arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۸۴۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
سخنگوی دولت:

عربستان یک کشور متخاصم است / وزیر خارجه این کشور خود را مخفی می‌کند و با ظریف صحبت نمی‌کند / از ریاض شکایت می کنیم

اجازه دفن جان‌باختگان را نمی‌دهیم باید بدون فوت وقت اجساد به شهرستان‌ها منتقل شود و تمام اعضای هیات دولت در فرودگاه حاضر می‌شوند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت: از عربستان شکایت می کنیمسخنگوی دولت تصریح کرد که از دولت عربستان شکایت می‌کنیم ، این دولت به جای فرافکنی باید پاسخگو باشد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خورد با بیان این مطلب، در واکنش به خبر دفن جانباختگان فاجعه منا توسط عربستان گفت: اجازه دفن جان‌باختگان را نمی‌دهیم باید بدون فوت وقت اجساد به شهرستان‌ها منتقل شود و تمام اعضای هیات دولت در فرودگاه حاضر می‌شوند .

محمدباقر نوبخت افزود : رسانه‌های منتقد دولت اظهار می‌کنند که رئیس جمهور باید از سفر خود باز می‌گشت، اما اگر این اتفاق می‌افتاد پیگیری فاجعه منا در مجمع عمومی سازمان ملل ، رایزنی با سایر کشورها و فشار به دولت غیر مسئول عربستان، اتفاق نمی‌افتاد.

وی همچنین خاطر نشان‌کرد: دولت عربستان حرفی برای گفتن ندارد به همین دلیل وزیر خارجه این کشور خود را مخفی می‌کند و با وزیر امور خارجه ما صحبت نمی‌کند، پس ما مجبوریم از سایرامکانات خود برای حل این مشکل استفاده کنیم. جناب رئیس جمهور و تیم همراه ایشان از همان لحظه وقوع این فاجعه پیگیر بودند. از سویی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای انتقال پیام ایران به دنیاست.

نوبخت ادامه داد:رئیس جمهور در این سفر برخی درخواست‌های ملاقات را رد کردند تا زودتر به کشور بازگردند. اکنون نیز رئیس جمهور در راه تهران است.

نوبخت در همین رابطه افزود: ما باید نسبت به حادثه منصفانه عمل کنیم و از هر فرصتی برای فشار سیاسی به دولت استفاده نکنیم. امروز رئیس جمهور به کشور باز می‌گردد و ما هم همه حقوق مردم خود را پیگیری کرده واز آن کوتاه نمی‌آییم.

سخنگوی دولت با دردناک توصیف کردن این فاجعه گفت: این فاجعه در هر کشوری اتفاق می‌افتاد بسیار غم انگیز بود، اما نکته ای که این مساله را تشدید می‌کند نوع عکس العمل دوبت عربستان است . آنها باید مسئولیت خود را پذیرفته و پاسخگو باشند. حتی اگر این اتفاق عمدی نباشد آنها باید عذر خواهی کنند اما با این وجود موضع دولت عربستان به هیچ وجه مسئولانه نیست.

وی در ادامه با اشاره به این که امکانات دولت عربستان در لحظه‌ی وقوع فاجعه ناکافی بود و آنها نیروی کافی نداشتند افزود: کشورهایی که بابت این مساله آسیب دیدند برای کمک به حجاج اعلام آمادگی کردند اما دولت عربستان هیچ تقویت همکاری برای کمک به حجاج را بر نمی‌تابد . تمرکز ما در انتقال هر چه سریعتر جان باختگان به کشور، تعیین تکلیف مفقودان و انتقال حجاج و مجروحان به کشور است. ما به همین منظور یک هیات به مسئولیت وزیر فرهنگ تعیین کردیم که به عربستان برود ولی دولت سعودی با این اعزام موافقت نکرد و با تاخیربه وزیر بهداشت مجوز داد.

وی ادامه داد:عربستان همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد. با این اوصاف آیا حضور رئیس جمهور در ایران موثرتر بود یا این که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل که یک تریبون خوبی است این فاجعه را پیگیری کند.

