arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

تبلیغ ایران در شبکه های معروف تلوزیونی

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر طبق برنامه ششم توسعه بخواهیم تعداد گردشگران را ۵برابر کنیم، باید شبکه تلویزیونی CNN را قرق کنیم که در این زمینه فعلاً بودجه آن را نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعید شیرکوند در نشست خبری خود با بیان "از مهم‌ترین برنامه‌های ما رسیدگی به خانه‌های تاریخی است" اظهار داشت: این خانه‌ها چنانچه مرمت و احیا شوند و تبدیل به رستوران، اماکن اقامتی و یا خانه‌های فرهنگی شوند می‌توانند بسیار مورد پذیرش گردشگران خارجی قرار گیرند.

وی با یادآوری اینکه دولت نباید و نمی‌تواند تصدی‌گری داشته باشد، تصریح کرد: سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و دولت این است که همه اقدامات ساخت بازارچه صنایع دستی، رستوران بین‌راهی، هتل و ... توسط بخش خصوصی صورت گیرد که در همین زمینه گام اول عملیاتی را در مورد خانه‌های تاریخی طی هفته گذشته برداشتیم و 34 خانه تاریخی را به مزایده گذاشتیم.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با ابراز "وقتی دولت می‌گوید می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم، باید سؤال کرد که این خصوصی‌سازی چگونه صورت می‌گیرد" تصریح کرد: باید مراقب باشیم که این خصوصی‌سازی خصولتی سازی‌ نشود که متأسفانه در برخی موارد شده است.

شیرکوند در پاسخ به سؤالی در زمینه دخالت برخی شهرداری‌ها در مرمت و احیای آثار تاریخی و یا تخریب آنها گفت: نگاه ما به شهرداری‌ها بدبینانه نیست، بسیاری از شهرداری‌ها موفق عمل کردند و ما از عملکرد آنها رضایت داریم و البته برخی‌ها هم درست عمل نکردند.

وی در خصوص تبلیغات نیز یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند در حوزه تبلیغات اماکن اقامتی و یا رستوران‌ها در شبکه‌های خارجی تبلیغ کند چرا که روال کار این است که هتلی برای جذب گردشگر خود 5 سال تبلیغ هتلش را می‌کند و 55 ثانیه جاذبه‌های گردشگری ایران را نشان می‌دهد اما مشکل اصلی عدم تبلیغات خارجی، جاذبه‌های گردشگری ایران در شبکه‌های معروف تلویزیونی این است که هزینه‌های آن‌ها بسیار بالاست و سازمان هم اگر بخواهد در این زمینه وارد شود، بودجه‌ای می‌خواهد که فراتر از هزینه‌های سازمانی است.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با بیان "البته می‌دانیم بالاخره برای تحول در گردشگری باید وارد این شبکه‌ها شویم" خاطرنشان کرد: اگر طبق برنامه ششم توسعه بخواهیم تعداد گردشگران را 5برابر کنیم، باید شبکه تلویزیونی CNN را قرق کنیم که در این زمینه فعلاً بودجه آن را نداریم و سازمان صدا و سیما نیز می‌تواند به ما کمک کند.

شیرکوند در پاسخ به سؤالی در زمینه وضعیت سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی که وضعیت خوبی ندارند، نیز تصریح کرد: موضوع سرویس بهداشتی موضوع بسیار خوبی است که مطرح شده است، و در دولت گذشته براساس نیاز به آن برنامه‌ریزی غیرکارشناسانه‌ای صورت گرفت که براساس آن استان‌ها را موظف کردند که در کل هزار واحد سرویس بهداشتی احداث شود و برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در برخی از استان‌‌ها مکان‌یابی خوبی صورت گرفته بود ولی در برخی استان‌ها این اتفاق به‌صورت بسیار بد صورت گرفته بود، یادآور شد: برخی از این سرویس‌های بهداشتی نزدیک پارک یا واحدهای عمومی بودند که با شهرداری‌ها مذاکره کردیم و اداره آنها را به شهرداری واگذار کردیم و در جایی هم که این سرویس‌ها نزدیک رستوران یا کارخانه بود اداره این سرویس‌های بهداشتی را به صاحبان آنها تحویل دادیم.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی افزود: اما متأسفانه تعداد 140 تا 150 واحد از این هزار واحد سرویس بهداشتی نزدیک بیابان احداث شده که کاری بسیار غیرعقلانی و غیرکارشناسانه بود چرا که فکری برای آب و برق آنجا نکرده بودند و تا نزدیک‌ترین آبادی 20 کیلومتر فاصله داشت لذا کسی نمی‌توانست برای اداره آنجا به این واحدها سری بزند.

شیرکوند ادامه داد: 350 واحد از این سرویس‌های بهداشتی بهره‌برداری شده است، 400 واحد در مدار بهره‌برداری قرار دارد اما باید در نظر داشت که ما موظف به ساختن سرویس بهداشتی نیستیم مگر آنکه بودجه آن توسط دولت در این زمینه اختصاص یابد و اینکه سرویس بهداشتی باید یک فعالیت اقتصادی تلقی شود.

