arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

اوباما: راهبرد ایران و روسیه در سوریه به موفقیت نمی رسد / کانال هایی دوجانبه با ایران داریم؛ از آن طریق به آن ها می گویم رفتارهایتان هزینه هایی دارد

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ادامه نشست خبری مشترک با همتای کره ای خود در کاخ سفید مدعی شد، راهبردی که روسها و ایرانی ها در سوریه دنبال می کنند به موفقیت نمی رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ادامه نشست خبری مشترک با همتای کره ای خود در کاخ سفید مدعی شد، راهبردی که روسها و ایرانی ها در سوریه دنبال می کنند به موفقیت نمی رسد.

به گزارش «انتخاب»، باراک اوباما گفت در خصوص ایران، باید بگویم که این کشور هر چند برخی از موارد منع در آزمایش موشکی را نقض کرده است و موضع ما نیز در خصوص منع های اعمال شده در قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های احتمالی در خصوص برنامه موشکی آنان تغییری نکرده است. این چیزی است که در بحث ها در توافق هسته ای ایران نیز به روشنی گفته ام. توافق هسته ای ایران، یک مشکل خاص را حل کرده است که اطمینان یابیم آنها به سلاح اتمی دست نمی یابند و این بهترین راه برای انجام چنین کاری است.

وی افزود، این توافق به صورت کامل مسائلی گسترده ای را که با این کشور اختلاف داریم، حل و فصل نمی کند. از این رو همچنان به فشار به آنان از سوی جامعه جهانی ادامه می دهیم و کانال های دو جانبه نیز داریم که به آنها بگوییم هزینه هایی برای رفتارهای تان در منطقه و سراسر دنیا وجود دارد. با این حال، در صورتی که آنان در مسیری جداگانه به دنبال سلاح های اتمی بودند، نمی توانست موثرتر باشد.

وی ادامه داد، در خصوص اقدامات آنان در سوریه، آنها مانند روسیه کاری را می کنند که در پنج سال گذشته انجام داده اند و این نشان می دهد که وعده و تئوری اصلی آنان در خصوص حل و فصل مسائل در سوریه موثر نبوده و نخواهد بود. ترجیح اولیه آنان این بود که سلاح برای اسد بفرستند. وقتی این کار نتیجه بخش نبود، آنها حزب الله را تقویت و اعزام کردند و برخی از مستشاران نظامی خود را فرستادند. حال روسها وارد عمل شده اند و ایران نیروهای بیشتری را اعزام می کند ولی این کار نیز نتیجه نمی دهد.

اوباما گفت هدف ما نیز، هر چند با مضاعف شدن تلاش هایمان در مقابله با داعش، این است که روابط خود را با مخالفان میانه رو تقویت کنیم و هدف خود را روی انتقال به دولتی جدید در داخل سوریه قرار دهیم و به تلاش های خود برای آوردن ایرانی ها، روسها، ترکها، کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و دیگر کشورها ادامه می دهیم تا بنشینیم و قبول کنیم که اگر می خواهیم به بحران انسانی پایان دهیم و ساختار بنیادین کشور سوریه را نگاه داریم، بهترین راه، انتقال سیاسی است.

نظرات بینندگان