arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
کنفرانس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت

سید حسن نصرالله: فلسطین، معیار ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل حزب‌الله لبنان با ایراد سخنرانی در کنفرانس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت بار دیگر بر مساله فلسطین به عنوان پرونده محوری و اولویت اصلی اعراب و مقاومت تاکید کرد.

به گزارش شبکه المنار لبنان، این کنفرانس با حضور علمای اسلام، اندیشمندان و مقامات سیاسی از سراسر جهان تحت عنوان "همه برای فلسطین متحد هستیم- اسرائیل رو به نابودی است" در بیروت برگزار شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی با دعا در محضر خدا گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم ما را در این کنفرانس و در هر زمان و مکانی برای انجام تکالیف و مسئولیت‌هایمان به ویژه درباره مساله فلسطین که امروز برای آن در اینجا جمع شده و برایش می‌جنگیم یاری کند؛ قضیه‌ای که حقانیت آن کاملا واضح و بدون شبهه است.

نصرالله گفت: زمانی که از مساله فلسطین حرف زده و برایش می‌جنگیم در حقیقت از مساله‌ای صحبت می‌کنیم که در آن وضوحی شرعی، انسانی و اخلاقی وجود دارد. هیچ مساله‌ای در جهان امروز نیست که تا این حد حقانیت داشته باشد. امروز ما با مسائل زیادی در جهان رو به روهستیم و در برخی مکان‌ها حق و باطل با هم درآمیخته است اما مساله فلسطین از این مسائل جدا است و حقانیت، ویژگی بارز مساله فلسطین است.

وی افزود: زمانی که می‌خواهیم کشوری یا شخصیت و حزبی را مورد ارزیابی قرار دهیم باید یکی از معیارهای ما مواضع آن کشور، شخصیت یا حزب و عملکردشان درباره فلسطین باشد و فلسطین باید در راس معیارهای ما برای ارزیابی اشخاص، دولت‌ها و جریان‌ها و احزاب باشد. ما پیش از اقدام اسرائیل برای اشغال فلسطین گفته بودیم که این گروه صهیونیست هستند و شکی نیست که اسرائیل در حقیقت در راس جنگ ما در منطقه است.

نصرالله تاکید کرد‌: آنچه می‌خواهم در ابتدا و به عنوان مهمترین مساله به آن تاکید کنم وظیفه همه ما به رویارویی با طرح صهیونیستی در تمامی ابعاد و اشکال آن است که مهمترینش و در حقیقت راس آن اسرائیل در فلسطین است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین هدف از رویارویی با اسرائیل را براندازی طرح صهیونیستی و پایان دادن به آن در منطقه دانست.

سید حسن نصرالله در ادامه عنوان داشت: ما در مقابل دو طرح هستیم؛ یکی طرح صهیونیستی که عامل اصلی مشکلات است و دوم طرح مقاومت که دستور کارش مقابله با طرح صهیونیستی است و این طرح مقاومت متکی بر حق، قانون و ارزش‌های اخلاقی و انسانی است. در این مقابله درخصوص دو مساله صحبت می‌کنیم.

وی افزود: نخست مسائلی است که باید بررسی کنیم و دوم اقداماتی است که باید انجام دهیم. طرح مقاومت از آغاز کلیدخوردن مقاومت از زمان مقاومت فلسطین علیه اشغالگری انگلیس تا به امروز دستاوردهای بسیاری را رقم زده است. اما در چند دهه اخیر ما شاهد دستاوردهای بیشتری بوده‌ایم که نخستین آن ناکام گذاشتن طرح صهیونیستی علیه لبنان با تمام رویکردهای آن چه اشغالگری مستقیم و چه طرح نفوذ و عادی سازی رابطه اسرائیل است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: در فلسطین نیز در مورد دستاوردها باید گفت که جنگ‌ها و انتفاضه‌های پی در پی حاصل شد و در راس این دستاوردها آزادسازی نوار غزه از اشغال اسرائیل است و از دستاوردهای بسیار آن چیزی است که مقاومت در لبنان و غزه نشان داده‌اند و ما شاهد این طرح‌های مقاومت از زمان جنگ ژوئیه تا جنگ غزه بوده‌ایم و همچنین مقاومت اهداف اسرائیل و معادله آن را ناکام گذاشته است.