وی تأکید کرد: اینکه مردم وقتی به سرویس بهداشتی می‌روند سر پول دادن به متولی آن دعوا می‌کنند، برای من جای تعجب است که همان مردم برای چایی خوردن خود حاضرند هزار تومان بپردازند اما برای استفاده از سرویس بهداشتی که یک امر ضروری است، حاضر نیستند 200 تومان بپردازند و تا این مشکل یعنی اقتصادی شدن سرویس بهداشتی که بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند حل نشود، تحولی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سؤالی در خصوص تکلیف وضعیت آشوراده نیز خاطرنشان کرد: آشوراده منطقه‌ای در استان گیلان با آب و هوای بسیار عالی است که قابلیت گردشگری طبیعی دارد و برای اینکه این منطقه مورد استفاده قرار گیرد،  به‌مدت 20 سال فعالیت‌هایی صورت گرفت تا اینکه به سال 93 رسیدیم.

شیرکوند افزود: در سال 93 این سؤال مطرح شد که آیا می‌توان از امکانات طبیعی حوزه استفاده کرد که در همین زمینه با سازمان محیط زیست گفت‌وگو کردیم و این سازمان اعلام کرد گردشگری طبیعی در این منطقه با رعایت اصول و قوانین موردنظر بلامانع است و سازمان میراث فرهنگی نیز همین عقیده را دارد.

وی گفت: اما اینکه این گردشگری چگونه باید باشد و چه تأسیساتی داشته باشد، طی پروژه‌ای به مشاوری سپرده شده است تا طرحی تهیه کند و به تأیید 2 سازمان برسد و اگر این اتفاق افتاد فعالیت در آنجا آغاز شود. هفته پیش آخرین جلسه مربوط به آن در دفتر خانم ابتکار انجام شد و امیدواریم تا 2 ماه آینده طرح نهایی آماده و اقدامات آغاز شود لذا اینکه سازه‌ها در این منطقه از چوب باشد یا نی، یا چه نوع بازی‌ها و تفریحاتی داشته باشد به نظر مشاور بستگی دارد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه آشوراده پشت‌پرده‌ای ندارد، معتقد است: نظر هیچ نهاد، فرد یا کارشناس و دانشگاهی برای من به‌اندازه سازمان محیط زیست پذیرفته شده نیست چرا که این سازمان متولی این کار است و اگر بر امری صحه گذاشت عقل حکم می‌کند که نظرش را بپذیریم.

شیرکوند در پاسخ به این سؤال که مشاور ارشد خانم ابتکار طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که این تصمیم یکی از تصمیمات غیرکارشناسانه است، گفت: متأسفانه برخی با توهمات این موضوع را مطرح کردند که قرار است 100هزار نفر وارد این منطقه شوند در حالی که کیش با همه 20 سال فعالیت روی آن در حال حاضر 25هزار ساکن دارد یا این‌که برخی اعلام کردند قرار است آن‌جا جت‌اسکی راه‌اندازی کنند در حالی که دروغ است.

وی تصریح کرد: ما به‌عنوان سازمان میراث فرهنگی معتقدیم که این منطقه باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد ولی استانداردها نیز باید اجرا شود، همچنین باور نداریم که باید در تخت جمشید را ببندیم و از آن استفاده نکنیم و این نکته را باید در نظر داشت که سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی حاضر نیستند اعتبار و ارزش خود را قربانی آشوراده کنند لذا به‌درستی تصمیم می‌گیرند.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه صنعتی شدن گردشگری نیز گفت: قرار است تحول بزرگی صورت گیرد و این امری نیست که برخی فکر می‌کنند با یک سال و دو سال انجام می‌شود لذا موضوع مهم برای صنعتی شدن گردشگری سودآور شدن آن است و باید این مسیر را طی کنیم.

شیرکوند اضافه کرد: برای سودآور شدن صنعت گردشگری سرمایه‌گذار محاسبه می‌کند و به خواهش و تمنا و درخواست ما نیز جوابی نمی‌دهد. در این زمینه باید با اتاق بازرگانی که کانون بخش خصوصی است وارد مذاکره شویم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به خاطره‌ای گفت: یکی از مناطق گردشگری طبیعی استان کردستان دارای 10 سوئیت و کافی‌شاپ بود که وقتی از متولی آن سؤال شد: "در ایام پیک سفر چه‌میزان سود کسب می‌کنید؟" در جواب گفت: پیک سفر برای ما تیر است که در کل 11میلیون تومان سود به دست می‌آوریم، این در حالی است که هرگاه ساخت پروژه‌ای از نظر اقتصادی 200 میلیون تومان هزینه داشته باشد و متوسط سود سالیانه آن 80 میلیون تومان باشد ساخت چنین پروژه‌ای سودده است اما اگر ساخت پروژه‌ای 400 میلیون تومان هزینه داشته باشد و سود سالیانه آنها 80 میلیون تومان باشد طبق محاسبات اقتصادی ضررده محسوب می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: حال اگر این منطقه طبیعی در کردستان به‌طور متوسط در کل سال 80 میلیون تومان سود سالانه دارد، در مقایسه با 10 میلیارد تومان لوکیشن آن فضا چه باید گفت، آیا این تأسیسات ضرر‌ده نیستند لذا باید در نظر داشت که برای صنعتی شدن گردشگری راه زیادی داریم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان