arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۴۵۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴

آقای جلیلی! اول مرغ بود یا تخم مرغ ؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آقای جلیلی بد نیست دستاورد درخشان دوران خودشان یعنی تحریم تسلیحاتی ، گنجاندن بازرسی از محموله‌های واردشده یا صادرشده از ایران در قطع‌نامه‌های شورای امنیت٬ ورود پرونده ایران به ذیل بند فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه 1929 را با دقت بیشتری مطالعه کنند و بر وزن اول مرغ بود یا تخم مرغ ، به یاد داشته باشند که بخش قابل توجهی از تحریم هایی که امروز ایشان با تکیه بر مونولوگ "تحریم ها در برجام باقی می ماند" سعی در فرافکنی دارد ، حاصل دوران مسئولیت خودشان بر پرونده هسته ای است.

به گزارش جمهوریت ، حضور مکرر سعید جلیلی در کمیسیون ویژه برجام در حالی صورت گرفت که چرایی حضور وی در کمیته ای که قرار بود بند بند و ابعاد حقوقی و فنی متن برجام را بررسی کند، همچنان در هاله ای از ابهام است. گذشته از این به نظر می رسد حضور وی به عنوان دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در پس پشت سناریوی حضور وی به عنوان نزدیک ترین چهره سیاسی به رییس دولت پیشین است که آنچه از ادبیات وی در کمیته مجلس در حافظه تاریخ ثبت شد بیشتر نمایی از حضور یک منتقد دولت روحانی تا مسئولی سابق که در دستاوردهای دوران فعالیت خود چیزی نزدیک به "صفر" بوده است. در این خصوص مهم ترین نکته ، دیالوگ ثبات سعید جلیلی در کمیسیون برجام بود. دیالوگی که  بیش از 90 درصد جمله ها و تحلیل ها و پاسخ های وی به سوالات نمایندگان در نهایت به همین دیالوگ ختم می شد: " تحریم ها در برجام باقی می ماند". سعید جلیلی به شکلی از باقی ماندن تحریم ها سخن می گوید که گویی فراموش کرده است که بخش قابل توجهی از این تحریم ها در دوران مدیریت وی بر پرونده هسته ای به کشور تحمیل شد. حضورجلیلی در کمیسیون برجام مجلس با دیالوگ محوری "تحریم ها در برجام باقی می ماند" در حافظه تاریخ ثبت شد اما بد نیست ایشان نیز با مرور تاریخ به چند نکته پاسخ دهند:


-) آقای جلیلی در سه جلسه حضور خود در کمیسیون ویژه برجام ، تاکیدات موکدی داشتند که در مذاکرات هسته ای منجر به برجام در دولت یازدهم ، 100 حق مسلم ایران داده نشده است . ای‌کاش آقای جلیلی به یاد می آورد چه کسی می‌خواست در استانبول همه ذخایر سوخت هسته‌ای را واگذار کند و در ازای آن میله سوخت بگیرد و این منع رهبر انقلاب بود که مانع این تصمیم شد. علاوه بر این که مهم ترین دستاورد این مذاکرات به رسمیت شناختن حق غنی سازی بود که البته ایشان مدعی است در دوران وی نیز به رسمت شناخته شده است . حتی در مذاکرات آلماتی‌۲ که آقایان مدعی‌اند غرب را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند٬ طبق ادعای خودشان٬ کل دستاورد آنها این بود که غرب به پیشنهادات ارائه‌شده از سوی ایران توجه کرده و رفته تا آنها را بررسی کند که دیدیم دیگر تماسی نگرفتند و مصادف شد با دوره انتخابات ریاست‌جمهوری. جای سوال است در دورانی که نزدیکان شما و شخص خودتان نمایی تبلیغاتی از این که شما خودتان چمدانتان را حمل می کنید مورد مانور رسانه ای قرار می دادند ، آیا از اساس ممکن است که حق غنی سازی به رسمت شناخته شده باشد و موضوع به رسانه ها نرسد؟!؟
 
- ) آقای جلیلی در نقدهای سلسله وار خود از پنهان کاری دولت در زمینه برجام انتقاد می کند که این مساله قیاس بس مع الفارغی است. بد نیست دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به یاد داشته باشد که اسناد مذاکرات حسن روحانی در دوره اصلاحات موجود است. اما بعد از ایشان در مذاکرات بروکسل، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای تمام دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌ها را جمع می‌کرد تا سندی در دست کسی باقی نماند. کارنامه عملکرد آقای جلیلی و تیم ایشان هم با وجود همه پنهان‌کاری‌ها در دسترس مسئولان نظام است و البته ایشان کار را به جایی رساند که محمدجواد ظریف و عباس عراقچی تاکید کردند مدارک بسیاری از عملکرد تیم قبلی مذاکره کننده در دست دارند اما نجابت کرده اند!

