arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

ترافيک سفر هيات‌هاي تجاري به ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ترافيک ورود هيات هاي تجاري، شرکت و برندهاي معروف به ايران سبب شده تا حساسيت کارشناسان به اين موضوع بيشتر شود و نسبت به اينکه ايران به سرزمين مصرف و انبار کالاي وارداتي تبديل شود هشدار دهند.

در حال حاضر شاهد ترافيک ورود هيات هاي تجاري از کشورهاي اروپايي به ايران هستيم که خواهان آغاز و افزايش همکاري تجاري با ايران هستند، اين در حالي است که کارشناسان اقتصادي نسبت به اينکه ايران نبايد به بازار مصرف و انبار کالاهاي مصرف تبديل شود، هشدارهاي فراواني داده اند.

برخي از برندهاي معروف از جمله گوشي هاي تلفن همراه از سامسونگ گرفته تا اپل و سوني در بازار ايران جا خوش کرده اند و همين شرکت ها در زمان تحريم حتي خدمات پس از فروش به ايران ارائه نمي دادند و اکنون چين شرکت و برندهايي به علاوه شرکت هاي خودروسازي براي بازار ايران دندان تيز کرده اند و خواهان همکاري با ايران هستند و طبق گفته عباس پور سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس براي همکاري با ايران زنبيل خود را در صف قرار داده اند.

صف زنبيل‌ کشورها براي همکاري با ايران
سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ميزان، همکاري اقتصادي با کشورهايي که در دوران تحريم دوست و همراه جمهوري اسلامي بودند را در اولويت خواند و گفت: هر چند که تحريم ها هنوز کاملا برداشته نشده اما خيلي از کشورها آمده اند زنبيل هايشان را در صف گذاشته اند براي همکاري با ايران.

روح الله عباس پور ادامه داد: تصريح کرد: تمايل بالاي کشورها براي همکاري اقتصادي با ايران به اين دليل است که کشور ما ظرفيت هاي بالا و قابليت هاي اقتصادي زيادي دارد.

سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي افزود: در زمان تحريم کشورهايي بودند که رفتار نامناسبي با ايران داشتند مطمئنا براي همکاري در اولويت قرار نمي گيرند و بايد بروند ته صف بايستند.

وي تصريح کرد: برخي کشورها در زمان تحريم بازي در مي آوردند،‌ کالا ارائه مي دادند اما خدمات پس از فروش نداند و اکنون زياده خواه هستند،‌ نمي توانند به آنچه مي خواهند برسند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: سرمايه گذار وقتي در داخل کشور قرارداد مي بندد،‌ براي آنکه در چالش هاي سياسي تحت تاثير قرار نگيرد و دست ما را در حنا قرار ندهد بايد شناسايي کنيم و اولويت ها را به کشورهايي بدهند که در روزهاي سخت همراه ما بودند نه مثل فرانسه که وقتي آمريکا ما را تحريم کرد،‌ فرانسه جلوتر از آمريکا فشارهايش را وارد کرد.

قرار نيست ايران بازار اجناس بنجل خارجي شود
اين نماينده مجلس همچنين تاکيد کرد: اقتصاد مقاومتي نقشه راهبردي کشور است، قرار نيست تحريم ها که برداشته مي شود، ايران به بازار اجناس بنجل خارجي تبديل شود. وارداتي هم اگر انجام مي شود،‌بايد در خدمت توليد داخلي باشد.

وي گفت: واردات بايد تکنولوژي و دانش فني باشد تا زمينه و بستر لازم را براي ارتقاع سطح کيفي بازار داخلي باشد و زمينه را براي اشتغال فراهم کند و توليدات داخلي را رونق بخشد.

سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه حساسيت هايي در خصوص ورود گوشي هاي جديد از جمله سامسونگ، اپل و ديگر برندها که شرايط را براي سوء استفاده از اطلاعات شخصي شهروندان ايراني مهيا مي کنند گفت: اگر ورود کالايي به امنيت کشور لطمه وارد کند حتما تذکر جدي داده مي شود اما خوشبختانه ايران در اين حوزه قوي عمل کرده و اجازه هيچ گونه سوء استفاده احتمالي به شرکت و برندهاي معروف نمي دهد و اکنون شاهد اين هستيم که ‌ايران جزيره امن منطقه است.

وي افزود: البته بايد اوضاع بررسي و مديريت شود و باتوجه به رفع تحريم ها اجازه ندهيم برندهاي معروف کشورهاي مختلف در قالب سرمايه گذاري به سوء استفاده بپردازند.

لزوم جلوگيري از سوء استفاده احتمالي
عباس پور همچنين در خصوص تغيير قانون براي ورود کالاهايي که احتمال برهم زدن امنيت کشور را دارند تصريح کرد: ما براي گمرک قانون تصويب کرده ايم و در اين زمينه وزارت صنعت و معدن و تجارست بايد سياست گذاري کند و بداند چه محصولاتي وارد کشور بشود يا نشود. اما اگر جايي دستگاههاي مربوطه احساس کنند نياز به قانون گذاري است‌، در اين زمينه ها وارد شده و قانون گذاري مي کنيم.

