arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

پاسخ ظریف به راه‌حل نظامی درباره بحران سوریه: این رویا را فراموش کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیرامورخارجه در مورد بحث بحران سوریه گفت: ما اصرار داریم که برای پایان یافتن بحران سوریه باید از راه‌حل سیاسی استفاده شود و افرادی که این رویا را دارند که بحران سوریه را می‌توان از طریق نظامی حل کرد باید این رویا را فراموش کنند.

محمدجواد ظریف ظهر امروز در نشست خبری مشترک با همتای اسپانیایی خود در پاسخ به سوال خبرنگار اسپانیایی که از وی در مورد سرنوشت رئیس جمهور سوریه پرسید، گفت: در مورد رئیس جمهور سوریه مردم این کشور هستند که باید تصمیم‌گیری کنند و کسانی که سعی کردند به جای مردم سوریه در این ارتباط تصمیم گیری کنند و اراده‌شان را به مردم سوریه تحمیل کنند باعث ادامه جنگ و خونریزی در این منطقه شدند.

وی افزود: آنها سعی کردند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند و آنها باید خودخواهی را کنار بگذارند و اجازه دهند که مردم سوریه با ابزارهای قانونی و انتخابات بر اساس تشکیل دولت وحدت ملی سرنوشت خود را تعیین کنند و از این طریق است که بحران سوریه خاتمه پیدا می‌کند، به شرط اینکه کسانی که در سوریه مخالف صلح سوریه هستند فعالیت خود را متوقف کنند و منافع کوتاه مدت داخلی‌شان را با وارد کردن هزینه به مردم سوریه دنبال نکنند.

ظریف با بیان اینکه کسانی که در ارتباط با ریاست جمهوی سوریه شرط و شروط گذاشتند باعث ادامه جنگ شدند در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با شعارهایی که این روزها از برخی کشورهای همسایه سوریه شنیده می‌شود صلح به سوریه برنمی‌گردد.

وزیرامور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: ما اصرار داریم که برای پایان یافتن بحران سوریه باید از راه‌حل سیاسی استفاده شود و افرادی که این رویا را دارند که بحران سوریه را می‌توان از طریق نظامی حل کرد باید این رویا را فراموش کنند.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز خرسندی از سفر همتای اسپانیایی‌اش به تهران تصریح کرد: بسیار خوشحال هستم که برای بار دوم در چند ماه گذشته میزبان وزیر امور خارجه اسپانیا در تهران هستم. سفر قبلی ایشان به تهران به دلیل بحران اوکراین ناتمام ماند و اکنون با یک هیأت کامل به ایران سفر کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و اسپانیا و علاقه دو کشور برای گسترش این همکاری‌ها، خاطرنشان کرد: دو کشور در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارای مشترکات و منافع زیادی هستند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک دو کشور در مورد برخی از مسائل سیاسی و منطقه‌ای اظهار کرد: دیگر وزرای اسپانیایی که در جریان این سفر به تهران آمده‌اند با همتایان ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و بحث‌هایی در زمینه حمل و نقل، راه‌آهن و حوزه‌های زیرساختی انجام خواهند داد.

ظریف با بیان اینکه زمینه برای همکاری و گفت‌وگو بین دو کشور درباره مسائل مشترک و همچنین برخی مسائل اختلافی وجود دارد، اظهار کرد: تصمیم بر این گرفته شد که در مورد موضوع حقوق بشر و نحوه حمایت از حقوق مردم به خصوص پناهندگان بحث‌هایی داشته باشیم.

وی همچنین مسأله گسترش افراط، تروریسم و مشکلات امنیتی را از جمله تهدیدات مشترک بسیاری از کشورها عنوان کرد و گفت: ما در جریان مذاکراتمان در مورد بحران سوریه، عراق، یمن و زمینه‌های مختلف همکاری گفت‌وگو کردیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان به عضویت غیردائم اسپانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: اسپانیا می‌تواند با توجه به این موقعیت و جایگاه، نقش مهمی در حل بحران های موجود در منطقه از جمله بحران‌های لیبی و سوریه داشته باشد.

ظریف با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این گفت وگوها بر گسترش فضای تفاهم و تعامل بین دو کشور بیافزاید، اظهار کرد: دو کشور بر گسترش روابط و استفاده از ظرفیت‌های مشترک تأکید دارند.
نظرات بینندگان