-) سعید جلیلی در کمیسیون برجام  توافق وین را تحقیر نظام خوانده است و به راستی در قیاسی ساده باید پاسخ دهد این که قطع نامه های شورای امنیت روندی ثابت برای کشور شود تحقیرکننده است یا وضعیت فعلی. علاوه بر این که بد نیست آقای جلیلی پیش از بیان این اظهارات ، اندکی در بیانات رهبری مبنی بر این که " آنچه مهم است این است که این مذاکرات را آقایان توانستند ختم کنند، چون بالاخره خود کش‌دادن مذاکرات یک مسئله‌ای بود و توانستند سر این مسئله را ببندند؛ خود این خیلی کار مهمی است" دقت بیشتری داشته باشند . آقای جلیلی بد نیست دستاورد درخشان دوران خودشان یعنی تحریم تسلیحاتی ،گنجاندن بازرسی از محموله‌های واردشده یا صادرشده از ایران در قطع‌نامه‌های شورای امنیت٬ ورود پرونده ایران به ذیل بند فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه 1929 را با دقت بیشتری مطالعه کنند تا از یاد نبرند معنای دقیق تحقیر چیست. توافق وین تحقیر نظام بود یا قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که در دوره مسئولیت ایشان صادر شد؟

 

-)نکته آخر اینکه مونولوگ اقای جلیلی در خصوص پابرجایی تحریم ها در برجام و اصرار و تاکید ایشان ، این سوال را در ذهن تداعی می کند که فردی که به طور غیر مستقیم یا مستقیم با بی تدبیری و سیاسی بازی در جاده مذاکره برای مذاکره گام برداشت و عرصه مذاکرات هسته ای را مرحله تحقیقاتی درخصوص پایان نامه دکترای خود مبنی بر دیپلماسی سیاسی پیامبر اسلامی می دانست تا جایی که یکی از اعضای تیم مذاکره قبلی آمریکایی مطرح کرد که سعید جلیلی تصور می کرد در پای میز مذاکره باید طرف مقابل را به اسلام دعوت کند، آیا هرگز از خود می پرسد که این تحریم ها از کجا امد که امروز با تکیه بر مونولوگ « تحریم ها می ماند » سعی در فرافکنی دارد؟

و سوال اینکه آقای جلیلی ، اول مرغ بود یا تخم مرغ؟!؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
1
17
احسنت بر این مطالب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
9
3
هرکسی دوست دارد کارها . آثار خودش ، جاودانه بماند .
این کاملا" طبیعی است !!
هخا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
1
9
عالی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
1
8
جليلي با هوش ! نوشته ها را شب قبل حفظ و فردا بيان ميكند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
1
12
نه مرغ بود نه تخم مرغ
اولش "دلواپس ها" بودن
پاسخ ها
4444
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
اخرش هم اونا هستند
تنهای تنها بی یارو یاور......!
شادمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
1
7
آقاي جليلي بدش نميآيد تا اسفندماه تنور تذكره و انتقاد به او داغ باشد
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
12
1
اقايان اقاي جليلي كه بي ادبي نكرد جارتا حرف زد منطقي جواب بديد .
پاسخ ها
اس اس 4444
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
حالاچطور اینو منطقی جواب بدم.........
معتدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
2
آقای جلیلی پاسخ بدهند :
1- صد حقی که از ایران گرفته شده را یکی یکی بگویند !

2- در ازای آنچه دادیم چه گرفتیم ؟

3- ستانده های 6 سال مذاکره خود را هم بگویند !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
0
وقتی به قول جناب خرازی عده ای مزدور در داخل داریم که مدام به آنها می گویند مقابل انقلاب کوتاه نیایید جلیلی جه کاری می تواند بکند؟ .
نظرات بینندگان