arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۴
المیادین بررسی کرد:

چرا وزیر خارجه عربستان پیش از تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران، به آمریکا رفت؟

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر به واشنگتن به دنبال تضمین هایی برای حفظ نقش ریاض در منطقه پس از اجرای توافق هسته ای ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا وزیر خارجه عربستان پیش از تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران، به آمریکا رفت؟

شبکه المیادین گزارش داد: وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر به واشنگتن به دنبال تضمین هایی برای حفظ نقش ریاض در منطقه پس از اجرای توافق هسته ای ایران است.

به گزارش «انتخاب»، به نظر می رسد پیام های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای اطمینان دادن به متحدان واشنگتن در منطقه در مورد توافقنامه هسته ای ایران، بعضی طرف ها را قانع نکرده است.
 عربستان سعودی عادل الجبیر وزیر امور خارجه خود را پیش از رای گیری در شورای امنیت درباره قطعنامه مربوط به توافقنامه هسته ای وین به واشنگتن اعزام کرد. ایران و پرونده هسته ای این کشور در گفتگوهای الجبیر با مقامات آمریکایی مطرح شد.

الجبیر در کاخ سفید به دنبال تضمین هایی است تا بتواند آن را به ریاض منتقل کند. تضمین هایی که نقش عربستان را در بحران های منطقه در مرحله پسا توافقنامه حفظ کند. تلاش الجبیر آن است که حرکت کردن واشنگتن به طرف تهران را محدود کند. وزیر امور خارجه سعودی در واشنگتن درباره نقش ایران در مسئله سوریه و بحران یمن هشدار داد.

در ادامه این گزارش آمده است: البته عادل الجبیر می داند آمریکا به نقش بیشتر ایران در حل مسایل منطقه نیاز دارد و این مسئله باعث خواهد شد طرح های مورد نظر سعودی در بحران های منطقه تضعیف شود. اوباما و جان کری درک می کنند عربستان نگران نقش ایران در منطقه است. اما مبارزه با تروریسم و گسترش نفوذ القاعده در یمن برای واشنگتن دستکم در شرایط کنونی اولویت دارد، زیرا این تهدیدات منافع آمریکا را در منطقه به خطر می اندازد. واشنگتن که همواره تاکید کرد عربستان متحد راهبردی است ممکن است به ریاض در این دو پرونده فرصتی بدهد تا قدرتش را در تعامل واقع بینانه با مسایل منطقه پس از تحولات اخیر نشان دهد.

واشنگتن تضمین هایی را به ریاض می دهد و تاکید آمریکا بر مطرح بودن گزینه نظامی علیه ایران یکی از این نشانه هاست.
نظرات بینندگان