arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴

پرچم فلسطین در سازمان‌ملل برافراشته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت اعضا به برافراشته شدن پرچم فلسطین در مقر اصلی این سازمان رای مثبت داد. این اولین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل موافقت کرده است که پرچم دولتی ناظر که عضویت کاملی در این سازمان ندارد در مقر آن برافراشته شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل سه سال پیش نیز با ارتقای وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی از «نهاد ناظر» در سازمان ملل به «دولت ناظر غیرعضو» موافقت کرده بود.

بنا بر مصوبه تازه این مجمع، واتیکان و فلسطین، دو «دولت ناظر غیرعضو» سازمان ملل می‌توانند پرچم‌های خود را در کنار پرچم‌های دولت‌های عضو نصب کنند.

در جریان رای گیری در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک، نمایندگان 119 کشور به برافراشته شدن پرچم فلسطین رای مثبت دادند. هشت کشور از جمله آمریکا به طرح مذکور رای منفی و 45 کشور از جمله انگلیس نیز به آن رای ممتنع دادند.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، رای روز پنجشنبه مجمع عمومی را گامی دیگر در راستای تقویت موقعیت فلسطین در عرصه بین‌المللی توصیف کرده است.

این در حالیست که ران پروسور، نماینده اسرائیل در سازمان ملل از رای مجمع عمومی انتقاد کرده است. دولت اسرائیل بار‌ها تاکید کرده است که فلسطینی‌ها تنها از طریق مذاکره مستقیم با اسرائیل می‌توانند به استقلال و تاسیس کشور فلسطین برسند.

فلسطینی‌ها سال‌هاست که به دنبال تصویب عضویت خود تحت عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل هستند و تلاش می‌کنند که سرزمین‌هایی چون رام الله، کرانه غربی رود اردن، غزه و مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در سال 1967 را یکپارچه و زیر پرچم فلسطین درآورند.

مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر سال 2012 میلادی با 138 رای موافق در برابر 9 رای مخالف با ارتقای وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی از «نهاد ناظر» به «دولت ناظر غیرعضو» موافقت کرد.

در پی آن رای، ‌برای اولین بار رتبه فلسطین در سازمان ملل متحد با جایگاه واتیکان برابر شد.

ناظران می‌گویند این ترفیع به ظاهر کوچک می‌تواند برای اسرائیل پیامدهای جدی در پی داشته باشد.

در ماه دسامبر سال 2014 میلادی، دادگاه کیفری بین‌المللی تشکیلات خودگردان فلسطینی را به عنوان عضو ناظر پذیرفت. به این ترتیب، راه برای رسیدگی به جرایم تحت پوشش این دادگاه در سرزمین‌های فلسطینی هموار شده است.
نظرات بینندگان