arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۰

آخرین اخبار از درگیری ها در سوریه

شهر درعا در سوریه بار دیگر شاهد تظاهرات اعتراضی بود. به گزارش شاهدان عینی، ماموران امنیتی سوریه برای متفرق کردن هزاران معترض، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند. بشار اسد در روزهای آینده نطقی ایراد خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله - شهر درعا در سوریه بار دیگر شاهد تظاهرات اعتراضی بود. به گزارش شاهدان عینی، ماموران امنیتی سوریه برای متفرق کردن هزاران معترض، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند. بشار اسد در روزهای آینده نطقی ایراد خواهد کرد.
 
روز دوشنبه (۲۸ مارس/۸ فروردین) در شهر درعای سوریه مراسم خاکسپاری یکی از قربانیان ناآرامی‌های اخیر این شهر برگزار شد. در این مراسم حدود چهار هزار تن گرد آمده بودند که سپس در خیابان‌ها دست به راهپیمایی زدند و بار دیگر خواستار دمکراسی شدند.

به گفته‌ی شاهدان عینی، نیروهای امنیتی سوریه به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که از این شهر صدای تیراندازی و حتا تیربار شنیده شده است. ولی تلویزیون دولتی سوریه، تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان را تکذیب کرده است.

برخی از ساکنان درعا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که پس از وقفه‌ای کوتاه، حضور ماموران امنیتی در شهر بار دیگر پررنگ شده و تانک‌ها و خودروهای زرهی شهر درعا را محاصره کرده‌اند.

ناامنی در بندر لاذقیه

در بندر لاذقیه نیز اوضاع ناآرام است. به گفته‌ی شاهدان عینی، عده‌ای اقدام به ایجاد پست‌های کنترل کرده‌اند تا ظاهرا از حملات گروه‌های مسلح جلوگیری کنند. یکی از ساکنان لاذقیه گفته که خیابان‌های شهر لاذقیه روز دوشنبه کاملا خلوت شده بود، زیرا یک روز قبل از آن مردان مسلح به تفنگ و چماق خودروها را متوقف و آن‌‌ها را کنترل می‌کرده‌اند.

به گفته‌ی شاهدان عینی، نیروهای امنیتی سوریه در مقابل ساختمان‌های مهم شهر لاذقیه، مانند مرکز حزب حاکم بعث سوریه و نیز بانک مرکزی، مستقر شده‌اند. اطراف شهر گروه‌های مسلح دیده شده‌اند که عابران را متوقف و کارت‌های شناسایی آنان را کنترل می‌کرده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند که این‌افراد آدم‌های معمولی هستند که وظیفه‌ی ماموران امنیتی را برعهده گرفته‌اند. آنان چنین اقداماتی را «بسیار خطرناک» توصیف کرده‌اند.

اسد چه خواهد گفت؟

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، قرار است در یکی دو روز آینده نطقی ایراد کند. به گفته‌ی معاون وی، رئیس‌جمهوری سوریه تصمیم‌هایی را ابلاغ خواهد کرد که «مورد پسند مردم» قرار خواهد گرفت. اسد تاکنون در قبال ناآرامی‌های اخیر سوریه شخصا موضعگیری نکرده است.

محافل حزب بعث سوریه اعلام کرده‌اند که اسد قصد دارد به وضعیت اضطراری که از سال ۱۹۶۳ تا کنون بر سوریه حاکم است پایان دهد. افزون بر آن ناظران سیاسی معتقدند که اسد احتمالا تغییراتی در کابینه ایجاد خواهد کرد. نیروهای اپوزیسیون معتقدند که در میان رهبران حزب بعث اختلاف‌نظرهایی پدید آمده است.

برخی از ناظران غربی معتقدند که واکنش بشار اسد نسبت به وقایع اخیر با تاخیر زیاد همراه است و می‌تواند برای او مساله‌ساز شود.

سوریه از یک هفته پیش تا کنون روزهای ناآرامی را می‌گذراند. در درگیری‌هایی که طی یک هفته‌ی اخیر میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در ۶ شهر سوریه روی داد، شمار زیادی کشته شدند. به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از تاریخ ۱۸ مارس تا کنون در ناآرامی‌های سوریه دست‌کم ۶۱ تن جان باخته‌اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۷
کورش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
167
80
دیگی که برای من نجوشد می خوام سر سگ درآن بجوشد
پاسخ ها
ولی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
مگه تو سوریه هم خبری هست؟!!! آخه تلوزیون چیزی در این مورد نگفته
بیتا عسکری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
216
162
سرنوشت بشار اسد دارد کم کم شکل سرنوشت قذافی میشود .
نظرات بینندگان