arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

موگرینی: شاهد عزم جدی رهبر عالی و رئیس‌جمهوری ایران برای فصل جدید روابط هستم/ از طرف 28 کشور اروپا خواستار روابط محکم هستم / ظریف: آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپا

موگرینی با اشاره به نزدیکی های ایران و اتحادیه اروپا و همسایگی دوطرف در منطقه خاورمیانه و دریای مدیترانه اظهار داشت: ما به نوعی همسایه هستیم و می توانیم فصل جدیدی را در روابط آغاز کنیم و یکی از فصول مهم می تواند در این زمینه باشد که بین ما و ایران آغاز خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موگرینی: شاهد عزم جدی رهبر و رئیس‌جمهوری ایران برای فصل جدید روابط هستم/ از طرف 28 کشور اروپا خواستار روابط محکم هستم / ظریف: آغاز دور جدید گفت‌وگوهای ایران و اروپافدریکا موگرینی با بیان اینکه عزم جدی در رهبر عالی، رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران برای شروع فصل جدیدی در روابط با کشورهای منطقه مشاهده می‌شود، گفت: ایران و اروپا به دلیل تمدن‌سازی تاریخی‌شان می‌دانند که چطور باید از مدنیت محافظت کنند. من ازطرف 28 کشور اروپا و بسیار محکم خواستار رابطه هستم.

به‌گزارش «انتخاب»، «ظریف» در آغاز نشست مشترک خبری با موگرینی گفت: ما دارای روابط گسترده ای هستیم و با عبور از بحران، به‌وسیله توافق وارد مرحله جدیدی شدیم.

وی با بیان اینکه ما با اتحادیه اروپا با عبور از بحران بی‌دلیلی که به‌وجود آمده است، به بحران پایان می‌دهیم، افزود: در سفری که خانم «موگرینی» داشتند، گفت‌وگوهای خوبی درباره «برجام» و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: تصمیماتی در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک، اقدامات دو طرف، همکاری ایران و آژانس، حل و فصل موضوعات باقی‌مانده و لغو تحریم‌ها در روز اجرای توافق گرفته شده است و توافق کردیم که دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا آغاز شود. این گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک در سطح معاونان وزیر امورخارجه و معاون خانم «موگرینی» آغاز می‌شود و به‌تدریج در سطح وزیران ادامه خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌هایی در زمینه انرژی، حمل‌و نقل، تجارت، حقوق بشر، محیط زیست و مواد مخدر میان ایران و اتحادیه اروپا آغاز شود.

«ظریف» تصریح کرد: در این دیدار درباره موضوعات منطقه‌ای و بحران‌هایی که در منطقه شکل گرفته است و برای ایران، جهان و منطقه خطراتی به‌وجود آورده است، صحبت‌هایی شد.

وی افزود: افراط‌گرایی و ترویج خشونت نگرانی مشترک ایران و اروپاست که برای رفع آن گفت‌وگوهایی انجام شده است.

«موگرینی» در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از حضور در منطقه خرسند است و شاهد اراده سیاسی قدرتمند «ظریف» برای گشودن فصلی جدید در روابط با همسایگان بوده است، گفت: می‌دانیم که این منطقه نیازمند آینده‌ای متفاوت است. آینده‌ای بر اساس تعامل و نه تقابل، بر اساس گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی.

«موگرینی» افزود: این توافقی خوب و محکم است و این پتانسیل را به ما می‌دهد که روابطی بر اساس اعتماد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عزم جدی در رهبر، رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه ایران برای شروع فصل جدیدی در روابط با کشورهای منطقه مشاهده می‌شود، گفت: ایران و اروپا به دلیل تمدن‌سازی تاریخی‌شان می‌دانند که چطور باید از مدنیت محافظت کنند. من ازطرف 28 کشور اروپا و بسیار محکم خواستار رابطه هستم.

«موگرینی» تصریح کرد: نخستین ماموریت من پس از توافق، سفر به منطقه و تهران بود. از نظر من ایران و اروپا همسایه جغرافیایی هستند از طریق خاورمیانه و مدیترانه که غرب و شرق را به هم وصل کرده است. ما شباهت‌های تاریخی و سیاسی داریم.

وی با قدردانی از «ظریف» به‌دلیل تعهد و تیم مذاکره‌کننده برای انجام همکاری‌ها و فصل جدید در روایط با اروپا، افزود: اطلاعاتی که دارم نشان می‌دهد 60 درصد جمعیت ایران زیر 30 سال سن دارند و توافق هسته‌ای زمینه بهبود روابط اقتصادی ایران و ورود سرمایه‌گذاران اروپایی را فراهم می‌کند.

موگرینی با بیان اینکه رای قاطع شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توافق هسته‌ای بسیار مهم بود، گفت: من شخصا نقش کلیدی خود را ایفا می‌کنم و در کمیسیون مشترک پیگیر اجرای مرحله به مرحله هستم. تحریم‌ها از روز اجرای توافق لغو خواهد شد و سرمایه‌گذاران به ایران خواهند آمد.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به منافع و احترام مشترک برآمده از تاریخ ایران و اتحادیه اروپا و روابط قوی دوطرف اظهار داشت: روابط قوی اتحادیه اروپا نه تنها در جنبه های فرهنگی و جغرافیایی بلکه در جنبه های تجاری و اقتصادی نیز مهم بوده است. وقتی تحریم ها لغو شوند و بتوانیم توافق را اجرایی کنیم سرمایه گذاران اروپایی می توانند به ایران بیایند و این بسیار مهم است.

موگرینی با اشاره به نزدیکی های ایران و اتحادیه اروپا و همسایگی دوطرف در منطقه خاورمیانه و دریای مدیترانه اظهار داشت: ما به نوعی همسایه هستیم و می توانیم فصل جدیدی را در روابط آغاز کنیم و یکی از فصول مهم می تواند در این زمینه باشد که بین ما و ایران آغاز خواهد شد.

به گفته هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا منطقه یکی از فصول بسیار مرتبط و مهم در روابط دو طرف خواهند بود و در صورتی که طرفین فهم بهتری از منطقه داشته باشند به جای مواجهه و رقابت می توانند همکاری کنند که این امر برای همه مفید خواهد بود .

وی گفت: معتقدم در این کار همکاری ارزش افزوده وجود خواهد داشت و این پروسه را می توانیم از سوریه آغاز کنیم.
نظرات بینندگان