arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

آمریکا: 150 هزار سرباز هم برای دفاع از "عراق اصلاح نشده" کافی نیست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد ارتش آمریکا در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد، اقدامات گسترده آمریکا در عراق باعث شکست داعش خواهد شد مگر اینکه سیاستمداران عراقی شرایط را تغییر دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری کریستین سانیس مانیتور، ژنرال ری اودیرنو، رئیس ستاد ارتش آمریکا که شش سال را در عراق گذرانده و بین سال‌های 2008 تا 2010 فرمانده تمام نیروهای خارجی در عراق بوده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس تاکید کرد، اقدامات نظامی آمریکا در شرایط فعلی در مقابله با گروه تروریستی داعش سرنوشت‌ساز نخواهد بود.

پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دستور اعزام 450 سرباز دیگر به عراق را صادر کرد که طبق ماموریت آموزشی پیشین نیروهای آمریکایی در عراق به مسلح کردن و آموزش دادن به اعراب سنی خواهند پرداخت.

اما اودیرنو می‌گوید حتی اعزام 150 هزار نیروی آمریکای به عراق بدون تغییر جهت رهبران شیعی عراق تنها وقت تلف کردن است.

وی در این باره گفت: باید متوجه شوید که چرا این اتفاق می‌افتد زمانی که سه یا چهار سال پیش ما عراق را به دولت تحویل دادیم، امن بود و اقتصادی رو به رشد داشت. شرایط فعلی به این دلیل ایجاد شده که دولت عراق این توانایی نداشته تا تمام گروه‌های مختلف را در این کشور گردهم بیاورد. تا زمانی که این مشکل حل نشود به نظر من مهم نیست که ما چند نفر را در عراق مستقر کنیم.

فرمانده ارتش آمریکا در عراق ادامه داد: نگرانی من این است، درست است که با 150 هزار سرباز می‌تواند داعش را شکست داد، اما پس از آن چه؟ ما دوباره به جای اولمان بازمی‌گردیم و سال بعدش جایی خواهیم بود که امسال در آن قرار داریم. بنابراین به اعتقاد من حتی پیش از فکر کردن به اعزام نیروها نیاز داریم تا این مشکل سیاسی را در عراق حل کنیم.

اودیرنو در ادامه اظهاراتش تاکید کرد که برای شکست دادن داعش و بازیابی ثبات در عراق به حمایت‌های منطقه‌ای نیاز است، وی اما به موانعی که در این راه وجود دارد، اشاره کرد: برای حل مشکل سیاسی عراق نیاز است تا جامعه اعراب وارد عمل شود. آمریکا نمی‌تواند به تنهایی این مشکل را حل کند. ما نیاز داریم تا اعراب بیاستند و متوجه شوند که اینجا ما با افراطی‌گری درگیریم و آنها باید به ما و عراقی‌ها کمک کنند. در سراسر خاورمیانه این مساله شیعه و سنی وجود دارد و همین مساله است که کمک کردن برای شکست افراطی‌گری در این منطقه را برای ما و هر کس دیگری بسیار دشوار کرده است.

رئیس ستاد ارتش آمریکا ضمن تاکید بر این مساله که نزاع‌ها در خاورمیانه تنها مذهبی نیست، گفت: همان‌قدر که مذهب در نزاع‌ها مطرح است فرهنگ نیز دخیل است.

اودیرنو در ادامه اظهاراتش خواستار بازسازی کامل ارتش عراق شد که طی سال‌های اخیر به نهادی حامی برخی گروه‌ها تبدیل شده تا یک نهاد ملی. در حال حاضر بازسازی ارتش عراق فرآیندی است که اودیرنو در آن دخیل است و او رهبران فعلی عراق را در شرایط اسفناک کنونی ارتش این کشور مقصر می‌داند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: فکر کنم طی دو یا سه سال اخیر فرماندهی ارتش عراق ویران شده، فرماندهی که ما آموزش داده بودیم از بین رفته است. به نظر من عراقی‌ها باید فرماندهان خود را بهبود بخشند. ما باید شاهد حضور فرماندهانی باشیم که به مبارزه علیه دشمن وفادار باشند نه به افرادی خاص در حکومت.

پاسخ اودیرنو به مساله فعلی عراق بسیار روشن است: چیزی که ما نیاز داریم یک ارتش هماهنگ از سربازان سنی، شیعه و کرد است که برای عراق و حفظ آن مبارزه می‌کنند. زمانی که این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم آنها را آموزش دهیم و به آنها کمک کنیم. اما تا زمانی که آنها این ارتش واحد را که نماینده همه باشد تشکیل دهند این درگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره راه دستیابی به این ارتش به فرآیند سیاسی اشاره و عنوان کرد: ما نیاز داریم که دولت برای اصلاح خودش همت کند. نخست وزیر عراق به اعتقاد من تلاش می‌کند تا به اقدامات درستی دست بزند اما هنوز مسائل زیادی در درون دولت وجود دارد که شرایط را برای او سخت می‌کند. مسائل پشت‌پرده زیادی وجود دارد که شرایط را برای انجام اصلاحات لازم بسیار دشوار کرده است.

اما تقریباً یک دهه است که رهبران عراقی یک چیز می‌گویند و کار دیگری انجام می‌دهند. شاید شرایط اکنون تغییر کرده باشد اما مسائل خارج از کنترل ژنرال اودیرنو و پنتاگون است.
نظرات بینندگان