arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۴

فانی: حداکثر تلاش خود را در 22 ماه اخیر کرده ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر آموزش و پرورش در جلسه استیضاح خود گفت: این وزارتخانه در 22 ماه اخیر حداکثر تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام داده است.

به گزارش ایرنا، علی اصغر فانی امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان افزود: این نهاد هم اکنون حدود 13 میلیون دانش آموز را تحت پوشش خود دارد و در این مدت تلاش های زیادی برای رفع مشکلات داشته است.

فانی بابیان اینکه مخاطبان آموزش و پرورش همه دانش آموزان هستند افزود: بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت آموزش و پرورش است.

وی سهم بودجه آموزش و پرورش با 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی طی دو سال گذشته با بیش از دو درصد رشد به 11 و دو دهم درصد کل بودجه رسیده است .


** همه جامعه مخاطب آموزش و پرورش

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آموزش و پروش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد، گفت: 13 میلیون دانش آموز، 21 میلیون اولیاء و یک میلیون معلم نشان از اهمیت کار این وزارتخانه است. با این جمعیت به تعبیری مخاطب آموزش و پروش همه جامعه هستند.

وزیر آموزش و پروش ادامه داد: حوزه فعالیت ما در 105 هزار شهر، در 705 منطقه با 13 میلیون دانش آموز است که به نوعی بزرگترین نهاد کشور نیز محسوب می شود.

فانی با تاکید بر اینکه در 22 ماه فعالیت اخیر در وزارت آموزش و پرورش حداکثر تلاش خود را برای هر چه بهترعمل کردن این وزاتخانه به کار بسته ایم، اظهار داشت: بنابراین باید از همین تریبون از تمامی معلیمن، مدیران مدارس، مسئولان آموزش و پرورش و همکاران خود تشکر کنم.


** اقتصاد آموزش و پرورش

وی در ادامه به بحث اقتصاد آموزش اشاره کرد و با بیان این موضوع که آموزش و پروش یک نهاد سرمایه است نه هزینه ای، گفت: سهم آموزش و پرورش در 22 ماه اخیر 2 و یک دهم درصد رشد مالی داشته است و این یعنی ما تلاش کرده ایم سهم خود را افزایش دهیم.

فانی گفت: قطعا نمایندگان می دانند که یک دهم درصد افزایش معادل با رقم قابل توجهی از بودجه است.

وزیر آموزش و پروش خاطرنشان کرد: البته رشد بودجه آموزش و پرورش از سال های 92 تا 93 و 94 از 2 و یک دهم تا 2 و چهار دهم درصد در بین این سال ها رسیده است همچنین به این رشد باید اضافاتی که مجلس در زمان تصویب بودجه برای آموزش و پروش داشته اشاره کرد که همه نشان از تلاش ما برای رفاه خانواده فرهنگیان است.

راهبردهای آموزش و پرورش در 22 ماه اخیر از دیگر محور های سخنان فانی بود که وی در توضیح آن افزود: من در زمانی که از مجلس رای اعتماد گرفتم تاکید داشتم که به کیفیت آموزش اهمیت بسیاری خواهم داد و در این مدت به آن تاکید داشته ایم.

وی همچنین به سایت های 5 گانه ای که آموزش و پرورش به آن توجه داشته اشاره کرد و گفت: ما تلاش کرده ایم در زمان مدیریت خود فعالیت ها را مبتنی بر کیفیت بخشی، سامان دهی منابع انسانی، ارتقاء کیفیت و اصلاح مدیریت و آموزش برنامه ریزی کنیم.


** دستاوردهای 22 ماه اخیر

اشاره به برخی از دستاوردهای 22 ماه فعالیت اخیر آموزش و پروش موضوع دیگر سخنان فانی بود که درباره آن توضیح داد: رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی مهمترین محور این فعالیت ها بوده که معتقدیم در این زمینه درست و موفق عمل کرده ایم.

