arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

قیمت سکه در قعر 2 ساله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در آخرین روز هفته گذشته، فشار ریزش اونس و کاهش قیمت دلار و البته خبر آزاد شدن 13 تن دارایی طلای ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین، سکه تمام بهار آزادی را به کمترین قیمت 17 ماه‌گذشته رساند. روز پنج‌شنبه، بهای سکه با 8 هزار تومان افت به قیمت 900 هزار تومان رسید، رقمی که کمترین قیمت این کالای گرانبها از بهمن 92 بود.

به نوشته دنیای اقتصاد ، سقوط طلای جهانی به نزدیکی محدوده 1160 دلار تا ساعت 4 بعدازظهر روز پنج‌شنبه، عامل اصلی ثبت این رکورد کاهشی بود. در کنار آن کاهش 10 تومانی دلار و رسیدن به قیمت 3320 تومان نیروی دیگری بود که به این افت قیمتی کمک کرد. روز چهارشنبه نیز رئيس‌کل بانك مركزي از حل مشكل انتقال بخشي از دارايي‌هاي طلاي ايران به ارزش تقريبي 490 ميليون دلار به كمك دستگاه ديپلماسي خبر داده بود. ریزش آخر هفته‌ای سکه موجب شد که این کالای گرانبها 3/ 1 درصد افت هفتگی را تجربه کند، این در حالی است که دلار با وجود افت 10تومانی روز آخر، مجموعا در هفته گذشته 7/ 0درصد رشد کرد تا دومین افزایش هفتگی این ارز در تابستان به ثبت برسد.

سکه که در دو روز ابتدایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، از روز دوشنبه راه کاهشی را در پیش گرفت. روز شنبه سکه با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 915 هزار تومان و روز یک‌شنبه با 2 هزار تومان رشد دیگر به قیمت 917 هزار تومان رسید. دوشنبه روند قیمتی این کالای گرانبها تغییر کرد و با 4 هزار تومان افت تا نرخ 913 هزار تومان پایین آمد. سه‌شنبه و چهارشنبه سکه 5 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 908 هزار تومان رسید. در این بازه زمانی(دوشنبه تا چهارشنبه) افت بهای طلای جهانی یکی از عوامل اثر گذار در کاهش قیمت سکه بود، هر چند که بیشترین اثر اونس بر سکه در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد.

در ششمین روز هفته گذشته، سکه چهارمین افت پیاپی خود را به ثبت رساند و چنان‌که اشاره شد با 8 هزار تومان افت به قیمت 900 هزار تومان رسید. از ساعات ابتدایی روز پنج‌شنبه، سکه تحت تاثیر ورود اونس به انتهای محدوده 1160دلاری قرار گرفت. ادامه کاهش طلای جهانی و رسیدن به قیمت‌های زیر 1160 دلار، راه نزولی سکه را هموارتر کرد. در این میان بهای دلار پس از افزایش روز چهارشنبه، روز پنج‌شنبه مسیر خود را تغییر داد و با کاهش مواجه شد تا قیمت سکه فشار بیشتری را احساس کند و برای اولین بار از سال 92، در مقاطعی از روز از کانال 900 هزار تومانی پایین بیاید و وارد کانال 890 هزار تومان شود. البته در ساعات انتهایی روز، بهای طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت و کمی از کف روزانه بالا آمد تا قیمت سکه نیز در کانال پایین‌تر باقی نماند و در حالتی ناپایدار بر کف کانال 900 هزار تومان بایستد. ثبت رقم 900هزار تومانی موجب شد که کمترین قیمت این کالای گرانبها از اواخر بهمن 92 به ثبت برسد.

به گفته فروشندگان، روز پنج‌شنبه در برابر ریزش قیمتی سکه مقاومت زیادی از سوی معامله‌گران صورت نگرفت. به اعتقاد آنها، انتشار خبر آزاد شدن 13 تن طلا از ذخایر کشور از عواملی بود که موجب شد معامله‌گران مقاومت چندانی در برابر کاهش قیمت نکنند، چرا که به گفته فروشندگان سکه، هراس کاهش قیمت بیشتر در میان این دسته با آزاد شدن دارایی‌های یاد شده بالا رفت. با وجود افت 3/ 1 درصدی سکه در هفته گذشته و رسیدن به کف کانال 900 هزار تومانی، سرنوشت این کالای‌ گرانبها در روز شنبه به روند قیمتی اونس در آخرین روز کاری بازارهای جهانی وابسته خواهد بود. تغییر جهت جزئی اونس در روز پنج‌شنبه و جمعه معامله‌گران سکه را به تغییر یافتن جهت حرکتی سکه امیدوار کرده است. البته نوسانات قیمتی دلار در بازار داخلی نیز توانایی تاثیرگذاری بالایی بر قیمت سکه دارد بنابراین حضور سکه در کانال پایین‌تر زمانی میسر خواهد بود که جدا از کاهش اونس و رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر، شاخص بازار ارز نیز اثرات طلای جهانی را با افزایش خود خنثی نکند.

در آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار کاهش یافت، با این حال بهای هفتگی این ارز افزایش را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه بهای دلار با 10تومان کاهش به قیمت 3320 تومان رسید که کاهشی 10 تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت. در ساعات انتهایی روز، بهای دلار در بازار غیررسمی کاهش بیشتری پیدا کرد و بعضا این ارز با قیمت‌هایی زیر 3300 تومان معامله شد. با این وجود به دلیل تعطیلی اکثر مراکز رسمی فروش در این ساعات معاملات یاد شده تاثیری بر قیمت‌های بازار رسمی نداشت. فعالان بازار، افزایش خوشبینی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای و کاهش تقاضای معامله‌گران کشور همسایه را از عواملی اصلی کاهش عنوان کردند.

جدا از این دو عامل، افت قیمتی درهم امارات نیز قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد. با وجود کاهش روز پنج‌شنبه، افزایش روزهای ابتدایی هفته گذشته به یاری شاخص بازار ارز آمد تا مجموعا بهای این ارز در دومین هفته تیرماه هفت دهم درصد افزایش را تجربه کند. برخی فعالان، با توجه به ادامه روند کاهشی دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه اعتقاد دارند که این ارز روز شنبه نیز کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. به گفته فعالان، ادامه انتشار اخبار و اظهارنظرهای مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای از عواملی است که به کاهش بیشتر کمک خواهد کرد. این در حالی است که گروهی دیگر اعتقاد دارند در صورت تقاضای معامله‌گران منطقه سلیمانیه و کاهش حجم ارز موجود در بازار داخلی امکان دارد دلار به‌رغم اخبار مثبت، راه افزایشی را انتخاب کند، چرا که برخی معامله‌گران در فضای انتظاری کنونی به دنبال کسب سودهای کوتاه مدت روزانه هستند.
قیمت سکه در قعر 2 ساله

قیمت سکه در قعر 2 ساله
نظرات بینندگان