arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

وزیر دفاع: قرارداد جدید S300 این هفته یا هفته بعد امضا می شود / پوتین قرارداد را فعال کرد

در واقع از طرف ایران و روسیه این قرارداد آغاز شده و آنها در حال تهیه این سامانه هستند تا در فاصله کوتاهی پس از امضای قرارداد این سامانه تحویل ایران داده شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به این‌که تیم‌های کارشناسی ایران و روسیه قرارداد اس- 300 را به‌روز کرده‌اند، گفت: متن این قرارداد آماده شده و این هفته یا هفته بعد قرارداد جدید امضا می‌شود.

به گزارش «انتخاب»، سردار سرتیپ حسین دهقان صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت 31 مرداد روز صنعت دفاعی و هفته دولت برگزار شد، با اشاره به این‌که روس‌ها به بهانه قطعنامه 1929 و در واقع به دلیل برخی فشارهای سیاسی تصمیم به لغو قرارداد اس – 300 گرفتند، اظهار کرد: در دوره جدید رئیس جمهور روسیه این قرارداد را فعال کرد.

وی همچنین افزود: در قرارداد جدید که طی این هفته تا هفته آینده امضا خواهد شد یک گردان از این سامانه به قرارداد قبلی اضافه می‌شود و تمام تغییرات تکنولوژی در سامانه جدید اعمال شده و اس-300 به‌روز شده تحویل ایران داده می‌شود. بحث‌های زمان‌بندی و قرارداد نیز تنظیم شده و قرارداد به مرحله اجرا رسیده است. هفته آینده هم برای امضای قرارداد به روسیه خواهیم رفت و هیچ منعی برای اجرای قرارداد وجود ندارد.

وزیر دفاع همچنین افزود: در واقع از طرف ایران و روسیه این قرارداد آغاز شده و آنها در حال تهیه این سامانه هستند تا در فاصله کوتاهی پس از امضای قرارداد این سامانه تحویل ایران داده شود.

حسین دهقان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ایران نیازمندی‌های خود را در حوزه جنگنده‌ها به روسیه اعلام کرده است،‌خاطرنشان کرد: ما درباره طراحی و تولید مشترک هواپیماها با روسیه مذاکراتی داشته‌ایم. آنها ابتدا توانایی‌های ما را باور نمی‌کردند اما اکنون حاضر به همکاری با ایران در این حوزه شده‌اند. ما به جز روسیه در حوزه جنگنده‌ها با هیچ کشوری چنین همکاری نخواهیم داشت.

وی درباره بحث‌های موشکی ایران نیز خاطرنشان کرد: ما هیچ محدودیتی درباره فعالیت‌های دفاعی خود نمی‌پذیریم. ما دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم بنابراین ملاحظات فنی برای کاربرد کلاهک هسته‌ای را در موشک‌های خود لحاظ نکرده‌ایم. موشک‌های ما کاربرد دفاعی و بازدارنده دارند و ما هیچ‌گاه با نیت کاربرد سلاح‌های هسته‌ای هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم. ما هیچ گاه به دنبال ساخت موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر نیستیم.

وی در ادامه با بیان این‌که صنعت دفاعی کشور در حوزه موشک‌های کروز موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، افزود: مرحله اول موشک کروز زمین به زمین سومار انجام گرفته و مرحله دوم هم در ماه‌های آینده انجام می‌شود. این پروه در لبه تکنولوژی است و توانایی ما را برای دفاع از کشور افزایش می‌دهد. ما همچنین به دنبال چندگانه کردن موشک‌های خود یعنی تبدیل موشک‌های زمین به زمین به زمین به هوا هستیم. اکنون موشک‌های قادر و نصر بر پایه‌های هوایی مستقرند و می‌توانند به طرف اهداف زمینی شلیک شوند. ما همچنین در حوزه موشک‌های ضدزره هم تجهیزات حمل و نقلی، تجهیزات انفرادی، خودروهای تاکتیکی و تانک‌های نسل جدید موفقیت‌های خوبی به دست آورده و انواع آنها را طراحی و در مسیر تولید انبوه قرار داده‌ایم.

وزیر دفاع در ادامه خاطرنشان کرد: ما در حوزه فناوری دریایی قادریم انواع شناورها را طراحی و تولید کنیم. اکنون زیرسطحی 500 تنی با تمامی تجهیزات آن در داخل کشور تولید شده و امید داریم امسال به نیروی دریایی ملحق شود. ما در مراحل بعدی برای ساخت زیرسطحی‌های سنگین‌تر اقدام می‌کنیم.

