arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴

شبکه‌هاي اجتماعي رقيب شما نيستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک مدرس دانشگاه معتقد است در شرايط فعلي به جاي رقابت با شبکه‌هاي اجتماعي بايد با آن‌ها تعامل کرد، به آنها آموزش داد و حتي آنها را بخشي از سازمان غيررسمي پذيرفت و از آن‌ها حمايت کرد.

دکتر علي‌اصغر محکي در پاسخ به اينکه عملکرد رسانه‌هاي رسمي در قبال موج خبري که گاه در شبکه‌هاي اجتماعي به راه مي‌افتد بايد چگونه باشد؟ خاطرنشان کرد: در کشور ما ايران، هميشه رسانه‌هاي رسمي، شبکه‌هاي اجتماعي را رقيب خودشان ديده‌اند؛ بنابراين به جاي اينکه از اين ظرفيت براي توسعه کارشان استفاده کنند هميشه سعي کرده‌اند آنها را تضعيف کنند؛ در حالي که در بسياري از کشورهاي پيشرفته اينطور نيست و رسانه‌هاي رسمي با شبکه‌هاي اجتماعي تعامل دارند تا به سبب اين تعامل بتوانند خودشان را توسعه دهند. پس به جاي اينکه با اين شبکه‌ها رقابت کنيم بايد به آن‌ها آموزش بدهيم و حتي آن‌ها را به عنوان بخشي از سازمان غيررسمي خودمان بپذيريم و در جاهايي از آن‌ها حمايت کنيم.

وي در تکميل همين بحث تصريح کرد: بهترين کاري که در اين شرايط، شبکه‌ها و مجاري رسمي اخبار و اطلاعات مي‌توانند انجام دهند، سازماندهي افراد فعال در شبکه‌هاي اجتماعي تحت عنوان «سامانه روزنامه‌نگاران شهروند» است؛ به گونه‌اي که هم از اين منابع در جهت توسعه دسترسي به اخبار و رويدادها استفاده کنند و هم اينکه به مرور زمان به آنان معيارهاي حرفه‌اي جست‌وجو و تنظيم اخبار را بياموزند.

اين مدرس ارتباطات سپس با بيان اينکه از طريق کنترل پيام‌گير، حتما بايد ميزان صحت خبرهايي که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود بررسي شود، به ظرفيت‌هاي اين شبکه‌ها ‌اشاره و اظهار کرد: يکي ديگر از ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي، توانايي آنها در تکميل گزارش از منابع متعدد است؛ به گونه‌اي که يک رويداد را افراد متعددي از زواياي مختلف مي‌بينند، پردازش مي‌کنند و سپس آن‌ را انشار مي‌دهند؛ بدين ترتيب احتمال اينکه روايت از پديده محدود به يک زاويه باشد کاهش مي‌يابد. اما اين مزيت‌ها تحت تأثير حرفه‌اي نبودن و همچنين احتمال خطاهاي آماتوري و نفوذ ذهنيت به فرآيند توليد خبر نيز باعث عدم اطمينان به جامعيت، روشني و دقت اخبار و اطلاعات مي‌شود.

او در همين راستا توصيه کرد: پس بهتر است هنگام استفاده از اخبار بي‌وقفه و فراوان انتشار يافته در شبکه‌هاي اجتماعي، حتما به پايين بودن ميزان دقت و اعتبار آنها توجه شود، همچنين از طريق کنترل پيام‌گير و چک کردن جزئيات پيام از منابع مختلف، ميزان دقت و صحت آنها را واکاوي کرد.

علي‌اصغر محکي در بخشي ديگر از صحبت‌هايش به اين مساله اشاره کرد که يکي از ويژگي‌هاي شبکه‌ها و رسانه‌هاي رسمي کشورمان کنترل و نظارتي است که نسبت به صحت و دقت اخبار مي‌شود.

وي همچنين در توضيح دليل اين امر اين موضوع را مطرح کرد: کنترل و نظارت کامل بر صحت اخبار رسانه‌هاي رسمي کشور به اين خاطر است که اين رسانه‌ها به شکل سفت و سخت از سوي نهادهاي دولتي و امنيتي کنترل مي‌شوند اما در مورد شبکه‌هاي اجتماعي به دليل تلقي آزادبودن از حيطه‌هاي نظارتي معمول عمومي، دقت و عينيت معمول وجود ندارد، به همين خاطر ما بايد در ارتباط با شبکه‌هاي غيررسمي در مقايسه با شبکه‌هاي رسمي مجموعه‌اي از ظرفيت‌ها و محدوديت‌ها را در نظر داشته باشيم. مهم‌ترين ظرفيت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي در اطلاع‌رساني اخبار و اطلاعات تعداد بسيار زياد شهروندان روزنامه‌نگار و افرادي است که در هر لحظه در معرض رويداد و پديده‌ها قرار دارند و آنها را بلافاصله رصد و گزارش مي‌کنند.

اين مدرس ارتباطات در پايان در تکميل گفته‌هاي خود اظهار کرد: بنابراين از مهمترين ويژگي‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي بايد از حاضربودن در همه جا و داوطلبانه بودن پيام‌آفريني، همچنين انتشار اخبار و اطلاعات ياد کرد؛ به گونه‌اي که احتمال مکتوم ماندن و ديده نشدن رويدادها بسيار کاهش مي‌يابد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان