arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۸۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
مسئولیت جاسوسی از محل مذاکرات ایران با چه کسی است؟

«استراق سمع» دردسر ساز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«استراق سمع» دردسر ساز

تلاشهای قضایی برای یافتن سرنخهایی در خصوص احتمال جاسوسی از محل مذاکرات اتمی ایران در سوئیس ادامه دارد.

به گزارش «انتخاب» ؛ تلویزیون سوئیس با اشاره به اینکه به نظر می رسد از مذاکرات اتمی ایران در ژنو جاسوسی شده باشد، گزارش داد: اکنون دادستانی سوئیس بعلت جاسوسی احتمالی، تحقیقات خود را آغاز کرده و از پیگرد قضایی مظنونان خبر داده است.

شهر ژنو از ابتدای سال جاری میلادی بخاطر مذاکرات رو به جلوی حل و فصل مناقشه اتمی ایران در کانون توجه دنیا قرار داشته است. در حالی که اکثر ناظران اینطور به مذاکرات اتمی ایران در ژنو می نگرند اما برخی ها نیز از جاسوسی در محل مذاکرات سخن می گویند. اکنون باید این ادعا مشخص شود. دادستان فدرال سوئیس برای این استراق سمع، پیگیری یک دعوای کیفری را برای مظنونان این پرونده در دستور کار خود قرار داده است.

خبرنگار این گزارش در ادامه به هتل «ویلسون» یکی از هتلهای لوکس که وزرای خارجه پنج کشور صاحب وتوی شورای امنیت به همراه آلمان و طرفهای ایرانی شان در خصوص برنامه اتمی ایران با هم مذاکره می کردند، اشاره و تصریح کرد: به نظر می رسد که افرادی ناشناس از محل این مذاکرات استراق سمع کرده اند. دادستانی سوئیس مدتی است از سوی پارلمان ایالتی فدرال سوئیس اجازه تحت تعقیب مظنونان به این جاسوسی احتمالی را دریافت کرده است.

طبق گفته آندره مارتی، سخنگوی دادستانی سوئیس در این ارتباط از دوازدهم ماه مه گذشته، تفتیش منازل افراد مظنون در شهر ژنو آغاز شده است. وی خاطر نشان کرد: آنچه را که می توانم در حال حاضر تایید کنم آن است که ما در یک عملیات تفتیش و بازرسی از منزل یکی از مظنونان به بدافزار برخوردیم و الان در حال حصول اطمینان از این مساله هستیم که آیا این بدافزار، سامانه اطلاعاتی ساختمان هتل محل مذاکرات را آلوده کرده است یا خیر.

دادستانی سوئیس هنوز در خصوص جزئیات بیشتر این دعوای قضایی توضیح نداده و حتی اعلام نکرده است که آیا افراد مظنون در سوئیس بازداشت شده باشند.

اولی مارِر، وزیر دفاع سوئیس که همزمان بالاترین مسئولیت دستگاه اطلاعاتی این کشور را نیز برعهده دارد، اتخاذ گامهای سیاسی را در ارتباط با این پرونده، ضروری نمی داند. وی در این زمینه گفت: این قبیل وقایع در عرصه بین المللی پیش می آیند و بی شک سوئیس هم از این قاعده مستثنی نیست و باید انتظار همه چیز را داشت.

هنوز مشخص نیست که مسئولیت جاسوسی احتمالی از محل مذاکرات هسته ای ایران با چه کسی است. روزنامه «وال استریت ژورنال» چاپ آمریکا از دست پنهان اسرائیل در این جاسوسی سخن گفته است. اسرائیل همواره به مذاکرات اتمی ایران انتقاد داشته است. با اینحال رژیم صهیونیستی هرگونه ارتباط با این پرونده را رد کرده است.

طبق اعلام دادستانی فدرال سوئیس شانس یافتن ردپای حرفه ای های فعال در این جاسوسی احتمالی اندک است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
85
4
يادش بخير آقاي ولايتي ايراد گرفتن از دكتر جليلي كه شما براي مگان مذاكرات هم بحث ميكردين !
اميدوارم حالا متوجه شده بودن !
پاسخ ها
میرفا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
اگه مکانشو جلیلی تعیین میکرد دیگه جاسوسی نمیشد؟اونایی که دانشمندامونو توو دل تهران ترور میکردن اگه میخواستن جاسوسی کنن هر جا بود میکردن....اقای جلیلی اگه کارشون درست بود اسم دانشمندامون رو لو نمیدادن....
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
اتفاقا چون با مذاکره کنندگان حرفه ای فعلی کارشون گره خورده مجبور به جاسوسی احتمالی شدند ! دوره سعید جلیلی که اصلا نیاز به این کارا نبود ! به لطف مذاکرات بسیار حرفه ای ایشون فقط قطعنامه پشت قطعنامه بود که صادر میشد علیه ایران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
منظورت مکان بیانیه خوانیه دیگه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
2
19
اقاي ناشناس منظور دكتر ولايتي كشور محل كشور مذاكره بوده نه محل نشست .
فردا بريزيد تو خيابون ودلواپسي اقاي جليلي را اعلام فرماييد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
1
16
اگر يادتان باشد در يكي از ملاقات هاي آقاي ظريف و كري ، طرفين بدليل احتمال شنود أتاق جلسه تصميم مي گيرند از محل جلسه خارج شده و حين قدم زني به مذاكراتشان ادامه بدهند.اسرائيل شديدا از اين موضوع ناراحت و در پيش گرفتن اين نوع ابتكار عمل ها را به ضرر خود ارزيابي ميكند.انگاه در ايران عده اي در پشت شعارهاي تند و از موضع سوپرارزشي چه قشقرق و هياهويي رآه انداختند.ايا فكر ميكنيد
نظرات بینندگان