arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۴۲۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۴
خبرکزاری روسی نووستی:‎

تکرار لوزان در وین‎

تلاش برای دستیابی به توافق همه جانبه در مورد مشکل هسته ای ایران دروین به اوج خود رسیده است ولی طرفین احتمال تمدید تاریخ امضای توافقنامه نهایی را رد نمی کنند. فدریکا موگرینی رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به نتایج خوب دیدارهای وین اشاره کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری نووستی روسیه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت، تلاش برای دستیابی به توافق همه جانبه در مورد مشکل هسته ای ایران دروین به اوج خود رسیده است ولی طرفین احتمال تمدید تاریخ امضای توافقنامه نهایی را رد نمی کنند. فدریکا موگرینی رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به نتایج خوب دیدارهای وین اشاره کرده است.

به گزارش «انتخاب»، این خبرگزاری نوشت، روز دوم نشست گروه پنج به علاوه یک با تهران نشان داد احتمال امضای توافقنامه نهایی به منظورحل مشکل هسته ای این کشور درتاریخ مقرر بعید است ولی همه شرکت کنندگان قصد دارند مذاکرات را در همین وین به پایان برسانند.

به این ترتیب دور پایانی مباحثات سرنوشت گفتگوهای لوزان را تکرار می کند که طی آن وزرای خارجه شش کشور و ایران مجبو رشدند موعد انعقاد توافقنامه را برای چند روز تمدید کنند.

روز یکشنبه فدریکا موگرینی، فرانک والتر اشتاینمایر و فیلیپ هاموند به همتایان آمریکایی، ایرانی و فرانسوی خود پیوستند. فعلا معاونان وزرای خارجه روسیه و چین به نمایندگی از کشورهایشان دراین شهرحضور دارند. وزرا چند دیدار دو و چند جانبه انجام دادند و سپس دیدار هماهنگی گروه پنج به علاوه یک با موگرینی برگزارشد که شخص یوکیو آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به آنها پیوست.

خبرگزاری نووستی با اشاره به این موضوع که مذاکرات برای مدت طولانی تمدید نخواهد شد، می افزاید: پس ازگفتگوها خانم موگرینی طی دیدار با خبرنگاران اعلام کرد طرفین هنوز تصمیمی درخصوص تمدید تاریخ گفتگوها نگرفته اند ولی تلاش برای دستیابی به توافقنامه طی چند روز پس ازموعد تعیین شده ادامه خواهد داشت.

خانم موگرینی اظهار داشته: «همانطورکه امروزاعلام کردم ما به تاریخ سی ام ژوئن پایبند هستیم ولی آماده ایم همان طورکه در لوزان به چند روز وقت بیشتر نیاز بود، به شیوه انعطاف پذیر کار کنیم. این به معنی پایان دنیا نیست ولی زمان تعیین شده همان آخر ژوئن و اول ژوییه است و ما امیدواریم کار را در روزهای آینده به پایان برسانیم.»

براساس این گزارش وزرای خارجه کشورهای غربی توافق کرده اند به محض حصول پیشرفت در متن توافقنامه به وین برگردند.

به گفته موگرینی دستور العملهایی در خصوص ادامه فوری کار روی متن توافقنامه و تلاش برای تنظیم همه مسائل مربوط به توافقهای سیاسی که می بایست در لوزان انجام می شد و نیز در خصوص ضمیمه کردن آنها به متن نهایی به گفت و گو کنندگان داده شده است.

وی هم چنین به نتیجه خوب دیدارها اشاره کرده و یادآور شده است که اراده سیاسی برای دستیابی به توافقنامه در همه شرکت کنندگان در مذاکرات وجود دارد. ولی در عین حال تاکید کرده که بازبینی توافقهای لوزان در دستورکار نیست چون مذاکرات به جزئیات سیاسی و فنی توافقنامه آتی مربوط می شوند.

به گفته موگرینی همه به آن چه که در سوئیس بیان شده پایبند هستند و مذاکرات به برخی نکات اختصاص دارد که به نحوه پیشبرد توافقهای قبلی مربوط می شوند.

براساس این گزارش اشتاینمایر اعلام کرده است آلمان درگفت و گوهای هسته ای براین عقیده است که ایران مواضع حاصل شده در لوزان را حفظ کند و در صورت بازبینی نکردن توافقها امکان دستیابی به تفاهم با گروه پنج به علاوه یک میسر است.

وی مساله کنترل و شفافیت توافق آتی را یکی از مشکلات نامیده و اظهار داشته است در این اواخر مذاکرات به شفافیت توافقنامه و حصول اطمینان نسبت به رعایت توافقها توسط تهران اختصاص داشته و هنوز بحثهایی ادامه دارد تا توافقهای لوزان قابل کنترل باشند. صحبت برسرفعالیت هسته ای در همه مکانهای ممکن است.

وزیرخارجه انگلیس به نوبه خود اطمینان دارد که دست نیافتن به توافقنامه بهتر از معامله بد است. وی درعین حال یادآور شده است هنوز اختلاف نظرهای مهمی درمورد جزئیات وجود دارد ولی ابراز امیدواری کرده است که توافق طی چند روز حاصل شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
11
33
مسخره بازی اشون دیگه حد نداره چقد تمدید میکنن افتاب زده هم شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
خدا کنه با خسته کردن تیم ما تعهدات ناجوری را به بند ناف ما نبندند
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
19
زنده باد ظریف...
قاسم فارابی نژاد
|
United States
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
3
9
ای بابا دیگه حوصله مارو سر بردند

چقدر باید صبر کرد؟

صبر مردم هم حدی دارد
اف 18 هورنت
|
United States
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
2
5
بی برنامگی طرفهای مذاکره کننده و سر در گمی آنها باعث شده توافق 1 سال عقب بیوفته!

امیدوارم دیگه تمدید نشه!
دزفولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
4
به آقای ظریف و تیم مذاکره کننده خسته نباشید میگم امیدوارم به نتیجه خوبی برسند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
3
همه اش تقصیر اسرائیل . . . و عربستان . . . هست که فرانسه رو با دادن امتیازهایی تحریک میکنند . . وگرنه خیلی زودتر باید توافق میشد
نظرات بینندگان