arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

مهمترین رویداد برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای که امسال میان ایران و قدرتهای جهان امضا شد، یک گام بزرگ دیگر باید به جلو بردارد تا تهران به اقتصاد جهانی بازگردد با اینهمه سرمایه گذاران خارجی در حال آماده شدن برای برداشته شدن تحریمها و از سرگیری تجارت در این کشور هستند.

تحت این توافق تحریم بخشهای انرژی، اقتصادی و مالی که از سوی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران وضع شده‌اند، با اجرای تعهدات توافق شده از سوی تهران، برداشته خواهند شد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، انتظار می‌رود برداشته شدن تحریمهای ایران در نیمه اول سال میلادی آینده عملی شود و تحت آن میلیاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد شده و صادرات نفت این کشور افزایش پیدا کند.

افرادی که تجربه فعالیت در ایران را داشته‌اند در گفت‌وگو با این روزنامه انگلیسی، از علاقه قابل توجه سرمایه گذاران خارجی و در عین حال رفتار محتاطانه سرمایه‌گذارانی خبر داده اند که به ایران سفر کرده اند.

با توجه به مدت طولانی مذاکرات میان ایران و قدرتهای جهانی برای رسیدن به توافق، سرمایه‌گذاران اوضاع را محک می‌زنند و آماده ورود به بازار ایران می‌شوند. دشمنی آشکار جمهوریخواهان در آمریکا از جمله نامزدهای ریاست جمهوری این کشور به این احتیاط افزوده است.

علی غزلباش، یکی از بنیانگذاران و معاون رییس هیات مدیره گروه تحقیقات ایران اروپا (EIRG) در این خصوص به فایننشیال تایمز گفت: بازیگران بزرگ در زمینه پیشرفتهای آشکاری که می‌توانند داشته باشند کاملا محتاط هستند و بعضی از آنها به ایران رفته‌اند تا ببینند چه میزان پتانسیل فعالیت خواهند داشت با این همه برای بستن قرارداد شتاب نخواهند کرد.

به گفته دومینیک بوکور اینگرام، مشاور سهام در شرکت شارلمانی کپیتال، مهمترین رویدادی که همه منتظر آن هستند، برداشته شدن تحریمهای بانکی است.

شرکت سرمایه گذاری ایرانی فیروزه (تورکوییز پارتنرز) که با شرکت شارلمانی برای راه‌اندازی یک صندوق برای سرمایه‌گذاران بین المللی شراکت دارد، به این روزنامه گفت: این شرکت طی 18 ماه گذشته میزبان 130 گروه تجاری خارجی بوده است.

به گفته رامین ربیعی، مدیرعامل شرکت فیروزه، شرکتهای مالی و چندملیتی بزرگتر ممکن است تا یکی دو سال آینده به ایران نیایند . این شرکتها درصددند از وزارت خزانه داری آمریکا به نوعی تضمین بگیرند که از خطوط قرمز عبور نمی‌کنند.

ناظران اظهار می‌کنند شرکتهای نفت و گاز و موسسات بانکی بزرگتر مایل هستند تمایلشان را برای بازگشت به ایران نشان دهند و در عین حال نمی‌خواهند به ریسک بزرگی دست بزنند.

بوکور اینگرام اظهار کرد: اگر من جای این مدیران نفتی بودم، پیش از اینکه بخواهم چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنم منتظر می‌ماندم تا ببینم این توافق پابرجا خواهد ماند یا خیر.

اما ریسک دیگری هم در طرف ایرانی وجود دارد. طبق گزارش سال 2014 غول نفتی بی پی، ایران 9.3 درصد از ذخایر نفتی قطعی جهان را در اختیار دارد که چهارمین ذخایر بزرگ پس از ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا است و 18.2 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد که حتی از سهم 17.4 درصدی روسیه هم بزرگتر است. این کشور همچنین هزینه‌های تولید کمتری داشته و در میان بازارهای تشنه انرژی آسیا و اروپا قرار دارد. با این همه در سالهای تحریم و انزوای بین المللی، شرکت داخلی بازارهای انرژی و سایر بازارها را تحت کنترل گرفته‌اند و ممکن است تمایلی به کنار زده شدن توسط رقیبان خارجی نداشته باشند.

  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفری که برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک داشت، با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار کرد و در این دیدار با بیان اینکه ایران برای رسیدن به نرخ رشد سالانه هشت درصدی و کاهش میزان بیکاری جوانان به 150 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ایرانیان مقیم خارج را به مشارکت بیشتر در کشور دعوت کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان