arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۴

واکنش هاي مقامات غربي به توافق هسته اي با ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرآنلاين نوشت: توافق هسته اي ايران و ۵+۱ در هفته اي که گذشت به سرتيتر کليه رسانه هاي دنيا تبديل شد و هيچ روزنامه، وب سايت، خبرگزاري و مجله اي نتوانست به ابعاد مختلف و واکنش ها نسبت به اين حادثه تاريخي نپردازد.

بعد از ۱۸ روز مذاکره فشرده و نفسگير ميان ايران و گروه کشورهاي ۵+۱ بالاخره توافق نهايي بر سر برنامه هسته اي ايران به دست آمد. توافقي که بلافاصله به برکينگ نيوز تمام رسانه هاي خبري دنيا تبديل شد و همچنان رسانه ها، مجلات و مراکز تحليلي جهان ابعاد اين موضوع را بررسي مي کنند.

باراک اوباما اما نخستين فردي بود که درباره اين توافق اظهار نظر کرد. رئيس جمهور آمريکا بلافاصله پس از پايان قرائت بيانيه مشترک ظريف - موگريني در سخناني درباره اين توافق تاريخي سخنراني کرد. اوباما اين توافق را بهترين و شايد تنها راه حل موجود براي حل موضوع هسته اي ايران خواند و تاکيد کرد اگر کنگره بخواهد به اين توافق راي ندهد آن را وتو خواهد کرد. بنيامين نتانياهو اما اين توافق را اشتباهي تاريخي دانست. نخست وزير اسرائيل همچنين به شدت از آمريکا و کشورهاي اروپايي براي اينکه حاضر شدند چنين توافقي با ايران امضا کنند انتقاد کرد.

رئيس کنگره جهاني يهوديان هم موضعي مشابه نتانياهو نشان داد. «رونالد لاودر» رييس کنگره جهاني يهود در نخستين واکنش صهيونيست ها ضمن آشکار کردن خشم خود از توافق و پيروزي تاريخي ملت ايران، توافق هسته اي ايران و قدرت هاي بزرگ جهان را کاغذ پاره اي غيرالزام آور خواند.

وزير امور خارجه فرانسه هم اين توافق را مفيد دانست. فابيوس تاکيد کرد توافق هسته اي ميان ايران و قدرت هاي جهاني مي تواند روابط بين المللي ايران را عادي سازي کند و به حل برخي بحران ها در خاورميانه (غرب آسيا) کمک کند. لاوروف هم گه در مراسم پاياني حضور نداشت در سخناني تاکيد کرد با اين توافق ايران حق برخورداري از برنامه صلح آميز هسته اي خواهد داشت ضمن اينکه همه تحريم هايش هم برداشته خواهد شد.

فرانک اشتاين ماير وزير خارجه آلمان هم ضمن ابراز خرسندي از حصول چنين توافقي اعلام کرد که فکر نمي کرده ۳۰ ژوئن ۳۴۸ ساعت به طول خواهد انجاميد.

رسانه هاي خبري دنيا هم خطوط خاص خود را در رابطه با اين توافق دنبال کردند اما تقريبا هيچ رسانه اي نتوانست از ميزان اهميت اين اتفاق سخن نگويد و از اي پي و گاردين گرفته تا فرانس پرس و بلومبرگ و حتي رسانه هاي منطقه اي به ابعاد مختلف اين توافق پرداختند.

'خاوير سولانا' رئيس سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا هم در مقاله اي در روزنامه ال پاييس اسپانيا نوشت: توافق هسته اي با ايران، موفقيتي است که ارزش پشتکار مذاکره کردن طرفين را ثابت مي کند. حسن روحاني به عنوان رئيس جمهوري ايران ، روند مذاکراتي را به پايان رساند که ما اروپايي ها هنگامي که روحاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي ، مذاکره کننده بود از آن حمايت کرديم. اتحاديه اروپا از همان آغاز در ميز مذاکرات حضور داشت و اين امر بايد به ما احساس غرور بسياري دهد.

رئيس جمهور روسيه هم در دسته کساني بود که از حصول اين توافق استقبال کرد. ولادمير پوتين اظهار داشت که مذاکره کنندگان با اين توافق هسته اي تصميمي قاطع در جهت صلح و ثبات جهاني گرفته اند. پوتين همچنين تاکيد کرد جهان حالا مي تواند نفس راحتي بکشد.

فيليب هموند هم ضمن ابراز خرسندي از به دست آمدن توافق هسته اي با ايران ابراز اميدواري کرد سفارتخانه هاي دو کشور هم به زودي باز شوند.

