arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۰
گزارش "انتخاب" از درگیری ها در لیبی

ارتش لیبى «آتش‌بس فورى» اعلام کرد/ تحلیلگران: آتش بس، حربه ی تازه ی قذافی/ آمریکا: آتش بس را به رسمیت نمی شناسیم

در حالى که دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از موفقیت عملیات نظامى کشورهاى غربى در ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبى و مشارکت کشورهایى مانند قطر در این عملیات سخن گفته است، ارتش لیبى از اعلام یک «آتش‌بس فورى» خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالى که مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از موفقیت عملیات نظامى کشورهاى غربى در ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبى و مشارکت کشورهایى مانند قطر در این عملیات سخن گفته است، ارتش لیبى از اعلام یک «آتش‌بس فورى» خبر داده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ یکى از سخنگویان ارتش لیبى روز یکشنبه اعلام کرد، به همه یگان‌هاى نظامى این کشور دستور داده شده است، از ساعت ۹ شب به وقت محلى عملیات نظامى خود را «فورى» متوقف کنند.



پیشتر معمر قذافى، رهبر لیبى، که براى سرکوب معترضان در این کشور از تانک و هواپیما استفاده کرده، گفته بود، به مردم لیبى اسلحه مى‌دهد، تا در برابر حمله غربى‌ها از لیبى دفاع کنند.

حربه است

خبرنگار روزنامه فرانسوی زبان لوفیگارو در طرابلس با ارتباط زنده با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اعلام آتش بس جدید در لیبی را حربه ای از جانب معمر قذافی حاکم رژیم این کشور دانست.

دلفین مینویی گفت: پیشتر نیز معمر قذافی آتش بس اعلام کرده بود اما هیچگاه این آتش بس عملی نشد و اکنون نیز بعید به نظر می رسد وی به گفته هایش پایبند باشد. مینویی خاطر نشان کرد، لحظاتی پیش شاهد شنیده شده صدای تیراندازی و انفجاری بزرگ در مرکز شهر طرابلس بودیم و نباید انتظار داشت که نیروهای بین المللی نیز به وعده های قذافی گوش دهند. وی ادامه داد، در حال حاضر هیچ نشانه ای که حاکی از برقراری آتش بس در لیبی باشد مشاهده نمی شود.

گفتنی است رژیم لیبی روز جمعه پس از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر برقراری منطقه ممنوعه پرواز در لیبی، اعلام آتش بس کرد اما هیچگاه این آتش بس عملی نشد.

آمریکا: آتش بسي را که ليبي اعلام کرده به رسميت نمي شناسيم

کاخ سفید اعلام کرده است اتش بسی را که لیبی اعلام کرده به رسمیت نمی شناسیم.


آمريکا تلفات غير نظاميان را در حملات هوايي به ليبي رد کرد

یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه گفت هیچ نشانه از تلفات غیرنظامیان در لیبی براثر حملات هوایی نیروهای ائتلافی به این کشور وجود ندارد .

بیل گورتنی پس از انتشار گزارش هایی در رسانه های لیبی درمورد هدف قرار گرفتن غیر نظامیان در حملات هوایی نیروهای ائتلافی تاکید کرد هیچ نشانه ای از تلفات غیر نظامیان براثر این حملات وجود ندارد.

وزارت دفاع فرانسه: عمليات نظامي عليه ليبي کارآيي خود را نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی بر کارآمدی عملیات نظامی علیه لیبی تاکید کرد. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، لوران تیسیر گفت: از یک سو عملیات روز شنبه که مورد استقبال مردم غیر نظامی بنغازی قرار گرفت کارآیی خود را نشان داد.

از سوی دیگر اگر روز یکشنبه اقدام به حمله نکردیم به این علت بود که در منطقه عملیاتی ما تهدیدی علیه مردم غیر نظامی وجود نداشت.

این امر نیز نشان دهنده این است که اقدام ما در این مرحله اقدامی موثر است. وی افزود: بر اساس آنچه مقامات قطر اعلام کرده بودند، همراهی اعلام شده از سوی این کشور برای در اختیار گذاشتن چهار فروند هواپیما در منطقه بر این اساس بوده است که این هواپیماها بتوانند در عملیات شرکت کنند.

این امر نشان دهنده مشارکت کشورهای عربی در این مداخله بین المللی برای دفاع از مردم غیر نظامی لیبی است.

اوباما: مردم شجاعانه عمل می کنند

رئیس جمهور آمریکا گفت: مردم لیبی موضعی شجاعانه برضد رژیم معمر قذافی گرفته اند.

