arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۸۹
آغاز نهمین اجلاس خبرگان؛

هاشمی : مهدوی​کنی کاندیدا شود، نامزد نمی​شوم/ تفرقه در حال جدي شدن است/ دیگر کاندیدای هیچ انتخاباتی نخواهم بود

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تجلیل و قدردانی از حضور مردم و اعلام وفاداری همیشگی آنان به نظام در راهپیمایی عظیم 22 بهمن گفت: تقریباً همه کسانی که به انقلاب چشم دوخته اند، اذعان داشتند که اعلام وفاداری مردم بسیار بجا و جدی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ابتدای این اجلاس که با حضور اکثریت اعضای نمایندگان ملت در مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده است پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران  آیت الله هاشمی رفسنجانی به ایراد سخنرانی پرداخت .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری انتخاب، آیتالله هاشمی رفسنجانی در نطق امروز خود با بیان اینکه شیفته قدرت نیست و تا آخرین نفس از انقلاب دفاع خواهد کرد، اظهار داشت: اگر آیت​الله مهدوی​کنی یا هر دوست دیگری کاندید شود، مطمئنا نامزد نمی​شوم.

هاشمي‌رفسنجاني در ادامه با تاكيد بر اين‌كه حفظ مردم بسيار مهم است، اظهار كرد: تفرقه در حال جدي شدن است، بنابراين بايد بسيار مواظبت كنيم كه مردم را منسجم نگه داريم. من نمي‌گويم هيچ اختلافي وجود نداشته باشد. اختلاف در سليقه‌هاي سياسي هميشه هست و وجود آن هم خوب است، اما اين اختلافات نبايد به اصول و اركان برگردد. بايد انتقادها و بحث‌ها در مورد تاكتيك‌ها باشد.

وي در ادامه خطاب به اعضاي خبرگان، گفت: مهمترين وظايف ما خبرگان حفظ ولايت و شرايط ولايت است. نگذاريم مسائلي كه حقيقتا نبايد به پاي رهبري نوشته شود به پاي ايشان نوشته شود. البته خود ايشان هوشيار و مواظب هستند، اما مي‌بينيم كه چند روز بعد از نصايح ايشان به حرف‌شان گوش داده نمي‌شود.

وي، با تاكيد بر اين‌كه بايد مواظب باشيم اين عمود و خيمه آسيب نبيند، گفت: اگر عمود آسيب ببيند ديگر نمي‌شود كاري كرد. در نتيجه ما موظفيم كه از اين محوريت حفاظت كنيم. منتها از راه درست نه از راهي كه ديگران از ما نپذيرند.

هاشمي در ادامه با بيان اين‌كه تمام اين مسائل و عوامل گفته شده را بايد مورد توجه قرار بدهيم، در غير اين صورت اركان ما متزلزل خواهد شد، گفت: همه اينها را بايد با هم حفظ كرد.

وي در ادامه وجود همدلي ميان روحانيت را حائز اهميت دانست و اظهار كرد: اگر چنين همدلي وجود نداشته باشد، كار دشوار خواهد شد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: مراجع بايد از شرايط كشور قانع باشند و سريعا حمايت كنند. آنها اهل فضل، علم، تقوا هستند. بنابراين اگر حرفي وجود دارد بايد با آنها زده شود.

وي هچنين با تاكيد بر اين‌كه روحانيت بايد با دانشگاه نيز همدلي داشته باشد، گفت: امروز بيش از 5/3 ميليون نفر دانشجو داريم و خانواده‌ها نيز دقيقا به دانشگاه معتقدند. در نتيجه نمي‌توانيم از اين منبع عظيم غافل باشيم و روحانيت مقابل دانشگاه و دانشگاه مقابل روحانيت باشد.

وي با تاكيد بر اين‌كه وحدت حوزه و دانشگاه آنطور كه ما مي‌خواستيم نيست، گفت: اين وحدت بايد ايجاد و دوباره تقويت شود كه البته اين كار سختي نيست و با راهكارهاي خوب و افراد آشنا امكانپذير است.

هاشمي رفسنجاني در ادامه با بيان اين‌كه حكومتي كه در معيار تشيع و مكتب اهل بيت كه در عصر غيبت براي اولين بار به وجود آورديم، مي‌تواند براي جهان راهگشا و به عنوان يك الگوي عملي قلمداد شود، گفت: نمي‌شود از جامعه‌اي كه خود گرفتار بيكاري، بداخلاقي، تورم و اختلاس است الگو ساخت.

وي تاكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران اگر چه دير به اين دليل كه نگذاشتند به خاطر مسائلي چون جنگ و ... پيش برود، اما به هر ترتيب هم‌اكنون الگو شده است. حال اگر الگوي عملي و واقعي اسلامي را بتوانيم در كشور و دنيا ايجاد كنيم كارساز خواهيم بود.

