arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

الحوثي:عربستان مانع از رسيدن به توافق در ژنو شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس هیئت جنبش انصارالله در ژنو، عربستان سعودی را مانع اصلی رسیدن توافق میان گروه های یمنی در ژنو اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره،حمزه الحوثی در کنفرانس خبری خود در ژنو گفت: دبیر کل سازمان ملل از گروه های سیاسی یمنی خواست در کنفرانس ژنو شرکت کنند و هدف گروه های سیاسی یمنی در ژنو آغاز رایزنی های اولیه و بررسی چگونگی احیای روند سیاسی این کشور بوده است. پس از این که برای گروه های یمنی دعوتنامه ارسال و بیست و هشتم ماه مه گذشته به عنوان زمان برگزاری این نشست تعیین شد،کشورهای متجاوز به یمن مانع از برگزاری این نشست شدند و تلاش کردند خواسته های خود را بر دستور کار و روند این نشست تحمیل کردند.

این کنفرانس از بیست و هشتم ماه مه به زمان نامشخصی موکول شد و پس از به تعویق افتادن این کنفرانس، اعمال فشارهای گسترده ای صورت گرفت تا دستور کار نشست ژنو تغییر کند. یکی از این موارد این بود که این گونه القاء شود که در این رایزنی ها دولت و طرف مقابل دولت حضور دارند ولی گروه های سیاسی یمنی با این تقسیم بندی مخالفت و تاکید کردند اگر قرار است رایزنی در ژنو برگزار شود میان گروه های سیاسی یمنی است که در چهار سال گذشته روند سیاسی این کشور را اداره می کنند. دعوتنامه دبیر کل سازمان ملل بر این اساس بود که رایزنی ها قبل از به تعویق افتادن آن برگزار شود. سازمان ملل قبل از خروج هیئت اعزامی از صنعا اعلام کرد این رایزنی ها میان گروه های سیاسی یمنی است.

دعوتنامه سازمان ملل بر این اساس بود که رایزنی های ژنو فراگیر و بدون پیش شرط باشد و ما بر این اساس در رایزنی های ژنو شرکت کردیم.

وی افزود: یکی از مانع تراشی ها، جلوگیری از ورود هیئت اعزامی ما به ژنو بود به طوری که سفر ما به این شهر چهل و چهار ساعت طول کشید. هدف این مانع تراشی ها این بود که نتوانیم با دبیر کل سازمان ملل دیدار کنیم. پس از این که وارد ژنو شدیم اولین دیدار خود را با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برگزار کردیم و درباره موضوعات کلی گفتگو شد و سپس روز بعد درباره برخی از موضوعات گفتگو کردیم که پیشرفت هایی حاصل شود. گروه های سیاسی یمنی در سومین روز نیز در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل پیشنهاد خود را درباره نتیجه کنفرانس ژنو مطرح کردند. این پیشنهاد درباره دو مسئله اصلی بوده است. نخست آتش بس دائم و فراگیر مطرح شد تا گروه های سیاسی یمنی بتوانند درباره یک توافق فراگیر به نتیجه برسند و در نهایت این توافق به احیای روند سیاسی کشور منجر شود و همچنین عناصر القاعده نتوانند به دیگر مناطق یمن حمله کنند. مسئله دوم درباره لغو فوری محاصره تحمیلی بر ملت یمن و ارسال کمک های بشردوستانه در سریعترین زمان ممکن بوده است. دیروز نیز دیداری با مسئول دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای بررسی این پیشنهاد داشتیم. مسئله روشن این بود که فشارهای زیاد و مانع تراشی های گسترده ای وجود دارد تا کنفرانس ژنو نتواند به هیچ راه حلی برسد. کنفرانس ژنو پس از یک روز تمدید پایان یافته است و می توان گفت این رایزنی ها، اولیه بوده است و همان طور که فرستاده ویژه سازمان ملل گفته است رایزنی های بیشتری برگزار و زمان دور جدید این مذاکرات اعلام خواهد شد.
الحوثی بیان داشت: یکی از موضوعات اساسی طی رایزنی های ژنو این بوده که نقش و گسترش فعالیت القاعده در یمن نادیده گرفته شده است. با وجود فعالیت گسترده القاعده در یمن و بهره برداری این گروه تروریستی از تجاوز تحمیلی به یمن و اعلام جنگ این گروه علیه ارتش یمن در یازده جبهه ولی شاهد آن هستیم که در این کنفرانس به فعالیت القاعده در یمن توجه نشده است و شاهد تعامل جدی با خطر القاعده نبودیم چرا که این گروه تروریستی تهدیدی برای امنیت و صلح یمن و منطقه است.

