arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

ضرر مصرف کرِم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان برای پوست

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که برخلاف باور رایج، رادیکال‌های آزاد می‌توانند نقش مهمی در ترمیم و رشد پوست‌های جوان داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صفحه خواندنی ها را از اینجا دنبال کنید

تاکنون کِرِم‌های زیادی به بازار آمده‌اند که دارای مواد آنتی اکسیدان بوده و نوید کاهش سرعت پیری و اثرات ضد چین و چروک پوست را می‌دهند. اما بر اساس مطالعه‌‌ای جدید این نوع از کرم‌ها حداقل برای جوانان زیانبار است.

مطالعات زیادی نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌ها جلوی فعالیت رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند. رادیکال‌های آزاد اتم‌هایی هستند که الکترون‌های خود را از دست داده‌ و به همین دلیل، اتم‌های سلول‌های سالم را می‌دزدند و همین مساله موجب ایجاد واکنشی به نام «اکسیداسیون» در سلول‌ها و در نهایت آسیب به آنها می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها در عوض به رادیکال‌های آزاد خنثی یک الکترون می‌دهند و جلوی تخریب هر چه بیشتر را می‌گیرند.

رادیکال‌های آزاد به عنوان یکی از محصولات جانبی متابولیسم بدن تولید می‌شوند. همچنین برخی منابع خارجی نظیر دود سیگار و یا سایر آلاینده‌های هوا نیز می‌توانند دارای رادیکال آزاد باشند.

سال هاست که متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند از غذاهای دارای آنتی اکسیدان بالا و یا کرم‌های ویژه دارای این مواد برای کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد بر روی پوست استفاده شود. اما این یافته جدید درستی این ادعا را حداقل در مورد جوانان زیر سئوال می‌برد.

این پژوهشگران می‌گویند مصرف مقدار زیادی کرم آنتی اکسیدان دار می‌تواند برای پوست افراد 20 تا 30 ساله بسیار زیانبار باشد. گفتنی است که بتاکاروتن و ویتامین C هر دو از موادی هستند که محتوای آنتی اکسیدان زیادی هستند.


منبع: مهر
نظرات بینندگان