arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

محو برجام پشت غبارهای سیاسی!

بنا بر اعلام قبلی قرار است امروز نتیجه بررسی‌های کمیسیون برجام در صحن علنی مجلس اعلام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابتکار:  این در حالی است که بنا به گفته نایب رئیس این کمیسیون، گزارش موردنظر به جلسه علنی امروز نمی‌رسد. این در حالی است که از یک سو هفته گذشته پیاده‌روهای مقابل مجلس شاهد تجمع و تحصن غیرقانونی تعدادی از مخالفان برجام بود که در نهایت با دخالت پلیس پایان یافت و از سوی دیگر چهره‌ای همچون آیت‌الله مکارم شیرازی از مجلس خواست که روند بررسی برجام را این قدر طولانی نکند.آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیروز در توصیه‌ای، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست مساله برجام را بیش از این معطل نکنند و با فکر و تدبیر و تفسیر صحیح به دنبال رفع نقاط ضعف آن باشند.

در متن کامل پیام این مرجع تقلید آمده است: «در این ایام، نامه‌های زیادی از سوی مردم به دفتر ما می‌رسد و تلفن‌های زیادی داریم که می‌گویند به نمایندگان محترم مجلس توصیه کنید مساله برجام را بیش از این معطل نکنند، آن را تمام کنند، مردم بسیار نگرانند، سزاوار است این عزیزان در فکر برنامه‌های مهم بعدی باشند، ممکن است در برجام بعضی نقاط ضعف باشد که جمعی از عزیزان نسبت به آن نگرانند، باید به فکر تدبیر و تفسیر صحیح آن باشند. اینجانب علاوه بر تایید درخواست‌های آنها اضافه می‌کنم، کشور ما یک جزیره امن و امان است که در وسط یک دریای طوفانی واقع شده است، تمام اطراف ما را طوفان‌های ناامنی فرا گرفته، کاری نکنیم که با اختلافات داخلی این جزیره امن را ناامن کنیم، ببینیم در سوریه و عراق و یمن و حتی در افغانستان چه می‌گذرد». وی افزوده است: «خدا نکند مصالح عمومی کشور فدای منافع جناحی شود. مطلعین می‌گویند هر روز که با شک و تردید سپری می‌شود مبالغ هنگفتی ضرر به کشور وارد می‌گردد. ما مشکلات اقتصادی فراوان و مشکلات سیاسی و فرهنگی زیادی داریم که اگر به آن نپردازیم و با همدلی بیشتر بر این مشکلات پیروز نشویم آینده نگران‌کننده است. من برای موفقیت و سربلندی همه شما در حل مشکلات مردم و کشور از صمیم دل دعا می‌کنم».

با این حال منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون ویژه برجام دیروز اعلام کرد که از بررسی ابعاد مختلف برجام و نتیجه‌گیری و جمع‌بندی آن‌ها هنوز مباحثی باقی مانده است. وی با این حال تاکید کرد که هرچند گزارش کمیسیون برجام به جلسه صبح یکشنبه مجلس نمی‌رسد، اما حتما در یکی از جلسات هفته جاری قرائت می‌شود.

از تهدید مجری قانون توسط قانونگذار تا پایان تحصن غیرقانونی
دیروز همچنین بالاخره خیمه‌های تحصن غیرقانونی معترضان به برجام از مقابل مجلس جمع‌آوری شد و تحصنی که از سوی حامیان آن «تحصن غیرت» نامیده شد، پایان یافت. نکته جالب توجه، سخنان حجت‌الاسلام عمار عمارلو، روحانی‌ای که به عنوان اولین متحصن با خانواده‌اش در مقابل مجلس اردو زد، بود. وی در هنگام حضور نیروی انتظامی برای برخورد و پایان دادن به این تحصن غیرقانونی، به دوستان خود گفت: «از چند مسیر موثق، مطلع شده که رهبر معظم انقلاب با ادامه این اجتماع مخالف هستند لذا باید به این اجتماع پایان داد». فارغ از این که چقدر ادعای این اطلاع صحت دارد، به نظر می‌رسد همین اظهارات نشان می‌دهد که رفتار این افراد چقدر با ادعای ولایتمداری آن‌ها مغایر بوده است. کما این که بعد از این سخنان نیز، در حالی که برخی از متحصنین آغاز به جمع‌آوری خیمه‌های خود کردند، برخی دیگر با داد و فریاد خواستار ادامه این تحصن شدند. با این حال این روند ادامه نیافت و در نهایت با درخواست نیروی انتظامی از متحصنین، تمامی چادرها جمع شد و تجمع‌کنندگان غیرقانونی نیز بدون هیچ برخوردی متفرق شدند. با این حال برخورد برخی از چهره‌های سیاسی و معترضان برجام که همواره خود را مدعی ولایتمداری و قانون می‌دانند با ماجرای تحصن دلواپسانه قابل توجه بود. در حالی که پیش از این چهره‌هایی مثل حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان و نمایندگانی مثل حمید رسایی، کریمی قدوسی، نقوی حسینی (سخنگوی کمیسیون برجام)، حسینی و مهرداد بذرپاش در حمایت از این تحصن و تجمع غیرقانونی، در جمع متحصنین حاضر شده بودند، دیروز نیز در اقدامی عجیب از سوی یک نماینده قانون‌گذار، طبیب‌زاده نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خطاب به فرمانده میدانی نیروی انتظامی حاضر در بهارستان گفت: به سردار ساجدی‌نیا سلام من را برسانید و بگویید اگر به متحصنین آسیبی برسد، نمایندگان هم به آنها اضافه می‌شوند! لاله افتخاری و مسعود میرکاظمی از دیگر نمایندگان تهران، نیز صبح دیروز و پیش از پایان تحصن در میان متحصنین قرار گرفتند.

