arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۵۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴

ظریف: هر گونه اقدام کنگره برای لغو برجام باید توسط دولت آمریکا متوقف شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای برزیلی خود گفت هر گونه اقدام از جانب کنگره برای لغو برجام باید توسط دولت آمریکا متوقف شود زیرا نقض برجام است.

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با مائورو ویرا، همتای برزیلی، با اشاره به سوابق طولانی روابط دو جانبه و چند جانبه گفت: مشترکات فراوانی داریم. در حوزه‌های مختلف اقتصادی بویژه حوزه کشاورزی همکاری‌های درازمدتی بین ایران و برزیل وجود داشته و گرچه در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه همکاری‌ها کاهش یافته اما دو کشور در نظر دارند با تلاش بیشتر همکاری‌ها را گسترش دهند."

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که در ماه‌های آتی هیأت‌های مختلفی بین دو کشور تبادل خواهند شد: "هیأتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت و تجارت برزیل به ایران سفر خواهد کرد. همچنین وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران که رئیس کمیسیون رئیس مشترک دو جانبه است بعد از 22 سال با سفر به برزیل سفر خواهد کرد تا کمیسیون مشترک دو جانبه را برگزار کند."

ظریف افزود: در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای تلاش های فراوانی داشته و مشترکات زیادی داریم. برزیل تلاش بسیاری در پرونده هسته ای ایران داشته است. گفتگوهای بسیار خوبی درباره برجام داشتیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: درباره مسایل منطقه ای و بین المللی منجمله تحول در ساختار ملل متحد و افراط گریی در منطقه صحبت کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی برزیل پس از ظریف گفت: خرسندم بگویم افتخار بسیار بزرگی است که امروز اینجا هستم.

ویرا با بیان اینکه با هدف ارتقا و تعمیق روابط دو جانبه به تهران آمده است گفت: در زمینه های دو و چند جانبه و موضوعات بین المللی گفتگوهای بسیار خوبی داشتیم.

وی افزود: روابط عالی در گذشته داشتیم و میخواهیم این روابط را ادامه دهیم و تبادل هیئت های عالی رتبه بین دو کشور خواهیم داشت.

وزیر خارجه برزیل گفت: دعوت کردیم از ظریف که از برزیل بازدید داشته باشند. هر دو کشور اهمیت زیادی را برای روابط دو جانبه قایل هستند.

ویرا افزود: توافق با گروه 1+5 را به ایران تبریک می‌گویم. این یک پیروزی برای دیپلماسی به شمار می‌رود. همچنین از قطعنامه ٢٢٣١شورای امنیت سازمان ملل استقبال می‌کنیم و معتقدیم باعث ارتقا روابط ایران و کشورهای دیگر خواهد شد.

در ادامه ظریف در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه گفت: ایران همواره آماده حضور یک فعالیت جدی بین المللی برای مبارزه با تروریسم در منطقه بوده است. اصرار بر حضور حدی جامعه بین المللی برای حل این مساله داریم.

وی ادامه داد: معتقدیم که اروپا با مواجه شدن با بحران پناهندگانی که توسط داعش مورد تهدید قرار می‌گیرند مشکل منطقه را به‌خوبی لمس می‌کند که چه بحران عظیم انسانی در خال رخ دادن است.

وزیر خارجه برزیل در ادامه گفت: برزیل همیشه از تمام تلاش ها برای مبارزه با تروریسم حمایت کرده است در خصوص سوریه معتقد نیستیم که اقدام نظامی باعث پایان بحران خواهد شد این مساله راه حل سیاسی و دیپلماتیک دارد و از مذاکره برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز استقبال می‌کنیم.

وی افزود: برای مقابله با مشکل سوریه خواستار مذاکره هستیم. چهار میلیون برزیلی داریم که والدین و اجداد آنها سوری هستند بنابراین از این لحاظ هم نگران اوضاع سوریه هستیم. حمایت از مردم سوریه را ادامه خواهیم داد.

در ادامه ظریف درباره کنگره و برجام تاکید کرد: از ابتدا گفتیم که دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم. هر گونه اقدام از جانب کنگره برای لغو برجام باید توسط دولت آمریکا متوقف شود زیرا نقض برجام است.

وی افزود: گروهی در منطقه ما بالاخص اسرائیل و جنگ طلب های آمریکا با هر توافقی مخالف هستند. این دولت و دولت های بعدی آمریکا موظف به اجرای برجام هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
1
16
زنده باد دیپلماسی تدبیر و امید
نظرات بینندگان