arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

نتانیاهو: بیشتر کشورهای عرب منطقه به من اعلام کرده اند که از توافق ایران وحشت زده اند / مخالفت مردم امریکا با توافق در حال افزایش است

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید مخالفت های افکار عمومی آمریکا با توافق نامه هسته ای ایران در حال افزایش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتانیاهو: بیشتر کشورهای عرب منطقه به من اعلام کرده اند که از توافق ایران وحشت زده اند / مخالفت مردم امریکا با توافق در حال افزایش است

هاآرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید مخالفت های افکار عمومی آمریکا با توافق نامه هسته ای ایران در حال افزایش است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه اسرائیلی آورده است: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر این باور است که از دو هفته پیش که توافق نامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در روز 14 ژوئیه در وین حاصل شد، مخالفت ها در آمریکا با آن افزایش داشته است.

نتانیاهو در گفتگو با خبرنگاران در دفتر خود در بیت المقدس اعلام کرد: «هرچه بیشتر از مفاد این توافق نامه آگاه می شوید مخالفت ها با آن را افزایش می دهید.»

او همچنین گفت:‌ «هرچه مردم بیشتر از جزئیات آن آگاه می شوند بیشتر با آن مخالفت می کنند. این موضوع درباره افکار عمومی آمریکا نیز صدق می کند. بحث ها درباره این توافق در آمریکا اهمیت فراوانی دارد و می توانیم شاهد تغییر رویکرد افراد در این باره باشیم.»

نخست وزیر اسرائیل از یک سو از بسیاری از شهروندان در اسرائیل، آمریکا و اروپا که دیدگاه او را درباره توافق نامه هسته ای رد می کنند و ادعاهای او را نادیده می گیرند، ناامید شده است. گاهی اوقات این گونه به نظر می رسد که او با دیوار حرف می زند. از سوی دیگر،‌ او از این حقیقت دلگرم کننده آگاه است که شمار دیگری از شهروندان آمریکایی از جمله دموکرات ها و افرادی که در رسانه های لیبرال حضور دارند و همواره از منتقدان نخست وزیر اسرائیل بودند، درباره توافق هسته ای ایران دچار تردید شده اند و حتی در برخی موارد مخالفت های خود را با آن اعلام کرده اند.

نتانیاهو همه توان خود را بر کنگره آمریکا متمرکز کرده و امیدوار است مخالفان توافق نامه هسته ای بتوانند اکثریت لازم را به دست آورند. او در عین حال تأکید می کند هر گونه تصمیم گیری در کنگره تصمیم مردم آمریکا و به نفع این کشور خواهد بود.

او گفت: «اگر این توافق در کنگره تصویب نشود، بزرگترین خطر مرتبط با تبدیل شدن ایران به کشوری که طی ده سال در آستانه هسته ای شدن قرار می گیرد، از بین خواهد رفت.»

نتانیاهو بر این باور است او تنها کسی نیست که همچنان می تواند مانع از تصویب توافق هسته ای ایران شود. او می گوید به تلاش های خود برای متوقف کردن روند تصویب توافق نامه هسته ای ادامه و حتی فعالیت های خود را در این زمینه افزایش خواهد داد.

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد: «این توافق نامه تهدیدی برای موجودیت ما محسوب می شود از این رو تسلیم نمی شویم . اگر به سبب فعالیت های ما نبود ایران مدت ها پیش می توانست به یک سلاح هسته ای دست یابد.»

او همچنین گفت طی دو هفته گذشته با شماری زیادی از رهبران جهان درباره توافق هسته ای ایران گفتگو کرده است. او چند روز پیش نیز با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفتگو کرد.

نتانیاهو گفت: «دیگر تنها موضوع اسرائیل مطرح نیست. افرادی وجود دارند که یهودی نیستند و حتی از حامیان اسرائیل نیز نیستند اما توافق هسته ای را مشکلی برای منطقه و جهان می دانند. بیشتر رژیم های عرب منطقه از طریق همه کانال ها به من اعلام کردند نه تنها با توافق هسته ای ایران مخالفند بلکه از آن وحشت زده شده اند.»

نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد حتی اگر تهران به مفاد توافق نامه هسته ای پایبند باقی بماند، این توافق طی 10 تا 15 سال سبب فرار هسته ای ایران می شود و اگر ایران مفاد توافق نامه هسته ای را نقض کند این مدت زمان حتی کمتر می شود.

این در حالی است که کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد پوتین از توضیحات نتانیاهو درباره توافق هسته ای متقاعد نشده است.

بر اساس این بیانیه، پوتین به نتانیاهو گفت که این توافق سبب ارائه «تضمین هایی قاطع» در این باره خواهد شد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. این بیانیه می افزاید توافق نامه هسته ای «تأثیری مثبت بر امنیت و ثبات در خاور میانه (غرب آسیا) خواهد داشت.»

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و اعضای بلندپایه دولت او طی دو هفته گذشته تأکید کرده اند توافق نامه هسته ای سبب مسدود شدن همه راه های پیش روی ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای می شود. نتانیاهو با این ایده کاملا مخالف است و می گوید این توافق دو راه پیش روی ایران برای ساخت سلاح هسته ای قرار می دهد.

نظرات بینندگان