arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

کاهش قیمت طلا و افزایش نفت در بازار جهانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز ۶ دلار کاهش یافت و هر اونس فلز زرد در برابر ۱۱۴۰ دلار معامله شد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، پس از آنکه قیمت طلا همزمان با احیای شاخص های بورس در بازارهای جهانی در جلسه گذشته بیشترین کاهش 5 هفته اخیر را تجربه کرد، قیمت طلا امروز نیز کاهش یافت. دیروز بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد این کشور نرخ بهره را کاهش داد.
اما اقدامات چین ظاهرا تنها به صورت موقتی موجب رشد شاخص شده و ارزش شاخص ها در بازار آمریکا افت خود را از سر گرفته اند و سهام های آسیایی نیز شاهد افت جزئی بوده اند. کاهش بیشتر شاخص ها می تواند اشتیاق برای سرمایه گذاری را به سمت بازارهایی نظیر بازار طلا متمایل سازد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از کاهش 1.2 درصدی در روز سه شنبه، امروز نیز 6 دلار کاهش یافت و به 1140 دلار رسید. این بزرگترین کاهش فلز زرد از 20 جولای تاکنون بود و فاصله قیمت را با بالاترین رقم هفت هفته اخیر بیشتر کرد.

بانک مرکزی چین دیروز نرخ بهره را کاهش داد و مقدار پولی را که بانک ها باید به عنوان رزرو نگهداری کنند، برای دومین بار در دو ماه گذشته کاهش داد تا بتواند به اقتصاد بحران زده خود کمک کند.

قیمت پالادیوم پس از کاهش بیش از 6 درصدی در جلسه قبل، امروز 0.3 درصد دیگر کاهش یافت و به 534 دلار و 50 سنت رسید. این فلز که عمدتا در سیستم های کنترل آلایندگی خودروها، کامیون ها و دیگر وسائل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد، از ابتدای هفته جاری تاکنون 11 درصد کاهش قیمت داشته است.

اعتماد مصرف کننده در آمریکا در ماه اوت به بالاترین رقم 7 ماه اخیر رسید و میزان فروش خانه های تک واحدی نوساز در ماه جولای افزایش یافت که نشان از تقویت اقتصاد آمریکا داشت. این آمارها می تواند فدرال رزرو را به افزایش نرخ بهره در سال جاری تشویق کند.

به رغم بحران بازار بورس در چین، قیمت طلا نتوانسته رشد کند، زیرا سرمایه گذاران که از پایان مرگبار رشد 12 ساله بازار بورس این کشور شوکه شده اند، ترجیح می دهند تا زمان روشن شدن زمان افزایش نرخ بهره در آمریکا، سرمایه های خود را به صورت نقدی یا اوراق قرضه نگهداری کنند.

 قیمت نفت افزایش یافت

پس از آنکه بانک مرکزی چین اقدام به حمایت از اقتصاد رو به ضعف این کشور کرد قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۲۵ سنت افزایش به ۴۳ دلار و ۴۶ سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، هرچند قیمت نفت امروز اندکی افزایش یافت، اما پس از آنکه بانک مرکزی چین اقدام به حمایت از اقتصاد رو به ضعف این کشور کرد، قیمت نفت هنوز فاصله چندانی از پایین ترین قیمت های 6 سال و نیم اخیر نگرفته و نگرانی ها در مورد فرونی عرضه در بازارهای مالی پابرجاست.

بازارهای بورس آسیایی ضعف های اولیه در معاملات امروز را جبران کردند و شاهد رشد بودند که ناشی از بهبود وضعیت شاخص ها در بازار چین بود. با این حال همچنان نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که آیا اقدامات چین برای تثبیت اقتصادش کافی خواهد بود و خواهد توانست سقوط در بازارهای سهام را متوقف سازد یا نه.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 25 سنت افزایش به 43 دلار و 46 سنت رسید و نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر با 36 سنت رشد 39 دلار و 57 سنت معامله شد.
بانک ای ان زد اعلام کرد، کاهش نرخ بهره در چین بازارهای کالا را آرام کرده، اما این بازارها همچنان محتاط اند و افزایش ها محدود خواهند بود.

این بانک همچنین می افزاید: «تغییر روند عرضه نفت پر هزینه از سوی آمریکا بیش از آنچه که انتظار می رود زمان خواهد برد و احتمالا بازارها در کوتاه مدت همچنان با فزونی عرضه مواجه خواهند بود.»

دانیل آنگ، تحلیلگر سرمایه گذاری در موسسه فیلیپ فیچرز گفت، کاهش نرخ بهره از سوی چین مانع از این شد که قیمت نفت به رقم های پایین تری برسد.
بر اساس آمارهای انستیتوی نفت آمریکا در روز سه شنبه، حجم ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته 7.3 میلیون بشکه کاهش یافته و به 449.3 میلیون بشکه رسیده، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند این رقم یک میلیون بشکه کاهش یابد.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا قرار است اواخر روز چهارشنبه منتشر شود.

بی ان پی پاریباس روز سه شنبه اعلام کرد: «هرچند میزان ذخایر نفت خام جهانی همچنان در مسیر کاهش است، اما حجم ذخایر برای مدتی طولانی تر از آنچه که ابتدا تصور می شد افزایش خواهد یافت.»

«در نتیجه، هرگونه بهبود قیمت ها به احتمال فراوان از یک نقطه شروع پایین تر آغاز خواهد شد و روند هرگونه بهبود قیمت احتمالا کندتر از آن چیزی خواهد بود که در نظر گرفته می شود.»
نظرات بینندگان