arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

مذاکرات صالحي و همتاي چيني براي ساخت نيروگاه‌هاي جديد هسته‌اي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رييس سازمان انرژي اتمي در ديدار با همتاي چيني خود بر اهميت پرداختن به زمينه‌هاي اجرايي و عملياتي شدن برجام و گسترش همکاري‌ها در زمينه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تاکيد کرد.

علي‌اکبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران عصر روز چهارشنبه با شو جادا، همتاي چيني خود ديدار و گفت‌وگو کرد.دو طرف در اين ديدار بر همکاري دوجانبه در زمينه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي تاکيد کردند.

در اين ديدار که در محل ساختمان سازمان انرژي اتمي چين انجام شد، دو طرف با برشمردن اهميت پرداختن به زمينه‌هاي اجرايي و عملياتي شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توسعه همکاري‌ها ميان دو کشور به ويژه توليد و ساخت نيروگاه‌هاي جديد توسط چين را بررسي کردند.

بر اساس اين گزارش، دو طرف هم‌چنين اعلام کردند نيروگاه‌هاي جديد با توان 100 مگاوات با هزينه‌هاي مقرون به صرفه از ويژگي‌هاي قابل قبولي برخوردار است که توانايي توليد برق براي حوزه‌هاي محدود، توليد بخار صنعتي و هم‌چنين شيرين کردن آب را داراست.

آن‌ها هم‌چنين تاکيد کردند که ساخت اين نيروگاه‌ها در کنار نيروگاه‌هاي عظيم يک هزار مگاواتي مي‌تواند مجموع کاملي از نيازهاي کشور به برق هسته‌اي را پوشش دهد.

شو جادا، رييس سازمان انرژي اتمي چين نيز در اين ملاقات بر اهميت تصويب برجام توسط ايران و کشورهاي گروه 1+5 به عنوان زمينه‌اي براي فضاي بيش‌تر جهت همکاري‌ها تاکيد کرد.

رييسان سازمان انرژي اتمي ايران و چين در پايان اين ديدار هم‌چنين خاطرنشان کردند که در ادامه سفر هيات ايراني به پکن، زمينه‌هاي لازم جهت فراهم شدن همکاري‌هاي از سوي کارشناسان دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد.

علي‌اکبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران صبح روز چهارشنبه در راس يک هيات عالي‌رتبه از مسوولان و مقامات فني سازمان انرژي اتمي وارد پکن - پايتخت چين - شد و قرار است در اين سفر سه روزه علاوه بر بازديد از مراکز هسته‌اي چين، ديدارهايي نيز با دست‌اندرکاران و مقامات اين کشور در حوزه هسته‌اي انجام دهد.

ملاقات با مسوولان و مقامات شرکت‌ ملي اتمي چين (CNNC) و (CIAE) و بازديد از موسسات و مراکز انرژي اتمي اين کشور شامل مرکز تحقيقات و طراحي اژدرهاي زرد (فن‌آوري جديد)، شرکت مهندسي قدرت هسته‌اي، مرکز راکتور تحقيقات آب سنگين و سازمان تحقيقات پيشرفته راکتور چين از ديگر برنامه‌هاي سفر صالحي عنوان شده است.رييس سازمان انرژي اتمي کشورمان هم‌چنين قرار است عصر روز پنج‌شنبه با وانگ يي، وزير امور خارجه چين ديدار داشته باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان