arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

بخش‌نامه وزارت کشور درباره حجاب کارمندان دولتي و بخش خصوصي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بر اساس اين بخشنامه که توسط يکي از استانداري هاي کشورمان تشريح و با عنوان دستورالعمل 10 گانه ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندان کشور ابلاغ شده و نسخه اي از آن به دست صبحانه رسيده، حدود پوشش کارکنان زن و مرد دستگاههاي اجرايي کشور و مراکز خصوصي به شرح زير اعلام شده است.

صبحانه آنلاين نوشت: با توجه به نوع تنظيم دستورالعمل فوق و تاکيدات مستقيم اين بخشنامه مبني بر تعيين اين حدود پوشش بر اساس ابلاغيه وزارت کشور، به نظرمي رسد اين اقدام شايسته وزارت کشور در سکوت خبري انجام شده است.

بحث رعايت حجاب و معضل بدحجابي در جامعه اسلامي ايران، موضوع تازه اي نيست اما در هر دوره اي به شيوه اي خاص بر آن تاکيد شده است، از برخورد کميته يا بدحجابان گرفته تا راه اندازي گشت هاي ارشاد، از تدوين قوانين و برپايي جلسات متعدد در دستگاه ها و نهادها تا وظايفي که همه خود را کنار کشيدند تا تنها بر دوش نيروي انتظامي بيفتد.

اما بحث رعايت حجاب توسط عموم مردم در جامعه، تنها موضوع مهم و قابل توجه نيست نيست بلکه لزوم رعايت حجاب و پوشش مناسب اسلامي و اداري در دستگاه هاي دولتي نيز اهميت خاصي دارد تا جايي که آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي، مرجع تقليد شيعيان در اوايل فعاليت دولت يازدهم در سخنان مهمي با بيان اينکه مفاسد جامعه به دليل بي ‌بند و باري است، تاکيد کردند: «دولت جديد به مسئله حجاب رسيدگي و آن را از ادارات دولتي آغاز کند. خداوند از آن‌هايي که در اين چند سال اخير نسبت به مسئله حجاب بي ‌اعتنايي کردند و هرگاه شخصي قصد داشت بر ضد بي‌ حجابي قيام کند، مانع شدند، نگذرد و آن‌ها را نيامرزد.»

بر همين اساس، به نظر مي رسد وزارت کشور دولت يازدهم به عنوان يکي از مهمترين دستگاههاي اجرايي در زمينه توجه و رعايت اين موضوع، بالاخره دست به کار شده و دستورالعملي مهم و در خور تقدير را براي همه استانداري ها و دستگاههاي اجرايي استاني ارسال کرده است.

بر اساس اين بخشنامه که توسط يکي از استانداري هاي کشورمان تشريح و با عنوان دستورالعمل 10 گانه ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندان کشور ابلاغ شده و نسخه اي از آن به دست صبحانه رسيده، حدود پوشش کارکنان زن و مرد دستگاههاي اجرايي کشور و مراکز خصوصي به شرح زير اعلام شده است.

1- پوشش کارکنان زن شامل: چادر يا مانتوي غيرچسبان با آستين بلند تا زير زانو و بدون علائم، شلوار پارچه اي، مقنعه بلند به طوري که تمام سر، مواه و نواحي گردن پوشيده شود، با رنگ هاي متعارف، عدم استفاده از زينت و زيورآلات غيرمتعارف و عدم استفاده از هرگونه لوازم آرايشي.

2- پوشش کارکنان مرد شامل: رعايت آراستگي و متانت ظاهري، اجتناب از پوشيدن تي شرت، پيراهن تنگ يا آستين کوتاه، شلوار تنگ يا جين و لباس هاي داراي نشانه هاي غربي، عدم استفاده از زيورآلات، کمربندهاي پهن با سگک غيرمتعارف و پيرايش نامناسب موي سر و صورت

در ادامه اين بخشنامه استانداري مذکور، ناميد شده است که اين حدود پوشش جهت اطلاع و اجرا به آگاهي کارکنان دستگاهها و ادارات شهرستانها و مراکز خصوصي رسيده و نسبت به رعايت آن، نظارت لازم صورت بگيرد.

با توجه به نوع تنظيم دستورالعمل فوق و تاکيدات مستقيم اين بخشنامه مبني بر تعيين اين حدود پوشش بر اساس ابلاغيه وزارت کشور، به نظر مي رسد اين اقدام شايسته وزارت کشور در سکوت خبري انجام شده است و بايد ابلاغيه استانداري فوق را تنها سند از دستور مهم وزارت کشور تلقي کرد.
نظرات بینندگان