وی عنوان داشت: ما همچنین موفق شدیم تا مساله فلسطین و نبرد با اسرائیل را به راس دستورکارها برگردانیم و از جمله دستاوردها احیای فرهنگ مقاومت بود و اینکه روابط عاطفی میان ملت‌ها با قدس ایجاد شد.

وی تصریح کرد: همین کافی است که رهبران صهیونیستی در داخل و خارج، از نبرد برای باقی ماندن اسرائیل صحبت کرده‌اند و ما در هنگام انتفاضه الاقصی شاهد تشدید این گفتمان‌ها بودیم. اما ظرف سال‌های اخیر و براساس تحولات منطقه تخریب‌هایی به طرح مقاومت و ملت‌های آن و حامیانش وارد شد و این طرح صهیونیستی پس از عقب گردی که شاهد آن بود دستاوردهایی را حاصل کرد. من اینجا از لفظ پیروزی‌ها برای اسرائیل استفاده نمی‌کنم بلکه می‌گویم دستاورد و این دستاوردها پس از عقب گرد اسرائیل از زمان نبرد وجودی اسرائیل حاصل شده است.

وی افزود: اما اهل مقاومت باید آمار این خسارت‌هایی را که دیده‌اند بگیرند و بررسی کنند که اسرائیل به چه دستاوردهایی دست یافته است که بدون هیچ زحمتی در دستش دستاوردهایی دیده می‌شود.

نصرالله عنوان داشت: تحمیل مسئولیت‌ها به یکدیگر در عرصه‌های سیاسی که مهمترین آن مسئولیت خروج فلسطین از اشغال اسرائیل به عنوان وظیفه‌ای عربی و اسلامی است به دشمن فرصت می‌دهد تا نقشه‌هایش را ادامه دهد چنانکه همه دنیا مشغول مسائل دیگر هستند و مساله فلسطین همچنان به جای خود باقی است. باید تاکید کنم که عزلت ملت فلسطین به دشمن فرصت تاریخی می‌دهد تا توطئه‌هایش را با سوء استفاده از غفلت جهان به پیش ببرد توطئه‌هایی که در ابعاد مختلف یعنی مهاجرت دادن فلسطینیان، محاصره آنها و شهرک‌سازی‌ها نمود پیدا کرده است چنانکه در چند روز اخیر نیز شاهد عملکرد دشمن در مسجدالاقصی علیه فلسطینیان بودیم.

وی در ادامه به مساله سوریه، عراق و اوضاع فعلی یمن اشاره کرد و گفت: آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد و چیزی که در عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا و خروج نیروهای آمریکایی شاهدش بودیم و حتی اوضاع فعلی یمن در حقیقت همان فرصت‌هایی است که دشمن برای پیشبرد طرح صهیونیستی از آن استفاده می‌کند.

نصرالله با تاکید بر اینکه ایران حامی بزرگ و همیشگی رویا رویی با طرح صهیونیستی است گفت: مساله‌ای که حائز اهمیت است این است که اسرائیل امروز تلاش می‌کند با سوء استفاده از اوضاع منطقه مساله اشغالگری‌هایش و توطئه‌هایش را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و عرصه‌های مختلف عادی سازی کند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین از حماس به عنوان قدرتی بزرگ در مقاومت یاد کرد و گفت: اسرائیل با همه تمرینات نظامی، نیروها، تجهیزات و مانورهایش حتی مانور چند روز اخیر به جایی نمی‌رسد و باز هم در رویارویی با حماس دچار خسارات زیادی شده است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: آنچه باید انجام دهیم اولا عمل به خواسته‌های اتحاد علمای مسلمین در خصوص مساله فلسطین است. مساله فلسطین مساله‌ای مافوق سیاسی، ملی، مذهبی، حزبی و غیره است. این مساله راس همه مسائل و مافوق تمام مسائل است. و زمانی که ما در زمینه سیاست در داخل و خارج از کشور مختلف عمل کنیم و ارزیابی‌های مختلفی درباره اهداف منطقه داشته باشیم به دشمن فرصت سوء استفاده می‌دهیم اما زمانی که مساله فلسطین و جنگ برای آن مافوق همه چیز قرار گیرد در حقیقت این مساله مرکزی‌ترین‌ موضوع برای یک گروه متحد خواهد شد و اختلافات در زمینه‌های دیگر خواهد بود.

