دور مذاکرات راهبردی با آمریکا به واشنگتن سفر کرده است، شب گذشته اعلام کرد که کشورش معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نخواهد کرد زیرا آن را تبعیض آمیز می داند.

اعزاز احمد چودری شب گذشته در یک نشست خبری کوتاه در واشنگتن در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا از پاکستان بخواهد ان.پی.تی را امضا کند، واکنش پاکستان چه خواهد بود؟ گفت: ان.پی.تی یک معاهده تبعیض آمیز است. پاکستان حق دفاع از خود را دارد بنابراین این معاهده را امضا نخواهد کرد. چرا پاکستان باید این معاهده را امضا کند؟

آمریکا از اینکه پاکستان پیمان ان.پی.تی را امضا نکرده است، نگران است. پاکستان امضای این قرارداد را تبعیض آمیز می داند زیرا هند نیز، به عنوان اصلی ترین رقیب منطقه ای پاکستان، و همچنین رژیم صهیونیستی، زیر بار امضای این معاهده نرفته اند.

این مقام پاکستانی درباره اقدامات کشورش برای محافظت از سلاح ها و تاسیسات هسته ای گفت: پاکستان یک سیستم حفاظتی چندلایه برای محافظت از تاسیسات و سلاح های هسته ای خود ایجاد کرد و کاملا آن را تحت نظارت و کنترل دارد.

وی تاکید کرد که کشورش سلاح هسته ای را فقط برای دفاع از خود می خواهد و هرگز هدف مسابقه تسلیحاتی با دیگران را دنبال نمی کند.

اعزاز احمد چودری همچنین با اشاره به قرارداد هسته ای آمریکا و هند، گفت: پاکستان هم حق برخورداری از فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز را دارد. نیروگاه های اتمی پاکستان مطابق استانداردهای بین المللی است و تمام تاسیسات هسته ای ما تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اخیرا گزارش های مبنی بر احتمال تلاش عربستان سعودی برای خرید سلاح های هسته ای از پاکستان منتشر بوده بود. اگرچه این گزارش های هم از سوی پاکستان و هم از سوی عربستان تکذیب شد، اما با توجه به موقعیت کنونی عربستان، این نگرانی همچنان وجود دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان