arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۰

وعده‌هاي شنیدنی البرادعي براي رياست‌جمهوري

نامزد رياست جمهوري مصر اعلام كرد، در صورت پيروزي، اخوان المسلمين را در حكومت سهيم مي‌كند و قبطي‌ها را در اداره اطلاعات اين كشور استخدام خواهد كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد رياست جمهوري مصر اعلام كرد، در صورت پيروزي، اخوان المسلمين را در حكومت سهيم مي‌كند و قبطي‌ها را در اداره اطلاعات اين كشور استخدام خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري انتخاب به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه مصري الشروق الجديد، محمد البرادعي، رهبر جبهه ملي براي تغيير مصر و نامزد انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور، در گفت‌وگو با شبكه "دريم" اعلام كرد: هر شهروند مصري كه انتخاب يك قبطي و يا يك زن را به عنوان رئيس‌جمهوري آينده مصر قبول نداشته باشد، بيرون از چارچوبي است كه من در آن كار مي‌كنم و او را از خودم دور خواهم كرد.

وي در مورد برنامه آينده خود در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اظهار كرد: پنج طرح مهم براي مصر ارائه خواهم داد كه شامل بازسازي توزيع ثروت، تعيين طرحي كامل براي افزايش ثروت در مصر، پرداختن به آموزش و پژوهش علمي و افزايش بودجه آن، بازگرداندن نقش مصر در ميان كشورهاي عربي و جهان و ايجاد كارخانه‌هاي جديد است.

وي در اين گفت‌وگو كه يك ساعت و نيم طول كشيد، تصريح كرد: برنامه من براي رياست جمهوري اين است كه شهروند مصري را از يك بنده شكست خورده به انساني كه داراي آزادي و كرامت است، تبديل كنم.

وي نسبت به عدم گفت‌وگو و ارتباط ميان گروه‌هاي سياسي و شوراي عالي نيروهاي مسلح كه مسئوليت اداره كشور را در دست دارد، ابراز تاسف كرد و گفت: نمي‌دانم چرا گفت‌وگويي ميان گروه‌هاي سياسي و شوراي نظامي وجود ندارد و من تنها يك بار با آنها ديدار كردم.

وي از روند كند محاكمه مسئولان بلند پايه نظام سابق انتقاد كرد و افزود: تنها دو راه پيش رو داريم؛ يا نظام سابق را پاكسازي كنيم و يا آن را زيباسازي كنيم.

مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به دستور مسئولان سابق نظام براي خدشه دار كردن چهره وي در نزد مصريان اظهار كرد: با دستور مسئولان نظام سابق من از چهره‌اي كه باعث افتخار ملت مصر بود، به شيطان و مزدور ايران و مسئول جنگ عراق تبديل شدم! اين اقدام آنها براي خدشه دار كردن چهره من هم‌چنان ادامه دارد و هم اكنون از طريق رسانه‌ها و اراذل و اوباش سعي در اين كار دارند.

البرادعي درباره حمله برخي افراد به وي هنگامي كه مي‌خواست در همه پرسي اصلاحات قانون اساسي شركت كند، اظهار كرد: كساني كه به من حمله كردند، مخالف من نيستند بلكه گروهي از مزدوران هستند و متاسفانه تاكنون هيچ گونه تحقيقي در مورد اين حادثه انجام نشده است.

نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر درباره اظهارات محمد حسنين هيكل، نويسنده مشهور مصري كه گفته بود عمرو موسي، دبير كل اتحاديه عرب و البرادعي در سياست فعاليت نداشته‌اند و تجربه سياسي ندارند تصريح كرد: من به هيكل احترام مي‌گذارم اما با او هم عقيده نيستم. به نظر من فعاليت ديپلماتيك از سياست جدا نيست و براي اين كه يك شخص سياسي باشم لازم نيست كه عضو سنديكا و يا اتحاديه‌اي باشم.

وي ابراز اميدواري كرد كه قدرت مصر از قدرت پدري به قدرتي كه بر توانايي متكي است تبديل شود و گفت: آرزو دارم روزي بيايد كه رئيس‌جمهوري مصر 35 يا 40 ساله باشد.