نصرالله همچنین تلاش و جهاد فکری و فرهنگی جهان اسلام به ویژه علما را در خصوص مساله فلسطین موثر خواند.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: در آغاز فلسطین مسئولیت امت اسلام بود و تمام امت می‌بایست تفنگ در دست می‌گرفت و دیگر با مرزها کاری نداشت و هر فردی که می‌خواست در فلسطین بجنگد دیگر به توجیه نیازی نداشت. در آن هنگام طبق منافع ملی نمی‌گفتیم که فلسطین فقط مسئولیت خود مردم فلسطین است بلکه مسئولیت همه ماست و ما متاسفانه اکنون به جای رسیده‌ایم که فلسطین فقط مسئولیت مردم فلسطین شده است و این یک فاجعه است. این یک مساله عقیدتی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا از علما و تمام طرف‌های ذی ربط با این مساله می‌خواهم تا با جدیت دعوت امام خمینی (ره) برای تعیین آخرین روز جمعه ماه رمضان به عنون روز قدس را در پیش بگیرم. این یک نبرد عقیدتی است. ما دیدیم که تظاهرات‌ها به خاطر مساله فلسطین برگزار شد اما اگر مردم براساس مطامع سیاسی یا در نظر گرفتن منفعت خود بیرون بیایند کار به جای نمی‌رسد اما اگر براساس عقیده خود بیرون بیایند این مساله مهم است.

سید حسن نصرالله گفت: مساله دوم این است که باید تمامی تلاش‌ها جهت زنده به گور کردن فتنه‌ها و درگیری‌ها در کشورهای مختلف منطقه صورت بگیرد. سوم هم اینکه هرگونه مقاومتی علیه اسرائیل در جبهه نظامی احیا شود. در حال حاضر شرایط نبرد در غزه و لبنان تغییرکرده است باید ما خطر عادی سازی روابط با اسرائیل را نشان دهیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: ما همچنین در این مرحله به کمپین رسانه‌ای و یک بسیج گسترده نیاز داریم تا در وهله نخست مسلمانان، مسیحیان و امت را نسبت به ماهیت این دشمن با تمام وحشی‌گری‌هایش و کشتارهایش آگاه کنیم چرا که به نظر می‌رسد که برخی آنچه که رخ داد فراموش کرده‌اند.

ما در مقابل تروریسم تکفیری در منطقه قرار داریم اما تروریسم صهیونیستی بسیار خطرناک‌تر و فراتر از تروریسم تکفیری است. واقعیت این است که دشمن نادیده گرفته شده است و باید این واقعیت به همگان یادآور شود.

وی افزود باید به ملت‌ها و دولت‌ها نیز یادآور شد که این رژیم، یک وحشی در کمین نشسته است که در فلسطین حضور دارد اما تمام منطقه و ثبات آن را تهدید می‌کند و طمع‌ورزی‌های آن هم تمامی ندارد. متاسفانه برخی اسرائیل را از دامنه تهدیدها خارج کرده‌اند برخی نیز این مساله را کاملا فراموش کرده‌اند که اسرائیل یک تهدید است واین امر بسیار خطرناک است.

دبیرکل حزب الله لبنان عنوان داشت مساله سوم اینکه باید رنج‌های مردم فلسطین را که تا به این لحظه ادامه دارد به جهان و ملت‌های مختلف یادآور شویم و این مساله باید همواره در رسانه‌ها مطرح شود. باید اقدامات اسرائیل در حق سوریه، لبنان و فلسطین همواره یادآور شود و نباید این مسائل فراموش گردد.

وی عنوان داشت: مساله پنجم این است که از هر امکاناتی برای طرح مقاومت به دور از در نظر گرفتن مسائل نژادی و قومی استفاده کنیم و ششم اینکه این مقابله و رویارویی نیازمند اخلاص واقعی است. من از بعد معنوی صحبت می‌کنم و باید به صورت استثنایی منافع و حساسیت‌های حزبی، مذهبی و منطقه‌ای را کنار بگذاریم ما در نبردی هستیم که ملت‌ها و ارتش‌ها وجنبش‌های مقاومت به خاطر آن جان فشانی‌های بسیاری کردند.

