arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

چه کسی از پشت به آخوندی خنجر زد؟/ پشت‌پرده یک خرابکاری در وزارت راه و استیضاح وزیر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عقربه های ساعت به نفع نمایندگان مخالف دولت در حال حرکت هستند و تنها 5 روز دیگر تا برگزاری جلسه استیضاح وزیر راه زمان باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، این روزها صحبت از استیضاح وزیر راه است و طرح آن با 25 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد و البته با 13 امضا اعلام وصول گردید.

موضوع استیضاح عباس آخوندی از دو جهت بسیار تعجب برانگیز بود چرا که در نگاه اول وقتی مطالبات منتقدین وزارت راه مورد بررسی قرار می گیرد اولین مسئله آن است که این مطالبات نیاز به اعتباراتی بیش از آن چیزی که اهالی بهارستان طی بودجه 1394 در صحن علنی تصویب کرده اند، دارد و حال این سوال پیش می آید که چطور تقاضایی از وزیر دارند که منبع مالی برای آن در نظر نگرفته اند و در گام بعدی با نگاه به عملکرد آخوندی در وزارت راه می توان به این حقیقت دست یافت که این وزیر آنچه را که می توانسته انجام داده و اتفاقا در این راه بسیار هم موفق و هوشمندانه رفتار کرده است به گونه ای که به گفته علیرضا محجوب وزارت راه در آغاز کار دولت  120هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار بوده است در حالی که بودجه عمرانی دولت یک چهارم این مقدار است و این مساله واضح است هر وزارتخانه‌ای در مواجهه با چنین وضعیتی مشکلات بسیاری را پشت سر می‌گذارد.

وزیر کار کرد اما دیده نشد

وزارت راه با داشتن 21 معاونت تمام تلاش خود را کرد تا بر کمبودهای بودجه ای فائق بیاید و در توسعه راه  و شهرسازی گام بردارد عباس آخوندی در این زمینه به گونه ای عمل کرد که بسیاری از کارشناسان فعالیت او را قابل تحسین می دانند و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس نهم معتقدند باید به جای استیضاح از آخوندی قدردانی می شد.

- بهره‌برداری از ۲۸۰ كیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراک بندی حدود ۷۰۰كیلومتر از خطوط ریلی،
- اتمام عملیات اجرایی طرح راه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از كشور تركمنستان و قزاقستان،
- بهره برداری از ۲۸۰۰ كیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۳۲ كیلومتر آزادراه،
- ۱۵۸۴كیلومتر بزرگراه، بیش از ۱۰۰۰ كیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راه های روستایی به میزان ۳۰۰۰ كیلومتر
- آسفالت راه‌های روستایی به میزان ۶۵۰۰ كیلومتر،
- ایجاد و بهره‌برداری از ۸۲ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های كشور طی حدود دو سال گذشته
- رشد ۱۱ درصدی ظرفیت ناوگان دریایی نفتی كشور و رسیدن به ۱۵.۲میلیون تن ظرفیت
- افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری به ۲۰۰ میلیون تن با رشد ۱۱ درصدی

همه این موارد به علاوه اقدامات دیگری که شاید در حوصله این متن نباشد نشان از ان دارد که عباس آخوندی در قامت وزارت راه با قدرت تمام حرکت کرده است و به خوبی هدایت وزارتخانه را به عهده گرفته اما سوالی که در این میان مطرح می شود آن است که چرا در میان سونامی استیضاح ها، استیضاح وزیر راه است که به صحن علنی مجلس راه پیدا می کند و این درحالی رخ می دهد که به گفته لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس صحبت های آخوندی در میان اعضای کمیسیون بسیار قانع کننده بوده است.

در این راستا شاید بهتر باشد برای تحلیلی دقیقتر نگاهی به داخل وزارتخانه نیز داشت و اینکه در مسیر اقدامات وزارت راه چقدر آگاهی و اطلاعات داده شده است؟!

پر واضح است که نقش روابط عمومی برای اطلاع رسانی بسیار مهم تلقی می شود؛ حوزه ای که به نظر می رسد وزارت راه از عملکرد ضعیف آن در رنج است به گونه ای که به جرات می توان گفت ضعف در این قسمت سهم عمده ای در شکل گرفتن استیضاح داشته است.

روابط عمومی به "بی نیاز" نیاز ندارد

وقتی نام "قاسم بی نیاز" به میان می اید برنامه تلویزیونی به خانه برمی گردیم در ذهن تداعی می گردد برنامه ای که شاید علی رغم داشتن بخش های مختلف بخش آشپزی آن طرفداران بیشتری دارد اما واقعیت آن است که "بی نیاز " تنها مجری این برنامه خانوادگی نیست بلکه او در زمان دولت احمدی نژاد که به دوران طلایی استفاده از افراد غیر کارشناس معروف است در رقابت با " نادر جعفری " که فردی با سابقه بود از سوی علی نیکزاد وزیر وقت به عنوان رئیس روابط عمومی وزارت راه منصوب می شود.

بی نیاز خود تعریف می کند با تغییر دولت وسایلش را جمع کرده بود تا وزارت راه را ترک کند چرا که گمان نمی برد در این سمت ابقا شود اما عباس آخوندی شاید به دلیل حساسیت هایی که در زمینه عزل و نصب ها وجود داشته تصمیم گرفت این نیروی منتسب به احمدی نژاد نیز در وزارت باقی بماند.

با این وجود، قاسم بی نیاز نه تنها در اطلاع رسانی اقدامات وزیر کوتاهی از خود نشان داد بلکه به جای ارتباط گرفتن با رسانه ها هر گونه گامی هم که از سوی آنها برداشته می شد را به عقب می راند؛ مسئله ای که به نظر نمی رسد سهوا اتفاق افتاده باشد چرا که سود حامیان دولت قبل قطعا نمی تواند در حضور پررنگ نیروهای دولت یازدهم باشد.

از این رو این سوال باقی می ماند که آیا بی نیاز با فرار از پوشش دادن اقدامات وزارت راه  در پی بازسازی دوران گذشته است حتی اگر یک وزارتخانه باشد؟! به نظر می رسد وزرای کابینه دولت یازدهم باید در انتخاب افراد دقت بیشتری از خود نشان دهند. چه بسا اگر امروز به جای قاسم بی نیاز فرد دیگری بر کرسی روابط عمومی وزارت راه جای گرفته بود که دغدغه موفقیت دولت یازدهم و وزارتخانه ای که در آن قرار دارد را داشت، استیضاح وزیر راه با توجه به حامیان ان حتی نباید مطرح می شد اما امروز به دلیل ضعف جدی در این بخش عباس آخوندی باید خود را برای یک مواجهه جدی با مجلس آماده کند.
نظرات بینندگان