arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴

ماجراي سخنان احمدي مقدم و موج تکذيبيه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرآنلاين نوشت: فرمانده پيشين نيروي انتظامي گفت و گويي با ماهنامه رمز عبور انجام داده که به مذاق بسياري خوش نيامده است. سردار اسماعيل احمدي مقدم اشاراتي به حوادث قبل و بعد از انتخابات 88 دارد که دو سر طيف آن جريانات در حال تکذيب گفته‌هاي او هستند.

- گفت و گوي رمز عبور با احمدي مقدم در اواخر مرداد منتشر اما با بازنشر ديرهنگامش در ساير رسانه‌ها، در اوايل شهريور جنجالي شد. از احمدي‌نژاد و لاريجاني گرفته تا مجمع روحانيون مبارز سخنان او را تکذيب کرده‌اند و آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز به آن واکنش نشان داده است.

انتخابات سال 88 منشاء اتفاقات ناخوشايند زيادي درکشور شد که هر از چندي يکي از مسئولان آن دوران به بازخواني بخشي از آن مي پردازد و بخشي از پرونده‌ها را باز مي‌کند و حالا نوبت به احمدي‌مقدم رسيده است. البته فرمانده پيشين نيروي انتظامي اين روزها خودش درگير پرونده‌اي در قوه قضائيه است که چندان از روند بررسي‌اش راضي نيست. هر از چند گاهي هم خبر بازداشت خودش يا نزديکانش تکذيب مي‌شود. همچنين بابت توضيحاتي درباره پرونده کهريزک پاي او به قوه قضائيه و پرونده سعيد مرتضوي کشيده شده. او خودش در اين باره توضيح داده است: روح الاميني براي کمک، من را به دادگاه احضار کرده و به عنوان گواه به دادگاه مي روم.

حالا احمدي مقدم به سخن آمده و روايت هايي از آن زمان مطرح مي‌کند که کمتر شنيده شده. در واکنش به سخنان او پيش از همه محمود احمدي نژاد، رئيس دولت‌هاي نهم و دهم لب به اعتراض مي‌گشايد و دفترش بيانيه‌اي مي‌دهد. اما احمدي‌مقدم چه گفته بود و احمدي‌نژاد چرا تکذيب کرد؟

اسماعيل احمدي مقدم، احمدي‌نژاد را آدمي چالشي خوانده و چند نقل قول از او آورده بود. يکي پيش از انتخابات رياست جمهوري سال 88 که احمدي مقدم در باره آن گفته است: «خودش را از پيش برنده مي‌دانست. حتي به من گفته بود تلاش کنيد خاتمي به ميدان بيايد و يک بار براي هميشه پرونده‌اش جمع شود و برود پي کارش» و نقل ديگري که از قول احمدي‌نژاد پس از انتخابات مي‌گويد: «دايره را تکان داديم و اضافات و آشغال‌ها رو آمد. با آنها برخورد کنيد و همه را جمع کنيد ببريد. برويد خاتمي و بقيه را دستگير کنيد و شر همه را کم کنيد». اين سخنان براي احمدي نژاد گران تمام شد. دفترش در تکذيبه اي نوشته است: «افرادي با مسئوليت‌هاي ايشان، اساسا در جايگاه ارائه مشورت به رئيس دولتهاي نهم و دهم در موضوعات سياسي و انتخاباتي قرار نداشتند. گرچه سياق مطالب نگارش شده نيز به روشني حاکي از بي‌پايه و اساس بودن آن است».

احمدي مقدم در بخش‌هايي از مصاحبه‌اش به خاطراتي از جنگ با حضور هاشمي رفسنجاني اشاره مي‌کند و در بخش ديگري به شکايت ستاد هاشمي از احمدي مقدم بابت يک سخنراني، اما واکنش آيت الله به بخش ديگري از سخنان اوست. هاشمي البته برخلاف بقيه سخني را تکذيب نکرده بلکه در يک سخنراني در مشهد به سخنان احمدي مقدم درباره رويدادهاي سال 88 اشاره کرده و گفته است: «آنچه اين روز‌ها فرمانده سابق نيروي انتظامي افشا کرد، بخشي از‌‌ همان توطئه بود که قبلاً هم گوشه­‌هايي افشا شده بود.».

احمدي مقدم در بخش ديگري از مصاحبه اش مي گويد: «مجمع روحانيون و مانند اينها حرف مي‌زدند و اغلب بيانيه‌هايشان را مجيد انصاري مي‌نوشت و خودش به اسم آنها مي‌داد و عملاً مجمعي هم در کار نبود و خيلي وقت‌ها تشکيل هم نمي‌شد و امضا هم نمي‌کردند، ولي امضايشان بيرون مي‌آمد. از مجمع روحانيون بيشتر به عنوان بلندگو براي اعلام مواضع استفاده مي‌شد، ولي هدايت ميداني دست آنها نبود. عمدتاً دست عناصر سازمان مجاهدين انقلاب بود». اين سخنان نيز بي حاشيه نماند و مجمع روحانيون مبارز آن را تکذيب کرد. در بخش از تکذيبيه مجمع روحانيون آمده است: «مايه تأسف است شخصي که سال‌ها مسئوليت نيروي انتظامي و استقرار امنيت کشور را عهده دار بوده است، بدون تحقيق و بي‌مهابا به تکرار سخنان بي‌اساس و غرض‌آلود مخالفين و معاندين مي‌پردازند و اعتبار ديگر خاطرات و سخنان خود را نيز مخدوش مي‌سازند.»

احمدي مقدم در اين گفت و گو تنها بر عليه رئيس جمهور سابق سخن نگفته، او افراد زيادي را از دم تيغ گذارنده که يکي از آنها علي لاريجاني، رئيس مجلس است. مي‌گويد: «آقاي لاريجاني رفتارهاي شائبه‌آفرين داشت، مثلاً اجازه بدهيد بروند فلان جا سخنراني کنند يا چه اشکالي دارد در استاديوم آزادي جمع شوند؟ نمي‌خواهم بگويم چه کساني گفته‌اند، استدلال‌شان اين بود که بد چيزي هم نشد. اگر اين انتخابات ابطال شود، ميرحسين به دليل فتنه‌آفريني‌اش و احمدي‌نژاد به خاطر رفتارهاي سوءاش ردصلاحيت مي‌شوند و هر کس رئيس‌جمهوري شود، به نفع مملکت خواهد بود... با صحبت آقا، تکليف امثال آقايان لاريجاني، توکلي و...- که ضد احمدي‌نژاد بودند- روشن شد». روابط عمومي مجلس نيز ساکت ننشسته و وقتي اين سخنان جنجالي شد، تکذيبه‌اي را براي رسانه‌ها فرستاد که در آن « با انتقاد از انتشار اينگونه سخنان بي پايه و اساس که نتيجه اي بجز تشويش اذهان عمومي را بدنبال نخواهد داشت، بر ضرورت رعايت اخلاق اسلامي و پرهيز از اتهام افکني و رواج شايعات ناصحيح در جامعه تاکيده شده است.»

در اين گفت و گو نام افراد مختلف ديگري نيز آورده شده که عمدتا در انقلاب نقش داشته يا در سال‌هاي اخير بر مسند قدرت بوده‌اند که هنوز واکنشي به گفته‌هاي فرمانده پيشين انتظامي نداشته‌اند. اما خودش نسبت به موج تکذيبيه‌ها واکنش نشان داده و گفته: گرد و خاک ها که خوابيد، صحبت مي کنم. احمدي مقدم در پاسخ به سوالي که به تکذيبيه‌هاي ياد شده اشاره داشت، با خنده به خبرآنلاين گفت: فعلا هر صحبتي بکنم، تکذيب مي‌شود، مگر اينکه چيزهايي بگوييم که همه خوششان بيايد.
نظرات بینندگان