arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

توافق چگونه در کنگره بررسی می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رویترز نوشت: قانونگذاران آمریکا روز سه شنبه پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی ، بحثی بسیار مهم را درباره قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران آغاز می کنند و آماده اند تا مسئله ای را در آمریکا حل و فصل کنند که باعث شکاف حزبی در واشنگتن شده است.

به گزارش فرهیختگان آنلاین، اگرچه قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران ، در کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان با حمایت قاطع روبرو است اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است این قطعنامه را وتو خواهد کرد و ظاهرا توانسته است آراء کافی دموکرات ها را برای حفظ حق وتو خود و نجات موافقتنامه هسته ای ایران به دست آورد.

اگر این قطعنامه تصویب شود باعث از بین رفتن قدرت اوباما برای لغو موقت تحریم های آمریکا علیه ایران خواهد شد که کنگره آنها را تصویب کرده است و تحلیلگران می گویند اکثر تحریم های آمریکا را شامل می شود و این مسئله باعث فلج شدن موافقتنامه به دست آمده با ایران خواهد شد.

در زیر به روند بررسی موافقتنامه هسته ای ایران پرداخته شده است :

« روند بررسی این موافقتنامه چگونه انجام می شود »

اوباما ماه مه لایحه سال 2015 بررسی موافقتنامه هسته ای ایران را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد. این اقدام اوباما پس از آن انجام شد که جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره درخواست کردند به آنها اجازه داده شود هرگونه موافقتنامه هسته ای با ایران را بررسی کنند.

این قانون به کنگره اجازه می دهد قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران را که 14 ژوئیه اعلام شد بررسی کند. براساس این موافقتنامه ایران توافق کرد برنامه هسته ای خود را در ازای کاهش تحریم های فلج کننده علیه این کشور ، محدود کند.

اگرچه برخی جمهوریخواهان هنوز موضع خودشان را درقبال موافقتنامه هسته ای ایران اعلام نکرده اند اما این موافقتنامه پیشتر با مخالفت تعداد کافی از قانونگذاران هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان برای تصویب قطعنامه عدم تایید موافقتنامه ایران روبرو بوده است. سه دموکرات در سنا و 14 دموکرات در مجلس نمایندگان اعلام کرده اند در مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران به جمهوریخواهان ملحق خواهند شد.

در سنای آمریکا که 100 کرسی دارد 54 کرسی به جمهوریخواهان تعلق دارد و در مجلس نمایندگان آمریکا نیز که 434 کرسی دارد جمهوریخواهان 246 کرسی را در اختیار خود دارند.
کنگره آمریکا تا 17 سپتامبر فرصت دارد این قطعنامه را تصویب کند. پس از آن اوباما 12 روز برای وتو آن وقت خواهد داشت. سپس کنگره 10 روز دیگر به منظور تلاش برای رهایی خود از وتو اوباما فرصت دارد.

رهبران مجلس نمایندگان آمریکا گفتند قصد دارند این هفته قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران را تصویب کنند. پیش بینی می شود سنا نیز در این زمینه سریع اقدام کند.
« اوباما با استفاده از حق وتو خود می تواند پیروز شود »

زمانی که قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران تصویب شود و اوباما نیز آن را وتو کند ، سنا و مجلس نمایندگان هر دو به رای اکثریت دو سوم نیاز خواهند داشت تا بتوانند وتو اوباما را باطل کنند. اوباما برای حفظ وتو خود به 34 رای در سنا و 146 رای در مجلس نمایندگان نیاز دارد.

اوباما پیشتر توانسته است حمایت 38 سناتور را در سنا به دست آورد که 36 نفر آنها دموکرات و دو نفر نیز مستقل هستند.

با توجه به اینکه قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای را مجلس نمایندگان ارائه کرده است ، ابتدا مجلس نمایندگان وتو را بررسی خواهد کرد و ممکن است به رای گیری در سنا نیازی نباشد.
تا روز جمعه 110 نفر از اعضای مجلس نمایندگان حمایت خودشان را از موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کردند که همگی آنها دموکرات هستند. نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است اطمینان دارد قادر خواهد بود آراء کافی را برای حفظ حق وتو رئیس جمهور به دست آورد.

طرفداران موافقتنامه ایران می گویند استفاده رئیس جمهور از حق وتو این پیام را به جهان ارسال خواهد کرد که آمریکا متحد نیست و باعث تضعیف موضع اوباما در اجرای این موافقتنامه خواهد شد.
مخالفان موافقتنامه ایران نیز می گویند استفاده رئیس جمهور از حق وتو این پیام را به جهان ارسال خواهد کرد که آمریکا درمورد این موافقتنامه دچار تردید است و رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است آن را کنار بگذارد.

« اوباما چگونه می تواند از وتو اجتناب کند »

اگر دموکرات ها بتوانند به 41 رای در سنا دست یابند می توانند از به رای گذاشته شدن قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران جلوگیری کنند.

اما طرفداران موافقتنامه ایران گفتند امید چندانی ندارند که بتوانند به 41 رای دست یابند.

هیچکدام از جمهوریخواهان تاکنون از موافقتنامه هسته ای ایران حمایت نکرده اند و درحال حاضر تنها پنج سناتور دموکرات وجود دارد که همچنان دچار تردید هستند و درمورد حمایت یا مخالفت با موافقتنامه ایران تصمیم گیری نکرده اند.
نظرات بینندگان