وي با تاكيد بر موافقت خود با ماده دوم قانون اساسي مصر تصريح كرد: مصر كشوري است داراي ارزش‌هاي اسلامي و طبيعي است كه متن قانون اساسي به ريشه‌هاي اسلامي مصر پرداخته باشد، اما بايد با قبطي‌ها براساس دين و مذهب خودشان رفتار كرد و هيچ كس با اين مساله مخالف نيست.

وي درمورد كميته اصلاحات قانون اساسي اظهار كرد: اين كميته بايد همه گروه‌هاي ملت مصر را دربرگيرد و نماينده واقعي آنها باشد و قانون اساسي بايد نشان از توافق ملي داشته باشد، چرا كه ما مي‌خواهيم اين قانون حداقل 50 سال عمر داشته باشد.

وي در مورد ديدارهاي سابق خود با حسني مبارك، رئيس‌جمهوري سابق مصر تصريح كرد: هنگامي كه مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بودم، ديدارهاي زيادي با مبارك داشتم و در اين ديدارها بر ضرورت مشاركت گروه اخوان المسلمين در دولت و فعاليت سياسي و اينكه قبطي‌ها بايد فعاليت بيشتري در مصر داشته باشند، تاكيد كردم.

البرادعي افزود: مبارك هميشه مسائل داخلي را از ديدگاه امنيتي نگاه مي‌كرد اما هنگامي كه در مورد سياست خارجي مصر حرف مي‌زدم به من گوش مي‌داد.

رهبر جبهه ملي براي تغيير مصر در مورد فتواي بعضي از فعالان جنبش سلفي مصر كه خون وي را مباح دانستند اظهار كرد: كساني كه اين فتوا را صادر كردند، مسلمان نيستند و به احتمال زياد از نيروهاي امنيتي نظام سابق هستند. ما مصري‌ها با همه اختلاف‌هاي قومي، مذهبي و جنسيتي كه داريم، با اين وجود بايد از لحاظ حقوق و وظايف با هم برابر باشيم و اگر اين اتفاق نيفتد شاهد جنگ‌هاي داخلي خواهيم بود.

وي با رد اين مساله كه در صورت انتخاب عمرو موسي به عنوان رئيس‌جمهوري آينده معاون وي خواهد شد اظهار كرد: اگر رئيس‌جمهوري مصر شوم و مردم با تظاهرات خواستار كناره‌گيري‌ من شوند، بي‌درنگ اين كار را انجام خواهم داد چرا كه من خدمتگزار مردم هستم.

وي با اعلام آمادگي جهت انجام مناظره با نامزدهاي رقيب خود اظهار كرد: در صورت پيروزي در انتخابات گذرگاه‌ها با نوار غزه را فورا بازگشايي خواهم كرد و در صورت حمله اسرائيل به غزه راههاي اجراي توافقنامه دفاعي عربي مشترك را بررسي خواهم كرد تا كشورهاي عربي بتوانند در برابر تجاوز اسرائيل مقاومت كنند.

البرادعي با بيان اين كه رژيم صهيونيستي سرزمين‌هاي فلسطيني را اشغال كرده است تصريح كرد: اسراييل هيچ گونه اقدام جدي براي به نتيجه رساندن روند صلح انجام نداده و به دليل عدم وجود توازن قدرت در منطقه چيزي كه در حال حاضر شاهد آن هستيم يك روند صلح يك جانبه است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله
|
Bolivia (Plurinational State of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
0
0
ایشان مهره صد در صد امریکایی است که ازخود به اندازه سز سوزنی اراده ندارد کما اینکه ایشان در زمانی که رییس آژانس انرژی اتمی بود هرآنچه را که آمریکاییها به وی دکته می کردند را انجام می داد . ملت بزرگ مصر حالا که از چاله درآمده اند نبای درون چاه بیفتند. وباید باچشمانی باز به انتخاب احسن مبادرت کنند.
هما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
0
0
بنده هم فکر می کنم البرادعی مهره آمریکاست . حالا شاید یک مقداردر مصرتغییرات دموکراتیک ایجاد کند و به مردم آزادی بیان و آزادی های دیگر اجتماعی بدهد ولی باز هم مطابق منافع آمریکا رفتار خواهد کرد .
نظرات بینندگان