دهقان با اشاره به این‌که در حوزه مخابرات سامانه‌های راداری و بیسیم توانسته‌ایم نیازهای خود را تأمین کرده و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم، گفت: ما سیستم بیسیم را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کنیم و وارد مرحله تولید رادارهای آرایه فازی شده‌ایم. ما در حوزه جنگ الکترونیکی نیازهای خود را تأمین می‌کنیم.

وزیر دفاع در ادامه خاطرنشان کرد: ما در بخش هوایی بالگرد ملی را تولید و نهایی کرده و وارد عرصه خواهیم کرد. هواپیمای آموزشی صاعقه نیز تحویل داده شده و یک جت آموزشی نیز آخرین مراحل تست خود را پشت سر گذاشته و به زودی وارد خط تولید می‌شود. تمامی مراحل اورهال (بازتولید) جنگنده‌های شرقی و غربی نیز در داخل کشور انجام شده و در حوزه پهپادها نیز تولیدات مختلفی داشته‌ایم. ما در این حوزه پیشنهاداتی برای فروش پهپادها داشته‌ایم که با رعایت نکات اطلاعاتی و نظامی آنها را می‌فروشیم. ما در حوزه اقلام دفاعی مشتریان خوبی داریم.

وی با اشاره به فعال شدن دیپلماسی دفاعی کشور و دیدار با مسئولان کشورهایی از جمله عراق، چین، روسیه، عمان، هند،‌ پاکستان و بلاروس، افزود: ما با این کشورها زمینه‌های همکاری‌ را تعریف کرده و بیشترین همکاری را با روسیه داشته‌ایم و افق روشنی را برای این همکاری پیش‌بینی می‌کنیم. در آینده نیز من در یک کنفرانس امنیتی در پکن حضور می‌یابم.

وی افزود: اولویت ارتباط ما با کشورهای همسایه و منطقه بوده اما در حوزه بین‌المللی هم تلاش کرده‌ایم تا ابهامات و سوءتفاهم‌ها را نیز برطرف کنیم.

به گفته وی، پرونده‌هایی عمدتاً از قبل از انقلاب وجود داشته که وزارت دفاع در این حوزه فعال شده و توانسته چند مورد از این دعاوی را حل کند.

وزیر دفاع همچنین با اشاره به این‌که امروز قابلیت نیروهای مسلح در حدی است که آنها قادرند نیازهای دفاعی خود را متناسب با تحریم‌ها تولید کنند، اظهار کرد: ما ادعا نمی‌کنیم که می‌توانیم جنگنده فوق پیشرفته تولید کنیم اما هر آنچه که در حوزه دفاعی نیاز داریم را تولید می‌کنیم. امروز اگر آمریکا و اسرائیل تصور کنند می‌توانند اقدامی علیه ما انجام دهند حتما این کار را می‌کنند اما آنها قدرت ملت ایران را درک کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که باید با زبان تکریم با مردم ایران سخن بگویند. کلیدی‌ترین رمز موفقیت ما خودباوری است.

وزیر دفاع و نیروهای مسلح با اعلام اینکه هفته آینده قرار داد اس 300 در روسیه امضاء و پس از آن در فاصله زمانی کوتاهی این سامانه در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد، گفت: در حوزه فعالیت‌های صنعتی وزارت دفاع، در هوافضا تمرکز بر انواع موشک‌های بالستیک است و با توجه به تهدیداتی که محتمل می‌دانیم برای برد این موشک‌ها تلاش کرده‌ایم.

وی درا ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های وزارت دفاع و دستاوردهای جدید دفاعی کشور پرداخت.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در وزارت دفاع در راستای سازماندهی و مدیریت بهتر این وزارتخانه گفت: آنچه که در این دوره از مسئولیت مورد توجه ما بوده است، این است که بتوانیم مجموعه وزارت دفاع و افراد این وزارتخانه را به گونه‌ای سازماندهی کنیم که این وزارتخانه از قابلیتی سازمانی و مدیریتی بهره‌مند شود و قادر باشد که نیازهای دفاعی کشور در حوزه‌های مختلف را به نحو شایسته پشتیبانی کند.
نظرات بینندگان