arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

يارانه خرداد با تاخير چهار روزه امشب در حسابها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يارانه خرداد ماه در قالب پنجاه و دومين مرحله از يارانه نقدي ساعت 24 امشب - سه‌شنبه- به حساب سرپرستان خانوار واريز و قابل برداشت مي‌شود.

يارانه نقدي ماه جاري در حالي امشب واريز خواهد شد که با توجه به روال معمول پرداختي در بيست و دوم هر ماه، با تاخير چهار روزه همراه است. اين در حالي است که يارانه ارديبهشت نيز دو روز ديرتر از موعد مقرر و بيست و چهارم ماه واريز شده بود.

در شرايطي يارانه 45 هزار و 500 توماني به ازاي هر نفر در هر ماه در حساب يارانه بگيران حاضر در ليست سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي نشيند که هزينه اي حدود 3500 ميليارد تومان را براي تامين يارانه بيش از 75 ميليون نفر براي دولت رقم مي زند. هزينه اي که سالانه بالغ بر 42 هزار ميليارد تومان بوده ولي دريافتي ناشي از افزايش قيمت حامل هاي انرژي در قالب قانون هدفمندي يارانه ها به 33 هزار ميليارد تومان هم نمي رسد.

کسري اجراي قانون هدفمندي يارانه ها که باتوجه به کاهش سقف منابع پرداختي در بودجه به 39 هزار ميليارد تومان حدود 10 هزار ميليارد تومان تخمين زده مي شود راهي به جز حذف يارانه بگيران پردرآمد و يا افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداشت که بر اين اساس مجلس دولت را در قانون بودجه امسال نيز به مانند سال گذشته مکلف به غربالگري يارانه بگيران و حذف يارانه پردرآمدها کرد که البته اين مهم نيز از اواخر سال گذشته کليد خورده است.

اما در ماه گذشته تغييري هم در نرخ بنزين اتفاق افتاده و با حذف بنزين اين سوخت تک نرخي رسما با نرخ 1000 تومان عرضه مي شود. اين افزايش نيز درد چنداني از کسري بودجه دوا نکرده و در حد 3000 ميليارد تومان در طول امسال يعني مبلغي کمتر از هزينه پرداخت کل يارانه نقدي يک ماه يارانه بگيران را تامين مي‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان