arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۴

سرايت داعش به 11 کشور عربي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گذشت بيش از يک سال از اعلام موجوديت داعش، اين گروه تروريستي که از پشتيباني و حمايتهاي مستقيم و غير مستقيم برخي دولتها و سرويسهاي اطلاعاتي بين المللي برخوردار است، توانسته در نيمي از 22 کشور عربي نفوذ کند.

به گزارش العالم، خبرها حاکي است که داعش اکنون در 11 کشور عربي حضور و فعاليت دارد و در اين کشورها در حال جذب نيرو و انواع حمايتها است. گزارشهاي منتشر شده بيانگر آن است که اين گروه تروريستي ساخته و پرداخته سرويسهاي اطلاعاتي و امنيتي عربستان و آمريکا است به صورتيکه "ابوبکر بغدادي" سرکرده اين گروه تروريستي براي مدتي زنداني آمريکايي‌ها در عراق بود.

- کشورهايي که داعش در آنها پايگاه زده است:

1- سوريه:
داعش در سوريه، استانهاي رقه (شمال) و ديرالزور (شرق) را تقريبا به صورت کامل تحت کنترل دارد. اين گروه تروريستي همچنين در مناطق از استان حسکه حضور دارد و تلاش مي کند که مرکز اين استان را نيز تحت کنترل درآورد. داعش همچنين در مناطقي از حومه شرقي و شمالي حلب (شمال سوريه) نيرو مستقر کرده است.
داعش همچنين مناطقي از استان حمص در مرکز سوريه را تحت کنترل دارد که بارزترين آنها شهر تاريخي تدمر است که حدود 2 ماه قبل آن را تصرف کرد.

2- عراق:
داعش شهر موصل دومين شهر عراق از نظر جمعيت را تحت کنترل دارد. موصل محل اصلي استقرار داعش در عراق به شمار مي‌آيد. اين گروه تروريستي همچنين بسياري از مناطق استان نينوا را تصرف کرده که در مرز سوريه قرار دارد. حدود 90 درصد مساحت استان الانبار (غرب) عراق نيز تحت کنترل داعش است. الانبار استاني گسترده و داراي موقعيتي راهبردي است که با سوريه، اردن و عربستان هم مرز است. عناصر اين گروه تروريستي همچنين در بخشهايي از استان صلاح الدين حضور دارند.

3- ليبي:
شهر سرت ليبي کاملا تحت کنترل داعش قرار داد. اين شهر در ساحل درياي مديترانه قرار دارد.
بيشترين درگيري داعش در ليبي با نيروهاي موسوم به "فجر ليبي" است که از نيروهاي انقلابي وابسته به کنگره ملي در طرابلس تشکيل شده.
اين گروه تروريستي همچنين به صورت پراکنده در اطراف شهر درنه (شرق) حضور دارد.

- کشورهايي که عناصر داعش در آنها حضور دارند:

4- مصر:
گروه تروريستي داعش در مصر از طريق گروهک موسوم به "انصار بيت المقدس" حضور دارد. اين گروهک تروريستي در آگوست 2011 تأسيس شد و سال گذشته با داعش بيعت کرد و نام خود را به "ولايت سينا" تغيير داد.
داعش مناطق مشخصي را در مصر تحت کنترل ندارد، ولي مرکز فعاليت اين گروه تروريستي شبه جزيره سينا در شمال شرقي مصر است.

5- لبنان:
داعش در لبنان حضوري سازماندهي شده ندارد، و تعدادي از عناصر اين گروه در شمال اين کشور به ويژه در عکار و طرابلس مستقر هستند که از نظر فکري به اين گروه تروريستي وابسته هستند ولي به صورت علني آن را اعلام نمي‌کنند.
البته داعش در ارتفاعات قاره و جرجير و منطقه جبه در سوريه و نزديک مرزهاي لبنان حضوري آشکار دارد و حدود 700 نيرو در آنجا مستقر کرده است.
داعش در آگوست گذشته شماري از نيروهاي ارتش لبنان را ربود و هنوز آنان را در اختيار دارد.

6- الجزاير:
داعش در الجزاير مناطقي را تحت کنترل ندارد. چند گروهک تروريستي مانند "جند الخلافه في ارض الجزاير" و "ولايت الجزاير" در اين کشور فعال هستند که از عناصر جدا شده شاخه القاعده در مغرب، تشکيل شده‌اند.
شمار بسياري از عناصر گروهک "المرابطون" هم اخيرا با داعش بيعت کرده‌اند و اکنون در شمال مالي و نيجر و جنوب غربي ليبي فعال هستند.

7- فلسطين:
عناصر وابسته به داعش در فلسطين منطقه‌اي را تحت کنترل ندارند. با اين حال برخي گروهکهاي تروريستي مانند "سريه عمر حديد" هستند که از نفوذ و قدرت برخوردار نيستند.

- کشورهايي که داعش آنها را هدف قرار داده است:

8- تونس:
داعش در تونس هيچ منطقه‌اي را تحت کنترل ندارد، ولي به تازگي چندين گروهک مانند "جند الخلافه بتونس" و "طلائع جند الخلافه" در اين کشور تشکيل شده و با داعش بيعت کرده‌اند.
داعش در 18 مارس 2015 به موزه "باردو" در پايتخت تونس حمله کرد و اين حمله را برعهده گرفت. در اين حمله تروريستي علاوه بر يکي از نيروهاي امنيتي تونسي، 21 گردشگر خارجي کشته شدند.
اخيرا نيز يکي از عناصر داعش در شهر ساحلي "سوسه" 39 گردشگر خارجي و تونسي را به قتل رساند.

9- کويت:
داعش در کويت نيز هواداراني دارد اما پايگاه خاصي در اين کشور ندارد.
در 26 ژوئيه گذشته يک انتحاري داعشي خودش را در مسجد امام صادق (ع) در منطقه الصوابر کويت منفجر کرد. در اين حمله تروريستي 27 نفر کشته شدند.
اين نخستين عملياتي بود که داعش در کويت مسؤوليت آن را برعهده گرفت.
با وجود آنکه مسوولان کويتي اعلام کردند عامل اين حمله تروريستي تبعه عربستان سعودي بود، وزير کشور کويت چند روز بعد از دستگيري اعضاي يک گروهک تروريستي در ارتباط با اين ماجرا خبر داد.

10- عربستان:
کارشناسان، عربستان سعودي را به دليل حمايتهاي گسترده تبليغاتي و مالي از داعش، خاستگاه اصلي داعش و تفکرات اين گروه تروريستي مي دانند. با اين حال داعش در عربستان منطقه خاصي را تحت کنترل ندارد. البته شمار قابل توجهي از عناصر اين گروه تروريستي در عراق و سوريه تبعه عربستان هستند.
البته اين گروه تروريستي تا کنون چند عمليات تروريستي را عليه شيعيان عربستاني انجام داده و شماري از شهروندان را به خاک و خون کشيده است.

11- يمن:
با آغاز حملات تجاوزکارانه عربستان به يمن، گروه‌هاي تروريستي مانند القاعده و داعش فرصت يافتند در اين کشور فعاليتهاي خود را گسترش دهند. موضوعي که حتي پارلمان اروپا در بيانيه اخير خود در اعتراض به حملات عربستان به يمن، به آن اشاره کرده است. اين گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت‌هاي عربستان در حال درگيري با نيروهاي مردمي و ارتش يمن هستند.
داعش در مارس گذشته حمله تروريستي به دو مسجد در صنعا را برعهده گرفت. در اين حملات تروريستي 120 نفر کشته و صدها تن مجروح شدند.
اين نخستين بار بود که داعش مسؤوليت عملياتي را در يمن به عهده مي گيرد. داعش پس از آن حملات تروريستي ديگري را عليه نيروهاي مردمي و ارتش يمن برعهده گرفت.
نظرات بینندگان