وی در این اظهارات به مفهوم واقعی اخلاص اشاره کرده و گفت: ما برای رویارویی با اسرائیل نیاز به اخلاص واقعی و این داریم که منافع و مصالح شخصی‌مان را کنار گذاشته و مساله فلسطین را مقدم داریم. هر کسی که برای حمایت از قدس پرچم بر دوش گرفته و در صف مقدم است بداند که ما کمکش می‌کنیم و اگر هر کشور عربی برای رویارویی با اسرائیل و حمایت از فلسطین پیش‌قدم شود، ما در کنارش ایستاده‌ایم.

نصرالله گفت: بازپس‌گیری فلسطین و قدس و طرح صهیونیستی چیزی است که باید برایش بجنگیم و این مفهوم واقعی اخلاص است. معنای واقعی اخلاص این است که هر کس در هر کشوری از شیعه و سنی، مسیحی و مسلمان و هر دین دیگری بگوید به عنوان مثال من اندلسی هستم و از مساله فلسطین دفاع می‌کنم. ما در جنگ با طرح صهیونیستی و دفاع از فلسطین با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و به چنین اخلاصی نیاز داریم.

وی دیگر مشکلات بزرگ و ریشه‌ای را که منطقه با آن روبه‌رو است شکاف میان گرو‌ه‌ها و احزاب و ملت‌ها در منطقه دانست و گفت: نتیجه چنین شکاف و اختلافی ارتکاب جرایم به نام اسلام است چنانکه شاهدیم گروه‌های تکفیری علیه ساکنان منطقه مرتکب می‌شوند. درباره هر دین و مذهبی که به اسم اسلام مرتکب جنایت می‌شود و جنایاتی را به نام دین انجام می‌دهد و می‌گوید که من شما را می‌کشم برای اینکه تابع فلان دین هستید تاکید می‌کنم که این گروه‌ها نه مسلمان هستند و نه پیرو اسلام و خلفای مسلمین. این گروه‌ها در حقیقت برای خودشان نه برای اسلام می‌جنگند و این درگیری باعث شده که اسرائیل خطری در درجه اهمیت دوم به شمار آید. اما تاکید می‌کنم که هر اتفاقی هم بیفتد ما فلسطین و ملتش را رها نخواهیم کرد و اسرائیل را از دشمنانان اصلی‌مان به شمار می‌آوریم.

نصرالله گفت: اسرائیل متاسفانه امروز از فهرست دشمنان خارج شده و فلسطین از توجه و مسوولیت‌های منطقه‌ای کنار رفته است و فراموش شده که اسرائیل خطر واقعی است. یکی از خطرناکترین چیزهایی که ما با آن روبه‌رو هستیم طرح صهیونیسم است و از مهمترین مسوولیت‌های علما و نخبگان مذاهب و ادیان مختلف اعم از شیعه، سنی، ایزدی، مسیحی و غیره این است که با افکار تکفیری مبارزه کنند.

وی در ادامه حوادثی که در روستاهای شیعه‌نشین نبل و الزهرا در حلب سوریه در دو سال قبل اتفاق افتاده را مشابه حوادث قدس و مسجد الاقصی دانست و گفت: ما برای دفاع از فلسطین در برابر مسوولیتی خطیر قرار داریم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین خاطرنشان کرد: اهل تسنن اکثریت را تشکیل می‌دهند و آنها باید بیشتر به توجه به فلسطین بپردازند. من معتقدم اتحاد جهانی علمای مقاومت به ریاست عالم گرانقدر "ماهر حمود" می‌تواند ابتکار عملی را برای جهت‌گیری و ترمیم آنچه که به ترمیم نیاز دارد، ارایه دهد. ما با قاطعیت معتقدیم که اسرائیل غده سرطانی است که از بین می‌رود و فلسطین به مردم آن باز خواهد گشت و این امر به اراده واقعی نیاز دارد و ملت‌های منطقه براساس اخلاص و کمک رساندن می‌توانند این مصیبت را پشت‌سر بگذارند و در آن هنگام مجازات اسرائیل به سختی انجام خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان