arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴

بازتاب گسترده شکست مخالفان برجام در رسانه های امریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلافاصله پس از انتشار خبر شکست مخالفان برجام درکنگره تحت کنترل جمهوریخواهان آمریکایی، اکثر رسانه های این کشور این خبر را پیروزی میراث سازی برای اوباما و شکستی بی سابقه برای جمهوریخواهان دانستند.

به گزارش ایرنا، درحالی که هر دو بخش کنگره آمریکا ( سنا و مجلس نمایندگان) تحت کنترل اکثریت جمهوریخواه این کشور است، قانونگذاران جمهوریخواه به منظور اجرای تهدیدهای گذشته خود مبنی بر جلوگیری از اجرای هرگونه توافقی بر سر مسئله هسته ای ایران دست اندر کار تنظیم لایحه ای شدند که تصویب آن با رای قاطع از سوی مخالفان برجام می توانست به جلوگیری از اجرای این توافقنامه در آمریکا منتهی شود.

سناتورهای دموکرات آمریکایی حامی برجام، برای ناکام کردن این لایحه دو راه پیش رو داشتند. اول اینکه با بدست آوردن حداقل 34 رای امکان جلوگیری از وتوی رییس جمهور این کشور را درصورت تصویب لایحه مذکور بگیرند و دومین راه، اینکه با بیش از 40 رای برای استفاده از 'حق وقت کشی' و یا 'فیلی باستر' برای ناکام کردن این لایحه دست پیدا کنند.

سناتورهای دموکرات آمریکایی که طی هفته گذشته با بدست آوردن 34 رای، به مرحله اول پیروزی خود دست یافته بودند و این روند افزایشی همچنان ادامه داشت؛ سه شنبه گذشته با اعلام هم زمان حمایت 3 سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته ای و رسیدن مجموع حامیان برجام به 41 نفر، حامیان توافق حق استفاده از فیلی باستر را نیز در اختیار گرفتند.

سرانجام در رای گیری روز پنجشنبه بر سر لایحه مخالفت با برجام، دموکرات های آمریکایی با 42 رای مخالف درمقابل 58 رای موافق توانستند جلو تصویب لایحه مذکور و ارسال آن به میز اوباما را بگیرند.

رسانه های آمریکایی بلافاصله پس از انتشار این خبر، شکست لایحه سنا را یک 'پیروزی تاریخ ساز' برای اوباما و یک 'ناکامی بی سابقه' برای جمهویخواهان این کشور خواندند.
نشریه 'لس آنجلس تایمز' در این رابطه نوشت: جمهوریخواهان آمریکایی که هیچ راهبرد دیگری برای جلوگیری از این توافق برخوردار از حمایت بین المللی در دست ندارند، در نهایت تنها به دادن رای های نمادین برای ثبت مخالفت خود متوسل شدند.

نشریه سیاسی 'پولیتیکوس یواس ای' با مقاله ای تحت عنوان 'اوباما جمهوریخواهان را نابود کرد....' نوشته است: جمهوریخواهان آمریکایی هر اسمی که روی این شکست بگذارند، این حقیقت که نتوانستند لایحه مورد تایید خود را درکنگره ای که تحت کنترل آن هاست به تصویب برسانند، یک شکست ویران کننده برای آنها به حساب می آید.

نشریه 'هاوایی نیوز' شکست جمهوریخواهان در به ثمر رساندن لایحه مخالفت با برجام را یک پیروزی میراث ساز در اولویت های سیاست خارجی اوباما توصیف کرد.

'آسوشیتد پرس' نیز نوشت: گرچه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا با دنبال کردن استراتژی های ' دقیقه 90' خود سعی در ایجاد انحراف در این توافق بین المللی کردند اما نتیجه رای گیری در مجلس سنا نشان داد که این لایحه حتی به پای میز اوباما نیز نخواهد رسید.

نشریه 'نیویورک تایمز' به نقل از چاک شومر یکی از 4 سناتور دموکراتی که به قافله مخالفان برجام پیوسته بود، نوشته است: هر احساسی هم که در مورد این توافقنامه داشته باشیم، هر آمریکایی منصفی باید این توافقنامه را یک دستاورد بزرگ برای رییس جمهور آمریکا بداند.

شکبه خبری 'سی ان ان' نیز در نهایت به نقل از میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا نوشته است که این قانونگذار آمریکایی پیش از رای گیری در مورد لایحه مذکور، اینگونه القا کرده بود که در صورت شکست لایحه به ابزارهای خاص سیاسی برای رای گیری دوباره در مورد آن متوسل خواهد شد.

شکست سنگین جمهوریخواهان مخالف توافق هسته ای در سنای آمریکا درحالی روز پنج شنبه رقم خورد که ساعتی پیش از شروع رای گیری در سنای آمریکا، نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان در مقاله ای مشترک در روزنامه واشنگتن پست،حمایت کامل خود را از این توافقنامه اعلام و از آن به عنوان سنگ بنای حل دائمی مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران یاد کردند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.
نظرات بینندگان