حامیان برجام بیش از معترضان هستند
غیرقانونی بودن این تحصن البته از سوی برخی دیگر از نمایندگان مورد واکنش قرار گرفته است. مثلا حسین سبحانی‌نیا با اشاره به تجمع سه روزه معترضان به برجام در مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: حضور افراد مقابل مجلس و ایجاد فضاهای این چنینی برای دستگاهی که وظیفه‌ قانونگذاری بر عهده دارد،‌ کار و روش مناسبی نیست. باید اجازه بدهند نمایندگان ملت در فضای آرام موضوعات مهم کشور مانند برجام که مسئله مهمی است را بررسی کنند تا به تصمیم گیری مناسبی برسند. بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد  نیز در همین باره گفت: متاسفانه همیشه شاهد تجمعات غیر قانونی بودیم و یک عده هر کاری که خواستند حتی فراتر از قانون انجام داده‌اند. وی ادامه داد: اعتقاد دارم کسانی که خود را مقید به قانون و ولایت فقیه می‌دانند باید بیش از دیگران رعایت کنند تا یک عده‌ای از این فضاها سوء استفاده نکند که قطعا سوء استفاده‌هایی اتفاق خواهد افتاد. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: نباید فراموش کرد که حامیان برجام بیش از معترضان اقدام جامع مشترک است. اظهارات این نماینده مجلس در حالی بیان شده است که برخی حامیان برجام نیز البته از راه قانونی و درخواست مجوز اعلام کرده‌اند که مایلند در حمایت از توافق تجمعی داشته باشند که البته این موضوع هنوز با هیچ واکنش رسمی مواجه نشده است.

دو اتهام مقابل طلبه متحصن
در حالی که خود ماجرای تحصن غیرقانونی یک جرم محسوب می‌شود، دیروز از دید برخی رسانه‌ها اتهام دیگری نیز متوجه طلبه‌ای که آغازکننده تحصن بود، کردند. خبرگزاری برنا نوشت: طلبه جوانی که به دلیل مخالفت با تایید برجام مقابل مجلس شورای اسلامی به همراه خانواده‌اش تحصن کرده است طبق قانون به دلیل ممانعت فرزندش از تحصیل مجرم است و دادگاه می‌تواند او را محاکمه کند. بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که در تاریخ 25/9/81 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ 11/10/81 به تصویب شورای نگهبان رسیده است؛ «هیچ کس نمی‌تواند مانع تحصیل کودکان و نوجوانان گردد و قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال نیز در ماده دوم خود پدر یا مادر یا سرپرست قانونی کودک را که وظیفه نگهداری و تربیت کودک برعهده آنها می‌باشد موظف نموده است که نسبت به ثبت‌نام و فراهم کردن موجبات تحصیل کودک تحت سرپرستی خود اقدام نمایند و چنانچه والدین یا سرپرست قانونی کودک از این تکلیف قانونی با وجود داشتن تمکن مالی امتناع نمایند و به نحوی از تحصیل آنها جلوگیری نمایند وفق ماده 4 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال به مجازات‌های نقدی محکوم خواهند شد و چنانچه پس از رسیدگی قضایی و صدور حکم مجدداً مرتکب ممانعت از تحصیل کودک گردند به حبس جنحه ای از یک سال تا سه سال و تامین هزینه معاش و تحصیل کودک خود محکوم خواهند شد». لازم به ذکر است همسر این طلبه جوان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه در واکنش به مدرسه نرفتن فرزندانش و غیبت اجباری آنها در مدرسه گفته بود: «به نظرم این مساله مهم‌تر است. به هر حال باید بچه‌ها هم از یک جایی شروع کنند و یاد بگیرند. حضور در اینجا خودش بهترین مدرسه برای فرزندانم است».

محو برجام پشت غبارهای سیاسی
به هر ترتیب به نظر می‌رسد مشخص شدن فرجام برجام در مجلس کمی طولانی شده و در پشت غبار سوال‌ها و استیضاح‌های سیاسی، رفتارهای انتخاباتی برخی اعضای کمیسیون برجام، توهین و افترا به وزیر امورخارجه از تریبون صحن علنی مجلس و .... کمرنگ شده است. با این حال لازم است برای مقابله با حاشیه‌هایی که این وضعیت بلاتکلیف به دنبال دارد، مجلس هر چه سریع‌تر تکلیف برجام را مشخص کند. هر چند تا همین الان هم شیوه برخورد مجلس با برجام باعث شده است که نتیجه آن کم اثر جلوه کند.
نظرات بینندگان