arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۲۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴

تایید خبر «انتخاب»/ ظريف: اوباما براي دست دادن با روحاني برنامه‌ريزي كرده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تصويب طرح برجام در مجلس پايان رفت‌و‌آمد ظريف به بهارستان نيست. مجلسي‌ها آنقدر سوال در كميسيون‌ها و صحن ذخيره دارند كه محمدجواد ظريف بازهم كارش به ميدان بهارستان تهران بيفتد. دست دادن محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا از همان چند دقيقه اول رسانه‌اي شدنش در مجلس با واكنش مواجه شد. كمتر از يك روز بعد طرح سوال از وزير خارجه هم در كميسيون امنيت ملي حاضر و آماده بود. ديروز اما درست چند ساعت پس از آنكه جلسه علني مجلس با رهاورد تصويب جزييات طرح برجام به پايان رسيد، ظريف مجبور شد به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس برود تا به شش سوال اعضاي كميسيون پاسخ دهد. اين‌بار هم يك پيش‌بيني ديگر در مورد مجلس درست از آب درآمد.

جلسه‌اي كه تصور مي‌شد به دليل اعتراض‌هاي نمايندگان مخالف توافق به تصويب جزييات كمي با حاشيه در كميسيون امنيت ملي برگزار شود كاملا بدون حاشيه بود. نمايندگان دلواپس عضو كميسيون امنيت ملي به جلسه نرفتند تا ظريف در جلسه‌اي آرام و خلوت به سوالات شش نماينده مجلس پاسخ بدهد. شش سوالي كه توانست در آنها چهار نماينده را قانع كند و دو نماينده ديگر را نه. حالا دو سوال از ظريف قرار است به صحن علني مجلس شوراي اسلامي برود تا شايد دلواپسان اين‌بار با ظريف برخورد جدي‌تري داشته باشند. يكي از اصلي‌ترين سوالاتي كه در جلسه ديروز مطرح شد ماجراي دست دادن ظريف و اوباما بود. سوالي كه حالا با قانع‌نشدن نماينده سوال‌كننده قرار است در صحن علني مجلس دنبال شود. همين دست‌دادن بود كه باعث شد يك نماينده آنچنان توهيني به ظريف در صحن علني كند كه پرونده آن توهين به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان برود. اين‌بار ظريف در اين جلسه هر چقدر هم كه از «رسم ادب» گفت و برنامه‌ريزي اوباما بازهم نتوانست نماينده مورد نظر را قانع كند. در اين جلسه احمد علي مقيمي، نماينده بهشهر علت دست دادن ظريف با رييس‌جمهور امريكا را از او سوال كرد و گفت كه وزير خارجه نماينده ملت ايران بوده و عملا به نام ملت ايران دست داده است. وي همچنين از طرح سوال قاضي‌زاده هاشمي از وزير خارجه درباره علت خودداري كشتي نجاتي كه قرار بود به كمك مردم يمن برود خبر داد و گفت كه قاضي‌زاده هاشمي سوال كرده كه چرا اين كشتي از پهلوگرفتن در بندر الحديده خودداري كرده و به سمت جيبوتي رفته؟ در اين باره گفته مي‌شود تماس تلفني كري وزير، خارجه امريكا با ظريف باعث اين كار شده است. اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: آقاي ظريف در پاسخ گفت كه هيچ تماس تلفني‌اي بين من و كري در اين رابطه نبوده بلكه انحراف مسير كشتي نجات از بندر الحديده به سمت جيبوتي يك تصميم كاملا داخلي و موضوعي از قبل برنامه‌ريزي شده بود. همچنين تنها تماس تلفني كه در ارتباط با كشتي نجات با من گرفته شد تماس دبيركل سازمان ملل متحد بود كه من هم نپذيرفتم، ايشان از همان ابتدا تقاضا داشتند كشتي نجات اعزام نشود. به گفته شفيعي، ظريف تاكيد كرده كه ارتباط ما و امريكا فقط محدود به مسائل هسته‌اي است و درباره هيچ موضوع ديگري مذاكره نمي‌كنيم.

آنگونه كه نوذر شفيعي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مطرح كرده است اما محمدجواد ظريف در پاسخ به اين سوال از موضوع جديدي سخن گفته و در مورد علت بازگشت اوباما به سازمان ملل صحبت كرده است و گفت كه معمولا روساي جمهور پس از سخنراني خود در سازمان ملل جلسه را ترك مي‌كنند و اوباما هم پس از سخنراني جلسه را ترك كرد اما به نظر مي‌رسد اوباما نه براي دست دادن با من بلكه براي دست دادن با رييس‌جمهور روحاني برنامه‌ريزي كرده بود. پس دست دادن من با رييس‌جمهور امريكا اتفاقي بود اما آنها براي روبه‌رو شدن با رييس‌جمهور ايران برنامه داشتند كه البته ميسر نشد. شفيعي ادامه داد: آقاي ظريف در اين جلسه گفت آنچه من انجام دادم رسم ادب اسلامي بود چرا كه اوباما به طرف من آمد و دست داد و اين مجموعا يك دقيقه طول كشيد. همچنين اوباما گفت كه در خصوص برجام زحمت زيادي كشيده شده و بايد در اجراي آن كوشا باشيم. حالا با عدم اقناع نماينده سوال‌كننده از پاسخ محمدجواد ظريف، اين سوال به صحن علني مجلس مي‌رود. ظريف در آينده‌اي نزديك بايد براي پاسخگويي به صحن علني مجلسي برود كه بعيد نيست مخالفانش اين‌بار به او يك كارت زرد بدهند. كارت زردي كه احتمال صادر شدنش با بالا گرفتن اختلافات دو طيف اصولگرا در جريان بررسي برجام بالاتر رفته است.

لازم به ذکر است که «انتخاب» هفته ی گذشته، جزئیات دقیق نحوه ی مواجهه ظریف و اوباما و برنامه ریزی رئیس جمهور آمریکا برای روبرو شدن با روحانی را منتشر کرد.

*اعتماد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
8
دست آقای ظریف درد نکنه که اخلاق را رعایت کردند
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
3
اولا عمل پیشامده تقصیر ما نیست ثانیا این برنامه ریزی نشان از جایگاه برجسته ی ایران در منطقه و جهان را القاء می کند
نظرات بینندگان