به صورت کلی می توان گفت که در این کنفرانس مسئله آتش بس بشردوستانه و برقراری آتش بس دائمی و فراگیر با قدرت مطرح شد به ویژه آنکه دبیر کل سازمان ملل در ابتدای این کنفرانس خواهان برقراری آتش بس انسان دوستانه شده بود و امیدوار بودیم پس از پایان این کنفرانس، این آتش بس اعلام شود. ما به عنوان گروه های سیاسی یمنی خواهان آتش بس بشردوستانه در یمن هستیم تا مشکلات مردم این کشور برطرف شود. نباید برقراری این آتش بس این فرصت را در اختیار تروریست های القاعده قرار دهد تا فعالیت های خود را گسترش دهند.

ما از برقراری هر گونه آتش بسی در مرحله آینده و اجرای بدون پیش شرط آن حمایت و تاکید می کنیم رایزنی های ژنو یک تلاش اولیه بوده و زمینه را برای رایزنی های جدی و عمیق آینده فراهم کرده است.

دیگر فعال سیاسی یمنی حاضر در این نشست نیز گفت: ما از درخواست دبیر کل سازمان ملل برای برقراری آتش بس بشردوستانه در یمن حمایت و بر اساس موضع گیری های سازمان ملل در نشست ژنو شرکت کردیم. امروز ملت یمن با فاجعه عظیمی روبروست. موضع ما از ابتدا روشن بوده است و خواهان برقراری آتش بس بودیم و دیروز نیز گروه های سیاسی یمن از برقراری آتش بس بشردوستانه در یمن استقبال کردند. خواسته ما این بوده است که توافق آتش بس به صورت فراگیر و همزمان با آغاز روند سیاسی در یمن باشد. به نظر می رسد برخی از طرف ها تلاش کردند کنفرانس ژنو به هیچ نتیجه ای نرسد و به این دلیل هیئت اعزامی ریاض(هیئت دولت فراری وابسته به عربستان) هیچ پیشنهادی در این رایزنی ها ارائه نکرد. امیدواریم تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن تکمیل شود و مسئله برقراری آتش بس دوستانه در یمن از اولویت های اساسی در گزارش وی به شورای امنیت باشد.
الحوثی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان گفت کنفرانس ژنو به شکست انجامیده است، گفت: نمی توان گفت این کنفرانس به شکست انجامیده است ولی می توان گفت این کنفرانس به عنوان گام نخست شمرده می شود. در این چند روز شاهد مانع تراشی های روشن و سازمان یافته بودیم تا این کنفرانس به هیچ نتیجه روشنی نرسد. کشورهای متجاوز به یمن به ویژه عربستان سعودی مانع تراشی های روشن و سازمان یافته ای در این کنفرانس داشته اند و هدف این مانع تراشی ها این بود که یمنی ها نتوانند به راه حل هایی روشنی برسند و تجاوز و محاصره تحمیلی علیه ملت یمن ادامه یابد. ما همچنین در این فرصت از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل تشکر می کنیم و به حجم فشارهای موجود علیه وی واقف هستیم. ما امیدواریم سازمان ملل به ایفای نقش مثبت خود بپردازد و به ملت های مظلوم کمک کند. خواسته ما از اسماعیل ولد شیخ احمد این است که تلاش های خود را برای نزدیک کردن مواضع گروه های یمنی افزایش دهد. همچنین ضروری است این گروه ها با یکدیگر درباره رسیدن به راه حل ها گفتگو کنند.

همان طور که تاکید شد رایزنی های ژنو میان گروه های سیاسی یمنی و میان دو طرف و به عبارت دیگر میان به اصطلاح دولت قانونی با گروه های یمنی نبوده است. سازمان ملل نیز تاکید کرده بود این گفتگوها میان گروه های یمنی است. هر یک از گروه های یمنی بر اساس جایگاه خود در این رایزنی ها حضور داشتند.

محمد الزبیری معاون حزب بعث سوسیالیست یمن درباره وضع آتش بس بشردوستانه در یمن گفت: این آتش بس بشردوستانه تنها به آتش بس فراگیر مرتبط نیست. طرف مقابل از ما می خواهد نیروها از شهرها عقب نشینی کنند این در حالی است که خلا قدرت در یمن وجود دارد و ما گفتیم باید این درخواست در چارچوب یک روند سیاسی باشد، دولت تشکیل شود و سپس عقب نشینی رخ دهد. سازمان ملل وظیفه دارد تا آتش بس بشردوستانه را بدون پیش شرط برقرار کند چرا که هدف از این آتش بس ورود کمک های بشردوستانه به یمن است.
نظرات بینندگان