فانی در ادامه به دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت سال 93 اشاره کرد و گفت: در این دیدار یکی از درخواست های رهبر معظم انقلاب تهیه سند راه نظام آموزشی کشور بود و ما به دنبال این مطالبه رهبری فرزانه انقلاب نقشه راه و سند تحول نظام آموزش و پروش را تهیه کرده ایم که یک نسخه از آن را اکنون تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی می کنم.

وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه این نقشه راه و سند تحول در واقع مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه خواهد بود، گفت: همزمان با این سند بیش از 140 برنامه آموزشی در آموزش و پروش آماده شده است که به دنبال تبیین آن ها هستیم.


** مبارزه با بی سوادی

مبارزه با بی سوادی محور دیگر سخنان فانی بود که در این باره گفت: در راستای انسداد مبادی بی سوادی ما موفق شدیم به آمار مناسب 6 درصدی کاهش بی سوادی در سال جدید برسیم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در کشور 110 مدرسه تک دانش آموزی و 480 مدرسه زیر 5 دانش آموزش وجود دارد و این یعنی برای توسعه آموزش به هزینه های بسیاری لازم است.

فانی اضافه کرد: همچنین برای اولین بار در این مدت آیین نامه مدارس عشایری به تصویت آموزش و پروش رسیده است.


** پوشش تحصیلی دانش آموزان

سامان دهی نیروی انسانی آموزش و پرورش و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان از 78 درصد به 93 درصد از دیگر آماری بود که فانی در جلسه استیضای خود در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد.

وی در ادامه فعالیت های مثبت وزاتخانه متبوعش به جشنواره بهره وری وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این جشنواره وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر شناخته شده که من از همه همکاران و اداره کل ها آموزش و پرورش بابت تلاشی که در افزایش بهره وری داشته اند تشکر می کنم.


** حق شغل فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با ارایه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در دولت یازدهم گفت: مرخصی زایمان بانوان فرهنگی در حالی سه سال از تصویب آن در مجلس سپری می شود، که از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافت.

فانی افزود: همچنین از محل صرفه جویی در ساماندهی نیروی انسانی توانستیم پس از چهار سال بند 5 ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شغل همکاران فرهنگی را از 800 امتیاز به 1500 امتیاز افزایش دهیم؛ همچنین برقراری فوق العاده شغل مناطق مرزی را پس از گذشت 5 سال از تصویب اجرا کردیم.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده توسط نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت موفق به برقراری حق رتبه شغلی خبره و عالی بیش از 100 هزار فرهنگی بازنشسته شدیم.


** تصویب نظام جامع برنامه ریزی

وی با اشاره به تهیه و تصویب نظام جامع برنامه ریزی گفت: در حوزه تامین و تربیت نیروی انسانی اکنون 64 هزار و 600 دانشجو معلم در 98 پردیس و دانشکده دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین موفق شدیم برنامه راهبری دانشگاه فرهنگیان را تدوین کرده و بازنگری در سر فصل دروس و برنامه های درسی و ایجاد تحرک پژوهشی و فرهنگی و همچنین تدوین برنامه جامع 10 ساله منابع انسانی را به انجام برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: به نظر می رسد در ادامه فعالیت های وزارت آموزش و پرورش باید از طریق کمیته ای که در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی داشتیم بتوانیم راهکارهایی را به منظور بهبود معیشت فرهنگیان، مراحل بعدی رتبه بندی و بیمه تکمیلی فرهنگیان، بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول به عنوان زیربنای برنامه ششم توسعه، تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزشی بیاندیشیم.

فانی افزود: از دیگر برنامه های کمیته یادشده، پیگیری تحقق درآمدهای آموزش و پرورش در قانون اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی و استفاده از مصوبه مجلس برای افرایش منابع در آموزش و پرورش، تدوین بسته اجرایی به منظور رسیدگی بیشتر به دانش آموزان روستانی، عشایری و مناطق محروم و تلاش برای افرایش بخش غیرپرسنلی در بودجه آموزش و پرورش کشور خواهد بود.
نظرات بینندگان