نوبخت در ادامه افزود: در بیش از دو سالی که از عمر دولت می‌گذرد تاکنون ما در روز جمعه جلسه نداشتیم، اما رییس‌جمهور از معاون اول خود خواستند که سریعا هیات وزیران تشکیل جلسه دهند. ما در روز جمعه جلسه هیات دولت را برگزار کرده و ستادی را به مسئولیت وزیر کشور تشکیل دادیم و هیاتی هم برای اعزام به عربستان انتتخاب کردیم. آقای جهانگیری مرتبا گزارش‌های اقدامات دولت را به آقای روحانی می‌دادند و رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه نیز در همه برنامه‌های خود انتظارات مردم را مطرح می‌کردند.

وی درباره دفن اجساد توسط دولت سعودی، گفت: آنها نمی‌توانند بدون اجازه و روال رسمی این کار را انجام دهند البته برخی کشورها اجازه دفن اجساد خود را داده‌اند ولی ما چنین اجازه‌ای نداده‌ایم. این اجازه باید از طرف خانواده‌های زائران فوت شده باشد. اگر عربستان در مورد زائران ایرانی این کار را انجام دهد ، حتما مسئول است.

سخنگوی دولت همچنین درباره وضعیت سفیر سابق ایران در لبنان نیز گفت: آقای رکن‌آبادی نیز با پاسپورت عادی و روال عادی به حج رفت و دولت عربستان همان‌گونه که در برابر همه زائران ایرانی مسئول است در مورد آقای رکن‌آبادی هم مسئول است و ما این مساله را پیگیری می‌کنیم. البته ما از همه ابزارها چه ابزارهای رسمی و چه غیررسمی برای استیفای حقوق حجاج خود استفاده می‌کنیم. ما همچنین حتما از دولت عربستان شکایت می‌کنیم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود درباره مراسم استقبال از حجاج فوت شده، خاطرنشان کرد: همه اعضای هیات دولت در فرودگاه حاضر شده و ما مراسم رسمی خواهیم داشت البته درباره نحوه تشییع پیکر حجاج برنامه‌های مختلفی مطرح شده اما ما باید هر چه سریعتر پیکر این حجاج را به خانواده آنها برسانیم و نباید هیچ فوت وقتی انجام شود. برنامه ما این است که از همان فرودگاه اجساد توزیع شده و مراسم تشییع در استان‌ها برگزار شود.

وی درباره سخنان وزیر خارجه عربستان نیز گفت: ما باید بپذیریم که از یک کشور متخاصم صحبت می‌کنیم. حرف‌های سخیف و پوچ وزیر خارجه عربستان دور از انتظار نیست. عربستان سرسپرده آمریکاست، اما اوباما گفته که عربستان ضد دموکراسی است. آنها باید به جای توهین، پاسخگو باشند. اظهارات این مقام عربستانی فرافکنی است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۴
روراست
|
Netherlands
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
8
152
ما هم برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت در کارهاتون رو داریم.
جلیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
55
24
سخن گفتن دیگر بس است کمی هم عمل کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
1
66
همون که وزیر خارجه روسیه گفت (احمق های لعنتی)
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
1
17
خودروسازها!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
2
29
وزیر خارجه عربستان دلش هم بخواد که با ظریف صحبت کنه
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
5
26
درود بر نوبخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
3
23
در این موقعیت که همه باید با هم متحد وهم صدا باشیم عده ای به دنبال استفاده سیاسی هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
2
7
در جریان مذاکرات برجام عربستان خیلی مضطرب بود وسوخت ؛به نظر من ادامه گفتگو ها ایران با غرب در مورد سوریه وعراق بهترین راه حل برای بی ارزش کردن آل سعود است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
1
15
موقع ورود اجساد به ايران مسئله سلامت هموطنان را فراموش نكنيد و بيماري هايي چون وبا - ابولا - كرونا و غيره را در نظر داشته باشيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
3
5
اگر رابطه ایران با غرب بهبود یابد عربستان اینقدر نمی تواند قلدر بازی دربیاورد
نظرات بینندگان