پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قطعا همه صاحب نظران متفق القول بر این مسئله تاکید دارند که تمامي روابط میان نهادهای کشور چه روابط اجتماعی، چه روابط اقتصادی و چه روابط سیاسی باید بر اساس قانون تعریف شود وتمامي فعالان این حوزهها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید از اعمال سلایق شخصی دوری کنند و قانون را ملاک سخن و عمل خود قرار دهند. چرا که اگر قانون ملاک عمل نباشد ثبات در رفتارهای فیمابین نهادهای اجتماعی شکل نخواهد گرفت و بی نظمی سراسر فعالیت ها را تحتالشعاع قرار خواهد داد.
چندی پیش خبر مصافحه وزیر امور خارجه کشورمان با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا توسط خبرگزاری ها و رسانههای جمعی مخابره شد و در پی آن شاهد موضع گیری های مقامات با ربط و بی ربط با این موضوع بودیم. از قیاس کردن دست دادن ایشان با جرم جاسوسی گرفته تا جملاتی مثل «آقای ظریف غلط زیادی کرده» در مورد این مصافحه بهکار برده شد.تکلیف توهینهای آن نماینده مجلس که نسبت به وزیر امور خارجه روا داشته روشن است چراکه توهینهای ایشان در قالب مصونیتهای نمایندگی که مطابق اصل 86 قانون اساسی به نمايندگان اعطا شده است، توجیه نمی شود. لذا توهین به هر شخص مطابق ماده 608 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامیجرم انگاری شده است و سخنان ایشان مشمول این ماده خواهد شد(توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.) اما آیا دخالت هر مقام غیرمرتبط با امور خارجه کشور امری صحیح و قانونی است؟ بد نیست در همین ارتباط نگاهی به وظایف و اختیارات قانونی وزارت امور خارجه داشته باشیم. قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب 1364 تکلیف را روشن کرده است. افزون بر اینکه ماده یک این قانون وزارت امور خارجه را عهدهدار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانسته است؛ بند یک ماده 2این قانون در این زمینه اشعار می دارد:بررسی، برقراری، تنظیم، حفظ و توسعه روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران با سایردولتها و سازمانهای سیاسی بینالمللی و نظارت واشراف بر سایر روابط خارجی از وظایف اساسی وزارت امور خارجه است. با عنایت به قانونی که از نظر گذشت فهم این مطلب را بسیار ساده میكند که مسئول اصلی در برقراری و توسعه روابط سیاسی با کشورهای دیگر و به طریق اولی دست دادن و ملاقات های تشریفاتی و غیر تشریفاتی همه و همه بر عهده وزارت امور خارجه کشور است که اکنون جناب آقای محمد جواد ظریف، وزیر محترم خارجه در راس آن مشغول خدمت رسانی است. اما پس از عنایت به مطالبی که از نظر گذشت ذکر یک نکته حائز اهمیت است آنهم اینکه با توجه به آنچه در مقدمه گفته شد؛ قانون در کشورمان بر روابط افراد و نهادها حاکم است و مقامات رسمی و غیر رسمی موظف به عمل بر اساس آن هستند؛ لهذا اینکه هر نهادی خود را محق برای دخالت در وظایف دیگر ارگان ها بداند و وقت و بی وقت درباره هر عمل نهادی دیگر اظهارنظر کند و مسئول مربوطه را موظف به تبعیت از نظرات خود بداند،امری خلاف قانون است و بر این اساس دیگر نباید انتظار داشت که وزیر محترم خارجه توانایی انجام وظایف محوله را مطابق آنچه قانون مقدر دانسته، داشته باشد و در نهایت روزبه روز شاهد ضعف آن نهاد خواهیم بود. لذا از تمامی نهادها و مسئولانی که خود را واجد حقوق فراقانونی برای دخالت در امور سایر نهادها می دانند استدعا می شود رویکرد خود را مطابق با قانون اصلاح كنند.
*احسان حسین زاده / وکیل دادگستری / قانون