arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴

غیبت بانک‌های انگلیسی در هیئت اعزامی به تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر سابق انگلیس در ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس گفت، بانک های بزرگ در بین هیئت اعزامی انگلیس به تهران که اخیرا انجام شد نماینده ای نداشتند.
 
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، بیست و دو شرکت انگلیسی این هفته در سفری که توسط اتاق بازرگانی ایران انگلیس ترتیب داده شده بود، به تهران سفر کردند.
 
رئیس هیئت انگلیسی اعزامی به تهران گفت، بانک های بزرگ انگلیسی و اروپایی قبل از بررسی گشایش های به وجود آمده در اقتصاد ایران، خواهان روشنتر شدن نحوه لغو تحریم ها هستند.
ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس گفت، بانک های بزرگ در بین هیئت اعزامی به تهران نماینده ای نداشتند. به گفته وی، شرکت های نفتی بی پی و شل نیز نماینده ای در این هیئت نداشته اند و گفته اند که در ماه های اخیر نمایندگان خود را به ایران اعزام داشته اند.
 
لغو تحریم ها بستگی به تبعیت ایران از مفاد توافق ماه جولای دارد و اگر تهران به تعهداتش عمل نکند، تحریم ها می تواند دوباره برقرار شود.
 
چارلز رابرتسون، اقتصاددان موسسه سرمایه گذاری بانکی رنسانس کپیتال در این باره گفت: «بانک های انگلیس با توجه به جریمه هایی که در گذشته بر بانک استاندارد چارترد تحمیل شده، با احتیاط اقدام خواهند کرد... درک من این است که آنها لازم نیست منتظر بمانند، اما فقط یک وکیل به من نشان بدهید که حاضر است این ریسک را پذیرد دیگر بانک های اروپایی جریمه نخواهند شد.»
 
بانک استاندارد چارترد  در سال 2012 قبول کرد که بابت نقشی که در پنهان ساختن هویت مشتریان ایرانی در تراکنش هایی به ارزش میلیاردها دلار داشته، 667 میلیون دلار به دولت آمریکا جریمه بپردازد.
دالتون نام شرکت هایی که نمایندگانشان در هیئت اعزامی به تهران حضور داشته اند را فاش نکرد و گفت باید خود این شرکت ها تصمیم بگیرند که نامشان را اعلام کنند.
 
جان ویتاکر، یکی از کارشناسان موسسه حقوقی کلاید اند کو در لندن نیز برای بررسی فضای در حال تغییر در ایران در این هیئت حضور داشته است.
 
آلن دی براور بنتینک، مدیر مالی ای که به صورت شخصی و نه به نمایندگی از یک شرکت در این هیئت حضور داشته گفت: «از مشاهده گشایش به وجود آمده در بازار ایران و تمایل مقامات و تجار نسبت به تجارت با انگلیس تحت تاثیر قرار گرفته است.»

نظرات بینندگان