باراک اوباما در سخنانی در سفر به شهر ریو دو ژانیرو در برزیل گفت: هر جا که نور آزادی تابیده شود باعث می شود که دنیا به مکانی روشن تر تبدیل شود. برزیل الگو و نمونه ای از چنین مسئله ای است.برزیل کشوری است که نشان می دهد دیکتاتوری قابل تبدیل شدن به یک دمکراسی شکوفا است .

وی افزود: امروز شاهدیم که تقلا برای داشتن حقوق و ازادیها در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا شروع شده است .ما می بینیم که در تونس اشتیاق به داشتن اساسی ترین کرامت انسانی باعث تولد یک انقلاب شد.ما دیدیم که تظاهرکنندگان مسالمت امیز به میدان التحریر قاهره رفتند زن و مرد ، پیر و جوان ، مسلمان و مسیحی همه به میدان التحریر رفتند .

وی افزود: همه دیدیم که مردم لیبی برضد رژیمی که مصمم به کشتن شهروندان خود است موضعی بسیار شجاعانه گرفتند .در سراسر منطقه ما شاهد هستیم که جوانان برخاسته اند.

تصاویر زنده از طرابلس

شبکه الجزیره تصاویر مستقیمی از طرابلس پایتخت لیبی پخش کرد که صدای شلیک ضد هوایی به گوش می رسد این در حالی است که فرماندهی گردانهای قذافی تصمیم به اعلام آتش بس گرفته بود.

مجری شبکه الجزیره اعلام کرد : هم اکنون شاهد شلیک ضد هوایی ها هستیم و دقیقا نمی دانیم چه مواضعی هدف حملات ائتلاف قرار گرفته است.

ولی اعلام شده است ستونهایی از دود بر فراز منطقه باب العزیزیه در طرابلس که مقر سرهنگ قذافی در آنجا واقع است، به هوا بلند شده است.

گفته شده است هواپیماهای ائتلاف به حملات خود علیه نیروهای لیبی در مناطقی غیر از طرابلس ادامه خواهند داد، همانگونه که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خبر داده بود.

پنتاگون: قذافي در فهرست اهداف نيروهاي ائتلاف نيست

همزمان با تشدید اقدام نظامی کشورهای غربی علیه لیبی، یک مسئول نظامی بلندپایه آمریکایی روز یکشنبه گفت آمریکا معمر القذافی رهبر لیبی را در فهرست هداف خود قرار نداده است.

همزمان با برخاستن دود از سمت مجتمع ریاست جمهوری لیبی در طرابلس، دریاسالار بیل گورتنی مدیر مشترک ستاد ارتش آمریکا به خبرنگاران در پنتاگون گفت قذافی در فهرست اهداف حملات هوایی نیروهای ائتلاف قرار ندارد.



گورتنی افزود، ائتلافی که علیه قذافی فعالیت می کند در اصل از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌ ایتالیا و کانادا تشکیل شد و سپس کشورهای بلژیک و قطر نیز به این ائتلاف پیوستند

پیوستن قطر به عملیات نظامی

در این میان روز یکشنبه مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرده است، هواپیماهاى جنگى نیروى هوایى قطر براى مشارکت در عملیات نظامى کشورهاى غربى در لیبى، در نزدیکى این کشور مستقر شده‌اند.

وى در این باره اظهار داشت: «هم اکنون نیروها و هواپیماهایى به ویژه از قطر در حال استقرار در منطقه عملیاتى هستند.»

سخنگوى وزارت دفاع فرانسه نیز روز یکشنبه اعلام کرده بود، هواپیماهاى قطرى قصد دارند در کنار نیروهاى فرانسوى در عملیات نظامى در لیبى مشارکت کنند.

وى همچنین از حضور هواپیماهاى جنگى قطر در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبى به عنوان رویدادى «تاریخى» یاد کرده است.

مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفته است، کشورهاى دیگرى نیز در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبى مشارکت دارند که وى ترجیح مى‌دهد، خود این کشورها در این باره اطلاع‌رسانى کنند.

همچنین در حالى که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و نیز سخنگوى وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده‌اند، که هیچ نشانى از آسیب دیدن غیرنظامیان در جریان حمله به لیبى در دست نیست، تلویزیون دولتى لیبى از کشته شدن ۴۸ نفر و زخمى شدن حدود ۱۵۰ نفر در این حملات خبر داده است.

در این میان پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌هاى جهان هم از کشورهاى مشارکت کننده در عملیات نظامى در لیبى خواسته‌ است، امنیت شهروندان لیبى را مد نظر داشته باشند.

اتحادیه عرب نیز که از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبى حمایت کرده بود،از بمباران لیبى انتقاد کرده است.