وي افزود: ايران امروز با ثروت، جغرافيا، مردم هوشمند، روحانيت نيرومند و دانشگاه‌هاي فراوانش اگر نتواند الگو شود در واقع اين نقصي در مديريت كار ماست و در نتيجه بايد به فكر اين موضوع باشيم و كارهاي بهتري انجام دهيم و نقص‌هاي خود را كم كنيم و كارهاي بهتري انجام دهيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اظهار كرد: در چند ماه اخير بر سر بحث خبرگان غوغايي به وجود آمد و اين موضوع تقريبا همه چيز را تحت تاثير قرار داده است. در حاليكه وجود اين اختلاف واقعا مضر است. اگر در خانه ما اين اختلاف آغاز شود سرايت آن به جاهاي ديگر سريع‌تر خواهد شد.

وي افزود: من از دو – سه ماه پيش احساس كردم براي رياست خبرگان مسائلي سازماندهي شده است. اين در حالي است كه من دو سال پيش از اين از آقاي مهدوي خواستم كه نامزد شود. همچنين با‌ آقاي طبسي هم صحبت كردم كه اين مسووليت را بپذيرند، اما آقايان نپذيرفتند و حقيقتا براي اين ماندند كه فراجناحي بودن اين نهاد مقدس را كه بايد براي همه جا سايه‌اي باشد حفظ كنند و مردم دل‌شان به يك جايي خوش باشد. به هر ترتيب 80 مجتهد عادل و داراي صلاحيت با انتخاب مردم اينجا آمده‌اند و اين كم سرمايه‌اي نيست.

وي با تاكيد بر اين‌كه من تفرقه را در اينجا مضر مي‌دانم، گفت: اگر ايشان هم‌اكنون بيايند من از ايشان حمايت مي‌كنم. شايد در اين صورت تفرقه از خبرگان كنار رود.

هاشمي رفسنجاني افزود: وقتي بحث را با آقاي مهدوي كني در ميان گذاشتيم ،ايشان بحث سن و كسالت را مطرح كردند. من به ايشان گفتم اين مسئله سابقه داشته و آيت‌الله مشكيني هم قبل از اين امور را اداره مي‌كردند اما ايشان مسئله موانع را مطرح كردند.

وي گفت: من تا همين اواخر منتظر بودم تا دفتر ايشان اعلام كردند كه تشريف مي‌آورند. حال اگر ايشان حاضر باشند مسووليت را بپذيرند من نامزد نمي‌شوم تا به اين صورت رفع اختلاف شود و در واقع از ناحيه اسم من اين نهاد مقدس آسيب نبيند. اگر ايشان نيامدند و ديگران خواستند بيايند من با اين افراد نيز همراهي مي‌كنم.

وي در ادامه گفت: من بايد نكته‌اي را به شما عرض كنم و آن اينكه اولا من در هيچ دوره‌اي از سمت خودم تا به حال از پيش خودم را نامزد هيچ پستي نكرده‌ام و پست‌هاي من همراه با فشار و تكليف بوده است. در انتخابات نهم نيز شرايطي ديدم كه نمي‌خواهم درباره آن صحبت كنم تا تجديد اختلاف ‌شود و تصميم گرفتم ديگر در هيچ انتخاباتي شركت نكنم، اما مردم را هميشه تشويق مي‌كنم و بخاطر سن بالاي من كسي نبايد از من توقع داشته باشد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: براي انتخابات خبرگان فشار عجيبي روي من بود چنانچه آن موقع آقايان جامعه روحانيت آقاي مهدوي و يزدي به دفتر من آمدند و چقدر بر من اصرار كردند و اصلا نيامدن من را مساوي خيلي از خطرها دانستند. من گفتم من آنجا اين موضوع را رد نمي‌كنم، اما لازم است تا با آقا صحبت خواهم كرد. با آقا صحبت كردم و ايشان گفتند اين كار براي تو واجب است. من هم گفتم من بر خود واجب نمي‌دانم. حال اگر شما واجب مي‌دانيد، مقدمات واجب بر شما واجب است، اما بر من واجب نيست. به هر ترتيب من پذيرفتم چون براي من امر شده بود. اگر چه باز در آن انتخابات بداخلاقي‌هايي ديدم كه البته محدود بود.

وي با بيان اينكه من هيچگاه شيفته پست، سمت و موقعيت نبوده‌ام، گفت: بهرحال همه مسائل را در 60 سال عمر سياسي خودم ديده‌ام، بنابراين بايد اندوخته‌هاي خودم را يادداشت كنم.

وي، با بيان اين‌كه تا نفس دارم در خدمت اين انقلاب مي‌مانم، گفت: منتظرم كه آيت‌الله مهدوي كني رسما بگويند كه آمادگي دارند. 

 
در اين اجلاس دو روزه ، انتخابات هيات رييسه و كميسيون‌هاي آن برگزار مي‌شود.

همچنين در اين اجلاس طرح تنظيم و ساماندهي نطق‌هاي قبل از دستور و طرح مربوط به انعكاس مباحث خبرگان مورد برررسي قرار مي‌گيرند.

علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه و جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين اجلاس سخنراني دارند.
 
 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
NORWAY
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
1
امان از جنگ قدرت.
اسد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
0
0
ای سیاسیون دوروزه یاد بگیرید که چطور خودشو فدای منافع انقلاب کرد .شک نکنید هاشمی اسطوره است .مثل کوروش .داریوش .امیر کبیر .خوشحالم که در زمان او زندگی میکنم
نظرات بینندگان