شيخ خليفه بن زايد آل نهيان هم از کساني بود که اين توافق را به تهران تبريک گفت. رئيس امارات که اين پيام تبريک را با ارسال نمابري براي تهران مخابره کرده بود، ابراز اميداوري کرد، "اين توافق در تحکيم امنيت منطقه و ثبات آن سهيم باشد.

اما مخالفان هم آرام ننشتند و بلافاصله به اين توافق تاختند. پس از نتانياهو که همچون هميشه در صدر اخبار مخالفت قرار داشت جمهوري خواهان تندروي آمريکا هم شروع به تاختن توافق جامع هسته اي با ايران کردند. تام کاتن توافق هسته اي با ايران را اشتباهي دردناک و خطرناک دانست.

سناتور جمهوري خواه ايالت آرکانزاس آمريکا صبح سه شنبه با صدور بيانيه اي امضاي توافقنامه هسته اي مدعي شد که لغو تحريم ها عليه ايران نشانه يک شکست تاريخي براي آمريکا به حساب مي آيد.

وي در نهايت افزود که اوباما بجاي آن که با پيروي از قانون اساسي آمريکا با اين مساله از طريق عقد يک معاهده با ايران برخورد کند خود سرانه و به تنهايي دراين مورد عمل کرده و حالا تهديد کرده است که هر اقدامي ا زسوي کنگره براي نظارت بر اجراي آن را وتو خواهد کرد.

کاتن در اين بيانيه تهديد کرده است که در هفته هاي آينده به گونه اي 'خستگي ناپذير' خواهد کوشيد تا از دسترسي ايران به توانمندي هاي هسته اي جلوگيري کند و اطمينان دارد که مردم آمريکا با اين توافق مخالفت خواهند کرد و کنگره آمريکا نيز در نهايت آن را از ميان خواهد برد.

اما واکنش کشورهاي حاشيه خليج فارس به اين توافق محتاطانه بود. خبرگزاري فرانسه در گزارشي در اين رابطه اظهارنظرهاي مقامات عربي را کنار هم قرار داده و به اين جمع بندي رسيده که حاشيه نشين هاي خليج فارس سعي کردند موضع محکم و قاطعي در اين باره اتخاذ نکنند.

رئيس جمهور اسبق ايالات متحده هم از ديگر حاميان اين توافق بود. جيمي کارتر در گفتگو با آسوشيتدپرس اظهار داشت: اطمينان دارد که با چنين موافقتنامه اي هرگونه اقدام ايران در جهت نقض آن شناسايي خواهد شد. کارتر 90 ساله تصريح کرد اين موافقتنامه براي ايران ، آمريکا و جهان خوب است و وي از اين موافقتنامه استقبال مي کند.

در مقابل اما معاون جرج بوش رييس جمهور پيشين آمريکا از توافق هسته اي ايران با 1+5 به شدت انتقاد کرد.

«ديک چني» در اين رابطه اظهار داشت: زماني که ايران به سلاح هسته اي دست يابد، کشورهاي همسايه اش براي رسيدن به سلاح هاي هسته اي حرکت مي کنند.

معاون جورج بوش رييس جمهوري سابق آمريکا افزود: به مرور زمان کشورهاي منطقه به اين نتيجه مي رسند که لازم است از خودشان در برابر سلاح هاي هسته اي ايران دفاع کنند.

دبيرکل سازمان ملل طي نامه اي به محمد جواد ظريف، ضمن تبريک به مناسبت دستيابي ايران و 1+5 به توافق نامه اي جامع، حمايت همه جانبه خود را از اجراي مفاد اين توافق تاريخي و برداشته شدن تحريم هاي مرتبط در جهت حفظ منافع ملت شريف ايران ابراز کرد.

کاترين اشتون که در روزهاي آخر شايعات زيادي در خصوص دعوت از او براي حضور و شرکت در مراسم پاياني شنيده مي شد هم پس از اعلام خبر اين توافق نسبت به حصول آن ابراز خرسندي کرد. اشتون در اين باره تاکيد کرد: گروه مذاکره کننده ايراني در دولت روحاني از همان ابتدا به دنبال گفت وگوي سازنده و حل پرونده هسته اي بود و اين اراده در آنها وجود داشت.

«کاترين اشتون» روز توافق را روزي تاريخي ياد کرد و گفت: گرچه عبارت «روز تاريخي» تکراري است و افراد زيادي از آن استفاده کرده اند اما بهترين و درست ترين توصيف همين است. اشتون همچنين تاکيد کرد: مذاکرات فشرده و همه کارهايي که ما انجام داده ايم منجر به اين توافق شد؛ من اين توافق را به همه تبريک مي گويم.
نظرات بینندگان