واکنش برخي کشورهاي اروپايي به حملات نظامي عليه ليبي

برخی کشورها به دور نخست حملات نظامی کشورهای غربی علیه لیبی واکنش نشان داده اند. کشورهای غربی اعلام کرده اند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که هفته گذشته به منظور ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی تصویب شد، این حملات را توجیه می کند.

وزارت امور خارجه مجارستان در بیانیه ای رسمی اعلام کرد برغم این که لیبی آتش بس اعلام کرده بود، نیروهای دولتی این کشور در حال ادامه دادن به حملات خود علیه اهداف غیر نظامی هستند.

در این بیانیه آمده است : بدین ترتیب، ما از اقداماتی که متحدانمان علیه نیروهای معمر قذافی رهبر لیبی، به منظور پیروی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ کرده اند استقبال می کنیم زیرا توسل به زور تنها گزینه ای است که در دسترس جامعه بین المللی برای محافظت از افراد غیر نظامی قرار دارد . و

زارت امور خارجه مجارستان همچنین اعلام کرد اقدام نظامی پیامی روشن برای سرهنگ قذافی است تا اقدامات نظامی خود را فورا و بدون قید و شرط متوقف کند. در ادامه این بیانیه آمده است دولت مجارستان، قطعنامه سازمان ملل متحد را به طور کامل قبول دارد و آماده است در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا، کمک های بشر دوستانه برای ساکنان لیبی ارسال کند.

دولت بلغارستان نیز در بیانیه ای مطبوعاتی که روز یکشنبه منتشر شد، حمایت خود را از تلاش های بین المللی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی ابراز کرد.

با این حال، دولت بلغارستان اعلام کرد در عملیات علیه لیبی شرکت نخواهد کرد. کابینه بلغارستان روز یکشنبه به ریاست بویکو بوریسوف نخست وزیر این کشور نشستی را به منظور بحث در خصوص امکان مشارکت بلغارستان در اقدامات برای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه لیبی، برگزار کرد. بوریسوف پس از این نشست گفت :‌ بلغارستان موافق تصمیمی است که بر اساس حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ شده باشد.

در عین حال، ما به عنوان متحدان در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپا، تعهداتمان را انجام می دهیم .

وزیر دفاع بلغارستان نیز گفت : بدست گرفتن کنترل حریم هوایی لیبی برای جلوگیری از حملات رژیم قذافی علیه افراد غیر نظامی بسیار مهم است . وی افزود بلغارستان ممکن است یک ناوچه را برای ماموریتی سه ماهه به منظور کمک به اجرای تحریم در دریا علیه لیبی و هر گونه ماموریت بشر دوستانه اعزام کند. نیکلای ملادنوف وزیر امور خارجه بلغارستان نیز اعلام کرد آینده لیبی در دستان مردم این کشور است.

وی افزود قذافی راهی برای بازگشت ندارد. وزارت دفاع یونان نیز روز یکشنبه اعلام کرد این کشور از اقدام نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپا علیه لیبی حمایت می کند، با این حال، یونان در هیچ اقدام نظامی علیه لیبی شرکت نخواهد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد یونان بر اساس تعهدات خود به عنوان یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و اتحادیه اروپا، درخواست ها از این کشور برای حمایت لجستیکی از این عملیات را پذیرفته است. دولت یونان با تاکید بر حمایت خود برای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد آتن به ناتو اجازه می دهد از پایگاه های نظامی در سودا Souda در جزیره کرت در دریای مدیترانه و همچنین آکتیو و آندراویدا در غرب یونان استفاده کند.

در این بیانیه آمده است علاوه بر این، یونان مایل است با اعزام یک فروند ناوچه و یک فروند بالگرد برای ماموریت های امداد و نجات، به عملیات کنونی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی کمک کند. آلمان نیز روز یکشنبه اعلام کرد این کشور در پی رای ممتنع خود به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مداخله نظامی در لیبی، از لحاظ بین المللی منزوی نشده است.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان گفت اگر آلمان به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد رای مثبت می داد، این کشور به عنوان بازیگری اصلی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، به سختی می توانست از اعزام نیروها برای این اقدام نظامی خودداری کند. وی افزود آلمان به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد احترام می گذارد و نیروهای آمریکایی می توانند از پایگاه هایشان در آلمان برای ماموریت لیبی استفاده کنند.

 آلمان همچنین اعلام کرده است این کشور پنج میلیون یورو (معادل هفت میلیون دلار) کمک های بشر دوستانه برای مردم لیبی اختصاص خواهد داد.

نظرات بینندگان