arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴

طرح تشکیل سازمان اورژانس کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیشنهاد تشکیل سازمان مستقل اورژانس کشور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شده است و اگر شورای عالی اداری آن را تصویب کند، تشکیل آن به مصوبه مجلس نیازی ندارد.

سید حسن هاشمی روز پنج شنبه در مراسم چهلمین سال تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: خدمات اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی در 10 سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته است و به خصوص در زمینه خدمات رسانی به مصدومان تصادفات با اختصاص 10 درصد درآمد بیمه شخص ثالت به این بیماران همه بیمارستان ها موظف به پذیرش رایگان این افراد شده اند.
وی ادامه داد: با وجود این، هنوز با شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم و به خصوص اقداماتی که در زمینه اورژانس دریایی و هوایی انجام شده، همچنان اندک است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: لازم است در کشور سازمانی به نام سازمان اورژانس تشکیل شود که تمام اقدامات مانند استخدام، حقوق و برنامه های اورژانس به صورت متمرکز در آن ساماندهی شود مانند سازمان غذا و دارو و سازمان انتقال خون که استقلال پیدا کرده اند.

هاشمی به جلسه هفته گذشته وزارت بهداشت با محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تشکیل سازمان اورژانس اشاره کرد و گفت: در این جلسه طرحی در رابطه با ایجاد سازمان اورژانس ارائه شد و کلیات آن نیز در این جلسه مورد پذیرش قرار گرفت و اگر ایجاد سازمان اورژانس در شورای عالی اداری کشور تصویب شود، دیگر نیازی به تصویب مجلس برای تشکیل آن نداریم.

وی با تأکید بر لزوم تقویت اورژانس هپوایی کشور اظهارداشت: تقویت اورژانس هوایی مقرون به صرفه تر از این است که پایگاه اورژانس در مناطق وسیع روستایی ایجاد کنیم بنابراین امیدواریم تا پنج سال آینده، 40 فروند بالگرد به ناوگان اورژانس هوایی کشور اضافه شود.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت اورژانس پیش بیمارستانی بسیار حساس است زیرا با مرگ و زندگی افراد درگیر است بنابراین نظم و انضباط در اورژانس باید همچون دستگاه های نظامی و بسیار دقیق باشد.

وزیر بهداشت همچنین با انتقاد از تولید خودروهای غیر استاندارد در کشور گفت: مگر می شود خودروی غیراستاندارد را روانه جاده ها کرد و انتظار تصادف نداشت. با این وضعیت هر چقدر هم که بیمارستان ها را تجهیز کنیم به نتیجه نمی رسیم.

هاشمی تصریح کرد: در ساخت جاده و خودرو باید حقوق مردم را رعایت کنیم، 36 سال است که خودرو می سازیم ولی هنوز تا رسیدن به تولید خودروی استاندارد فاصله داریم.

وی ادامه داد: در حوزه تولید مواد غذایی نیز مشکلات زیادی وجود دارد که سلامت مردم را تهدید می کند، یک نمونه آن موضوع روغن پالم بود که پرونده آن هنوز در قوه قضاییه است و منتظر رسیدگی آن هستیم و اگر رسیدگی به موقع و مجازات متناسب با جرم نباشد، مرگ و میر در جامعه افزایش می یابد و فشار کاری همکاران اورژانس و بیمارستانها نیز بالا می رود.

وزیر بهداشت همچنین گفت: بی توجهی به سلامت مواد غذایی عامل مهم افزایش بیماریهای قلبی- عروقی است که عامل اول مرگ و میر ایرانیان است و البته پیشگیری از آن بیش از همه به عملکرد مسوولان قوای مجریه، مقننه و قضاییه بستگی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود امکانات و فرسودگی تجهیزات نظام ارایه خدمات بهداشتی- درمانی کشور اشاره کرد و یادآور شد: 50 درصد بیمارستان های کشور مربوط به حدود 60 سال قبل است یک نمونه آن وضعیت تهران است. در شرق تهران که چندین میلیون نفر زندگی می کنند، به جز بیمارستان امام حسین(ع) که بیش از 40 سال پیش ساخته شده است، بیمارستان دیگری نداریم.

وزیر بهداشت همچنین به لزوم حمایت از نظام سلامت تاکید کرد و اظهارداشت: برخی معتقدند هر چقدر اعتبار به بخش سلامت بیاوریم، هزینه ها را چاه ریخته ایم و هدر می رود. آنان تصور می کنند، توسعه کشور فقط با ساختن کارخانه و پتروشیمی میسر است در حالی که امروزه کشورهایی قوی ترند که انسانهای سالم تری داشته باشند.

هاشمی با بیان این که رییس دولت یازدهم و بیشتر نمایندگان مجلس در حوزه بهداشت با وزارت بهداشت همراه هستند، افزود: اما همچنان برخی با افزایش اعتبارات بخش سلامت مخالفت می کنند و می گویند این اعتبارات باید به بخش هایی همچون مسکن و ساخت و ساز اختصاص یابد در حالی که هنوز متوسط سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در ایران از متوسط کشورهای منطقه پایین تر است.

مراسم چهلمین سال تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی امروز در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مسوولان بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور برگزار شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان