arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

تلاش داعش براي رواج پول خود عراق و سوريه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 گروه تروريستي داعش با سو استفاده از منابع و ذخاير طلاي غارت شده در عراق و سوريه و درآمدهاي نفتي در بخش هاي اشغال شده اين کشورها، قصد به جريان انداختن پول رايج خود را در بخش هاي تحت تصرف دارد.

به گزارش شبکه خبري فرانس – 24، داعش در يک فيلم ويديويي با نشان دادن سکه هاي طلا، نقره و مس مدعي شد که با به جريان افتادن پول تازه، مسلمانان از شر بردگي بانک هاي شيطاني رها خواهند شد.

اين فيلم 2 ماه پس از انتشار تصاوير اوليه از پول رايج داعش در به اصطلاح خلافت خودخوانده در بخش هاي تحت اشغال در عراق و سوريه، منتشر شد.

داعش پيشتر مدعي تشکيل نيروهاي مسلح دستگاه قضايي و ارايه خدمات همگاني از جمله مدارس و بيمارستان ها شده بود و از اقليت هاي مذهبي در مناطق تحت اشغال خود ماليات (جزيه) دريافت مي کرد.

اين گروه تاکنون ميليون ها دلار از طريق دريافت ماليات، تصرف پالايشگاه هاي نفت، قاچاق و گروگانگيري و ربودن افراد و آزادسازي آنان در ازاي دريافت باج، درآمد داشته است.

با اينکه داعش به اين ترتيب قصد قطع ارتباط ميان نظام پولي و مالي در بخش هاي تحت اشغال خود را با نظام پولي عراق و سوريه و همچنين ارزهاي بين المللي از جمله دلار دارد، اما هنوز در مورد توانايي اين گروه تروريستي براي به جريان انداخته شدن پول رايج داعش در مناطق تصرف شده يا ضرب سکه به اندازه کافي، شک و ترديد وجود دارد.

اين گروه هنوز سکه هاي جديد طلا، نقره و مس را در بخش هاي تحت اشغال توزيع نکرده و استفاده از پول رايج محلي را ممنوع اعلام نکرده است.

داعش براي به جريان انداختن پول رايج بايد دستمزدهاي کارمندان را با اين پول بپردازد و مردم را به خريد کالاهاي مورد نياز با سکه هاي نقره و مس وادار کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان