arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۲۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

حمله به کامیون‌های ایرانی در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از حمله مجدد گروه ناشناس در شب گذشته به کاروان های کامیون های ترانزیتی در مرز ایران و ترکیه و در خاک ترکیه حبر داد و گفت: در این حمله یک دستگاه کامیون ایرانی به آتش کشیده شد، خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما بار و کامیون از بین رفت.

محمد جواد عطرچیان در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه این حملات در خاک یک کشور دیگر در حال وقوع است و ترکیه مسئول تامین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها است، ادامه داد: دولت ایران مذاکراتی با مقامات کشور ترکیه درباره حملات اخیر داشته و دولت ترکیه را مسئول تامین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و غیر ایرانی می دانیم .

وی افزود: معاون وزیر راه و شهرسازی با سفیر ترکیه در ایران در باره این موضوع مذاکراتی داشته اند و ما به دولت ترکیه اعلام کرده ایم که باید امنیت رانندگان ایرانی را حفظ کنند و غرامت رانندگانی را  که در حوداث اخیر  دچار خسارت مالی و جانی شده اند را بپردازد.

عطرچیان با اشاره به حمله شب گذشته گروه ناشناس به کامیون ایرانی،‌ اظهار کرد: این کامیون حامل بار از کشور گرجستان و در مسیر برگشت به ایران بود. پس از حمله شب گذشته مقامات ترکیه مرز را بستند اما مرز ایران همچنان باز است و کامیون ها می توانند وارد خاک ایران شوند.  ‌

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  با تاکید براینکه ما نمی توانیم مرز را ببندیم  و بستن مرز تصمیمی است که باید توسط مقامات شورای امنیت ملی گرفته شود ،‌ گفت: به‌‌ رانندگان ایرانی اعم از رانندگان اتوبوسی و کامیون ها اطلاع داده ایم که خاک ترکیه به خصوص شرق و جنوب این کشور نا امن و ریسک جا به جایی کالا بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: به رانندگان از ناامنی خاک ترکیه هشدار داده ایم و همچنین توصیه هایی کرده ایم که از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند و حتی المقدور سفر هوایی به ترکیه داشته باشند .

عطرچیان با معرفی مسیرهای آلترناتیو و جایگزین مسیر ترکیه  گفت : سه مسیر جایگزین را معرفی کرده ایم که اولین مسیر  مسیر آذربایجان به روسیه به طرف شمال اروپا،‌ مسیر دوم آذربایجان – گرجستان- دریای سیاه به طرف اروپای مرکزی و مسیر اخر ارمنستان،  گرجستان به اروپای مرکزی است .

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  تاکید کرد: البته هیچ کدام از این مسیرهای آلترناتیو جذابیت مسیر ترکیه را ندارند و مسافت مسیر ترکیه کمتر است و ویزا نمی خواهد اما این سه مسیر اعلام شده طولانی تر هستد و هزینه حمل بار را افزایش می دهند .

وی با بیان اینکه وقتی مسیری ناامن می شود عملا سایر مسیرها فعال می شوند هر چند که اقتصادی نباشند،‌ گفت:‌ قطعا مسیری که نا امن باشد هزینه حمل کالا و در نهایت قیمت نهایی کالا را افزایش خواهد داد اما دروازه های ایران باز است و کامیون سایر کشورها می توانند به سرعت وارد مسیر ایران شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
3
9
علت؟
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
1
14
لعنت خدا بر تروریسم.
ع علیپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
6
چرا فقط ماشین های ایرانی؟
نظرات بینندگان