البته ناگفته نماند برندهاي معروف به ويژه گوشي هاي تلفن همراه از برند سامسونگ گرفته تا اپل و ديگر برندها که طبق آمار مسئولان بيش از 80 درصد آنها به کشور قاچاق مي شود با روش هاي خاص سازمان گمرک کشور را دور زده و محصولات خود را با عنوان قطعات با يک سوم گمرکي که بايد بپردازد وارد کشور کند.

همچنين شرکت هاي معروف گوشي و لوازم خانگي در زمان تحريم ازارائه قطعات براي خدمات پس ازفروش به ايران خودداري کرده اند.

سنگ اندازي کره‌اي‌ها جلوي پاي بازرگانان ايراني‌
رييس سازمان توسعه تجارت با انتقاد از سياست محافظه‌کارانه کره در ارتباط با ايران، گفت: در چند سال اخير سياست‌هاي تجاري کره جنوبي باعث شد روابط دو کشور به پايين‌ترين سطح خود برسد و اين کشور جايگاه خود را در بازار ايران از دست بدهد.

ولي‌الله افخمي‌راد، تاکيد کرد: کشورهاي اروپايي اگرچه ما را تحريم کردند اما به دليل ويژگي‌هاي غيرقابل انکار اقتصادي ايران، از تعامل با ما چشم‌پوشي نکردند و با ايران وارد معامله شدند به طوري که بيشترين هيات‌هاي تجاري از اروپا به کشور ما وارد شدند، همچنين در زمان تحريم‌ها کشورهاي ديگري مانند چين جايگاه خود را در بازار ايران باز کرده اما در اين ميان جايگاه کشور کره جنوبي کمرنگ‌تر شده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار کره‌اي در خصوص علل کمرنگ شدن نقش کره در بازار ايران يادآور شد: در زمان تحريم برخي کشورها ارتباط خود با ايران را حفظ کردند، چين در تمام اين مدت با ما همکاري کرده و شريک اول تجاري ما هم در صادرات و هم در واردات بوده است. اما ژاپن و کره سياستي متفاوت را اتخاذ کردند يعني نه تنها تحريم‌ها را 100 در صد رعايت کردند بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردي که شامل تحريم‌ها نبود هم ارتباط خود با ايران را قطع کردند مثلا حتي در زمينه‌هايي مثل خودرو که بازار ايران علاقه بسياري به محصولات کره‌اي نشان داد، اين کشور فروش خود به ايران را متوقف کرد.

افخمي‌راد با اشاره به اينکه در دوره‌اي خودروهاي هيونداي و کيا در بازار ايران با اقبال مردم همراه شد، تصريح کرد: کره جنوبي با وجود استقبال و تقاضاي بازار ايران، از فروش اين خودروها به ايران امتناع کرد به همين خاطر ما مجبور شديم هيونداي و کيا را از کشورهاي ديگري مانند امارات خريداري کنيم. ضمن اينکه کره در اقدام ديگر خود و با وجود اينکه خط توليد هيونداي را در بم داشت اما صدور قطعات به اين کارخانه را قطع کرد به همين دليل ايران با چيني‌ها وارد معامله شد.

افخمي‌راد انتقاد ديگر به سياست‌هاي تجاري کره جنوبي را در عدم سرمايه‌گذاري اين کشور در ايران و تمايل به فروش کالاي تمام شده دانست و افزود: محصولات شرکت‌هايي مانند سامسونگ و ال.جي در ايران بازار خوبي دارند، به همين دليل ما از مديران عامل اين دو شرکت دعوت کرديم به ايرن بيايند و در ايران سرمايه‌گذاري کنند تا محصولات آنها به صورت مشترک با ايران توليد شود، اما سامسونگ و ال.جي از پذيرش اين پيشنهاد امتناع کردند. بايد به اين نکته توجه کرد که در ايران وضعيت در حال دگرگوني است و ما به دنبال سرمايه‌گذاري مشترک با کشورهاي خارجي هستيم و کمتر به خريد کالاي تمام شده تمايل داريم.

رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه عملکرد کره در چند وقت اخير ما را به اتخاذ سياست‌هاي ديگري واداشته است، تصريح کرد: آنچه از عملکرد کره گفته شد ما را بر آن داشت که دستورالعملي را وضع کنيم که کالاهاي کره‌اي مشمول تعرفه‌ گمرکي بالاتري شوند، به طوري که مثلا تعرفه لوازم خانگي کره‌اي از 40 به 42 تا 80 درصد افزايش يابد.

وي در مورد اينکه آيا الان براي ورود کره به بازار ايران دير شده است، گفت: بسياري از کشورها اسناد همکاري خود با ما را تنظيم کرده و براي شروع کار منتظر رفع تحريم‌ها هستند، طبيعي است که کشورهايي که با ما در شرايط تحريم همراهي کردند در اولويت قرار دارند اما اگر کشوري سياست خودش را با ما عوض کند ما آن را در برنامه کاري خودمان قرار مي‌دهيم.

منبع : ميزان
نظرات بینندگان