arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۰

دانشمندان، نور را به دنياي تاريك نابينايان بردند

براي مردي كه قدرت بينايي خود را در طول 30 سال به آرامي از دست داده، وسيله‌اي كه وي را قادر به ديدن اشعه‌هاي نور مي‌كند، اميد وي را به اينكه روزي بتواند نوه خود را ببيند بيشتر كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براي مردي كه قدرت بينايي خود را در طول 30 سال به آرامي از دست داده، وسيله‌اي كه وي را قادر به ديدن اشعه‌هاي نور مي‌كند، اميد وي را به اينكه روزي بتواند نوه خود را ببيند بيشتر كرده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ایسنا، الياس كنستانتوپولوس كه يك متخصص برق يوناني‌الاصل بوده و اكنون در آمريكا زندگي مي‌كند، اكنون با استفاده از فناوري انقلابي كه به وي قدرت ديدن اشعه‌هاي نور را داده به روياي خود نزديكتر شده است.

اين پيشرفت بزرگ حدود پنج سال پس از نابينايي كامل وي روي داد كه در اثر بيماري پيگمانته شبكيه كه در آمريكا از هر سه هزتار نفر يك نفر به آن دچار است روي داد.

كنستانتوپولوس در 43 سالگي متوجه اولين علائم اين بيماري شد كه تار شدن ديد است. در

آن زمان پزشك وي تشخيص داد كه او ديگر نمي‌تواند دستان گشوده شده خود را از گوشه چشمانش ببيند. در 10 سال بعدي، كنستانتوپولوس بينايي خود را كاملا از دست داد چرا كه در اثر بيماري، سلولهاي ميليه‌اي و مخروطي شبكيه كه گيرنده تصاوير محسوب مي‌شوند از بين رفته بودند. اين گيرنده‌ها به افراد در شناسايي و ديد نور و رنگ و جزئيات كمك مي‌كند.

وي اكنون 72 سال دارد و چند سال پيش در دوره آزمايشي فناوري كاشت يك الكترود در چشمانش شركت كرد. اين الكترود با يك دوربين بي‌سيم در ارتباط است كه روي يك عينك قرار دارد.

وي اكنون هر روز صبح عينك را روي چشمان خود قرار مي‌دهد و از پشت پنجره به عبور خودروها نگاه مي‌كند. او مي‌گويد كه در زمان عبور خودرو مي‌تواند جابجايي يك حجم نور را ببيند. وي همچنين مي‌تواند اجسام كم‌رنگتر را در مقابل زمينه‌هاي تيره تشخيص دهد.

اين دستگاه كه Argus II توسط شركت آمريكايي «ديد دوم» (Second Sight) ساخته شده و اخيرا مجوز پخش در اروپا و آمريكا را به دست آورده ‌است.

در حال حاضر 14 نفر در آمريكا و 16 نفر در اروپا از اين فناوري كه هزينه آن در حدود 100 هزار دلار است استفاده مي‌كنند.
نظرات بینندگان